Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Portdjungeln


Olennor
 Share

Rekommendera Poster

Hjälp. Köpte MacBook för att bevara film,video till barn, barnbarn. Bästa dator med usb3, dv kameran har FireWire 4 pin. Finns ingen konverter däremellan vad jag kunnat hitta. Någon som har tips jag trodde detta var lätt som en plätt men icke. 8 mm film gick bra med Braun konverter till Sd minneskort och iMovie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var på Kjell&co och dom sa att det inte skulle gå. Jag har en MacBook Air 13 senaste med 2 USB 4 portar och M1 processor.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Olennor säger:

Jag var på Kjell&co och dom sa att det inte skulle gå. Jag har en MacBook Air 13 senaste med 2 USB 4 portar och M1 processor.?

Hör med en auktoriserad macåterförsäljare, de har nog mer kläm på det än Kjell&Co

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Aayden säger:

Från Appels info om MacBook Air https://www.apple.com/se/macbook-air/specs/

Där står det :

Två Thunderbolt-/USB4 portar.

Så du har Thunderbolt  Thunderbolt-/usb 4-port

Men det är fel kontakt för Apples egen adapter. Den heter väl Thunderbolt 2 om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var det som vi tyckte var fel. Min förvirring är stor nu USB C, usb4, Thunderbolt x är det samma? Och problemet kvarstår. Vid chatt med mstore sa dom att det var upp till leverantörerna att lösa! Inte mycket hjälp där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte exakt vilken kabel du har men jag tror du dessvärre behöver två adaptrar. En från Thunderbolt/USB4 till Firewire800 och sen FireWire800 till FireWire400 med fyra pinnarsversionen. Jag har en Thunderbolt dockningsstation med FireWire800 och sen en sladd med FireWire800 i ena änden och FireWire400 i andra änden. Dock inte fyrapinnars kontakten utan den större. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mr Walker säger:

Jag vet inte exakt vilken kabel du har men jag tror du dessvärre behöver två adaptrar. En från Thunderbolt/USB4 till Firewire800 och sen FireWire800 till FireWire400 med fyra pinnarsversionen. Jag har en Thunderbolt dockningsstation med FireWire800 och sen en sladd med FireWire800 i ena änden och FireWire400 i andra änden. Dock inte fyrapinnars kontakten utan den större. 

Inte riktigt så.

Jag har inte hittat någon adapter från USB-C till Firewire, vilket är synd. Jag är lätt allergisk mot två adaptrar hopkopplade enligt nedan.

 

Först en Thunderbolt 3/USB-C till Thunderbolt 2-adapter:

https://www.apple.com/se/shop/product/MMEL2ZM/A/thunderbolt-3-usb-c-till-thunderbolt-2-adapter

 

Så en Thunderbolt 2 till Firewire adapter:

https://www.apple.com/se/shop/product/MD464ZM/A/apple-thunderbolt-till-firewire-adapter?fnode=7c5aa7fa17f341eebaf05da7f28fd0cc95f65f48cbf27253244362403255ab3b6d4d9288d67488232d94c7da2a127ffb4031352026750d8b3cf78661a5948e3ae66a5f64586b05f52910c09cb1f33f236d831c2d7a6a4a7140481795051c7e47

 

Så en FW 800 till 4 pin FW 400 kabel också:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/firewire/firewire-kabel-9-pin-till-4-pin-p68201

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt var, jag har en Thunderbolt 3 till FireWire800 men det är en gammal pryl som inte säljs längre. Alltid bökigt när man ska få gamla grejer att funka.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mr Walker säger:

Alltid bökigt när man ska få gamla grejer att funka.. 

Det kan jag skriva under på. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte den här när jag insåg att de nyare varianterna saknade FW. Sved i plånboken men den har fungerat bra. 
https://macworld.idg.se/2.1038/1.692731/thunderbolt-3-docka-mac-pro-imac/sida/2/owc-thunderbolt-3-dock--storsta-bjassen-med-flest-portar

Jag tror inte det finns någon docka med FW idag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag är övertygad nu att det finns ingen enkel lösning. Jag får avvakta eller krypa till korset med flera adaptrar. Det blir nog det senare, jag ville göra detta när tiderna är som dom är. Jag köpte ju macken för att spara filmerna. Sen får jag se om det funkar hela vägen DV-kamera- redigeringsprogram ?

Redigerad av Olennor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen lösning, men problemet är att din dator är några generationer för ung för att leka med kameran.

 

Det kanske skulle kunna gå att köpa en lämplig dator som är mer jämnårig med kameran, bör inte vara så dyrt, flytta kamera > gammal dator och sedan slänga över allt till den nya via nätverket?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eureka. Jag har ju en gammal dell från 2010 som jag hade på jobbet. Men aldrig använt då jag ledsnat på antivirusprogram och Microsoft långsamma start. Bara använt iPad hemma. Den har ju FireWire 4 pin?? men jag vill ju lära mig macbook därför köpte jag ju den.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Olennor säger:

Eureka. Jag har ju en gammal dell från 2010 som jag hade på jobbet. Men aldrig använt då jag ledsnat på antivirusprogram och Microsoft långsamma start. Bara använt iPad hemma. Den har ju FireWire 4 pin?? men jag vill ju lära mig macbook därför köpte jag ju den.

Låter som en lösning att föra över filerna till den och sen kopiera över dem till din Mac med t ex en extern hårddisk. Blir lite extra jobb men spar tre adaptrar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Thunderbolt 4 / USB 4 är väldigt bra men det blir knöligt när man ska ha in äldre utrustning flera generationer sen... Det började som Fire 400, sen blev det 800 sen Thunderbolt, sen Thunderbolt 1, 2, 3 och nu 4... Det har gått fort... Och några byten av kontakters utseenden och standarder på vägen... Thunderbolt 1 och 2 kör ju samma kontakt som Display Port. 3 och 4 kör samma kontakt som USB-C, bara för att förvirra. :)
Och USB-C är namnet på kontakten, sen kan det vara Thunderbolt 3, 4 eller USB 3.2 eller USB 4 för kontroller/överföringsstandard genom USB-C kontakten. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var nog optimistiskt av mig att tro att det skulle vara enkelt att tanka över digital video till en modern dator. Men det borde finnas en marknad för kompabilitet bakåt. Vi är nog många som vill bevara och göra dokument tillgängliga för kommande generationer. F.ö. kostade kameran lika mycket som macken för 20 år sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Mr Walker säger:

Blir lite extra jobb men spar tre adaptrar ?

Två adaptrar och en kabel. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...