Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skivverktyg kan ej radera hårddisk


Pretender
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en Lacie USB-disk på 4 Tb som jag vill radera eller formatera. Det finns ca 1,8 TB på disken och jag började radera äldre Time Machinebackuper, men efter 5-6 timmar gav jag upp, avbröt och försökte istället radera disken med skivkverktyg. Jag får upp meddelande om att raderingsprocessen misslyckades (se bif)

Försökt med partitionering, men meddelandet kommer hela tiden fram.

Jag har sökt efter något annat program som kan formatera hårddiskar, men hittar bara till Windows. Behöver hjälp med detta, någon?

lacienotis.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan få liknande problem om man installerat "optimerade" drivrutiner som kom med disken, och dessa sedan inte fungerar fullt ut ihop med uppdaterad macOS.

 

För diskar med standardinterface (USB, SATA, ...) undviker jag numera disktillverkaren drivrutiner och kör på de som redan finns i macOS för standardinterfacet. Min erfarenhet är att drivrutinerna som kommer med macOS fungerar minst lika bra och strular mindre. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag löste problemet genom att starta upp min gamla iMac som har en Windowspartition (7) och pluggade in disken där. Och se där gick det att radera och formatera. Tillbaka till Macbooken och en ny formatering för användning med Time Machine.

Så tydligen är gamla Windows mer kraftfull än macken i vissa moment.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...