Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Anteckningar i iMac


Hertha
 Share

Rekommendera Poster

Anteckningar i Windows kan sparas som .text-filer. Vad heter/är motsvarigheten för iMac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den heter Textredigerare på macOS och du kan välja på mellan dessa filändelser.

 

842907620_Skrmavbild2021-02-07kl_17_16_36.png.27316ef7628f9bf89e0d3c2ceae90b6d.png

 

1329845843_Skrmavbild2021-02-07kl_17_17_57.thumb.png.3bb6c74deb10025b1c038ec90d91bcd9.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Hertha säger:

Anteckningar i Windows kan sparas som .text-filer. Vad heter/är motsvarigheten för iMac?

Menar du ”.txt”-filer? Det är samma råformat i mac. Tryck skift + cmd + T i Textredigeraren så skapas en txt-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Alix säger:

Menar du ”.txt”-filer? Det är samma råformat i mac. Tryck skift + cmd + T i Textredigeraren så skapas en txt-fil.

Eller så öppnar man Terminal, navigerar fram till önskad plats i filstruktuen och skriver "touch filnamn.txt".

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast eftersom det anges Anteckningar misstänker jag att det kanske handlar om något annat och att filändelsen bara är en rökridå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Fast eftersom det anges Anteckningar misstänker jag att det kanske handlar om något annat och att filändelsen bara är en rökridå.

Jo, det finns ju något som heter just Anteckningar i iCloud, som kan hanteras med appar i både telefoner och datorer. Det kan även skapas lokala Anteckningar, men något alternativ liknande Visa i Finder hittar jag inte,

Så min gissning är att de olika anteckningarna sparas inte som enskilda filer utan som poster i någon databas som eventuellt ligger i ett moln. Man kan dock exportera en anteckning som PDF.

 

Så mitt svar på frågan i trådstarten blir nej.

 

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Eller så öppnar man Terminal, navigerar fram till önskad plats i filstruktuen och skriver "touch filnamn.txt".

Om man gillar Windows så borde det gå att skapa (Apple Script eller Automator) en liten grej så att man kan högerklicka i Finder och skapa ett nytt tomt textdokument. Det kunde man göra i Windows ca 95, vilket jag då tyckte var användbart ibland.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Man undrar vad som skickas via Airdrop, det finns med som Dela-alternativ.

Airdrop funkar väl endast mellan Apple-prylar? Jag gissar att det som skickas helt enkelt är en post i en sådan databas som jag nämnde tidigare.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Airdrop funkar väl endast mellan Apple-prylar? Jag gissar att det som skickas helt enkelt är en post i en sådan databas som jag nämnde tidigare.

Jo, det var vad jag fick på Iphone, jag testade. Om man delar via Mail blir det en kopia av text m m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...