Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Ethernet.


BeRo
 Share

Rekommendera Poster

Har en iMac sent 2013. Idag efter ett par timmar i viloläge ville inte datorn ansluta till internet - via nätverkskabel. Fungerade bra trådlöst och just nu kör jag via Thunderbolt. Har startat om ett flertal gånger. Tagit bort Ethernet i Nätverksinställningar och lagt till igen. Är inte kabeln i talar den om det. När kabeln sätts i talar den om det, men talar om att anslutningen ej är upprättad. Efter en kort stund i detta läge talar gränssnittet om att datorn skapet en "egentillverkad IP-adress" men att den inte kan ansluta till internet. Hur jag försöker trassla med detta blir alltid slutet att datorn har en "egentillverkad IP-adress" och inte kan ansluta till internet. Har Ethernet kortet gått sönder, eller vad kan jag göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet upphört...? Verkar som inte datorn vaknade på rätt sida. När den fick somna om en stund blev det bra...!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dags att byta kabeln. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, tror ngt hände rent mjukvurumässigt. Ethernet fungerade inte efter att jag "väckt" datorn från viloläge. Inte heller omstarter, byte av kablar, byte av uttag på routern eller annat hårdvarumeck hjälpte. Men när datorn fick gå i vil igen och på nytt väcktes, var det som om problem aldrig funnits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...