Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kontakter "löper amok"


MaHe
 Share

Rekommendera Poster

Jag har problem med att överföra namn från KONTAKTER till mail. När jag markerar ett antal adresser i KONTAKTER och för dem till dolda mottagare i ett nytt mail så uppstår ett fel. Bland de markerade adressaterna dyker en annan, omarkerad adressat från mina KONTAKTER upp. Och flera gånger, insprängt bland de andra mottagarna. När jag upptäckte det tog jag bort adressen från KONTAKTER, stängde ner alla program och släckte datorn. När jag gick in igen och försökte en gång till så dök ett annat, icke-markerat namn upp och "spökade" på mottagarlistan - många gånger. Jag gjorde om rensning och stängning och försökte en gång till. Då dök ett tredje namn upp och spökade. Alla tre "spöknamnen" finns bland mina kontakter, men hörde inte till de markerade, ändå kom de med - mååånga gånger. Alla tre namnen är kontakter som jag relativt nyligen haft mailkontakt med. Fråga: Vad händer?  Vad kan jag göra åt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från att du använder Apples Kontakter och Mail. 

Jag föreslår att skapar en grupp med de kontakter som du vill skicka till. Ange sen namnet på gruppen i fältet Dold kopia.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Ja, Apples kontakter och Mail. Jag vill göra ett utskick till alla kontakter. Men det är klart att det kanske skulle göra skillnad om jag skapar t.ex en grupp för i stort sett varje bokstav. En massa jobb, men jag behöver göra utskicket.  Vore intressant att veta om någon har en idé om vad det är som händer när det blir så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att söka i Kontakter efter en av de som spökar för dig. Kanske har de sparats flera gånger eller kontaktinfo sparats i fel kontakt. Siri hittar kontaktuppgifter i Mail och ibland får man förslag på att komplettera eller skapa ny kontakt med dessa uppgifter. Kanske så det blivit fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, MaHe säger:

Tack för svar. Ja, Apples kontakter och Mail. Jag vill göra ett utskick till alla kontakter. Men det är klart att det kanske skulle göra skillnad om jag skapar t.ex en grupp för i stort sett varje bokstav. En massa jobb, men jag behöver göra utskicket.  Vore intressant att veta om någon har en idé om vad det är som händer när det blir så här.

Prova skapa en ny grupp som heter t ex "Alla". Markera sen alla kontakter och dra dem till gruppen. De kommer inte flyttas dit, bara associeras. Ungefär som Bilder och album om du är bekant med den funktionen. Skapa sen ett nytt mail och ange namnet på din nyskapade grupp som mottagare i Dold kopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen. Jag testade att göra en J-grupp och det fungerade utan spöken. Får antagligen fortsätta så.  Du skrivr att jag ska söka upp de kontakter som agerat "spöken". Jo, det har jag gjort redan tidigare. Och hittade inget fel med dem. Två av dem raderade jag helt och hållet för att se om det skulle hjälpa. Då kom det ett tredje namn upp och spökade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lyckades NÄSTAN. Men oförklarliga saker händer / hände. Jag hade markerat alla kontakter från K till Ö och lät dem bilda gruppen. När jag sedan kollade hur mottagarlistan såg ut i mailen så såg det först OK ut - inga spöken. Men mitt i W så slutade gruppen, trots att jag har c:a 15 kontakter nedanför det namnet. Och trots att alla är med i gruppen om jag kollar den. Eftersom det är drygt trehundra adresser så kanske det beror på det. Sedan hände något märkligt. När jag raderade namnen från mailen så upptäckte jag att namnen inte stod i bokstavsordning - de kom huller om buller.  Ja, underligt.     

Nu tror jag att jag gör så här: Att skapa grupper verkar bra. Jag slänger K-Ö gruppen och skapar några nya, lite mindre omfattande och som gör det lätt för mig att ha koll. Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan. Nya problem. Skapade en grupp på K. Drog den till "dolda mottagare". Endast 19 av de 32 adresserna kom med???? Och inte alls i den ordning som de står i KONTAKTER utan huller om buller. Suck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, MaHe säger:

Hoppsan. Nya problem. Skapade en grupp på K. Drog den till "dolda mottagare". Endast 19 av de 32 adresserna kom med???? Och inte alls i den ordning som de står i KONTAKTER utan huller om buller. Suck.

Prova att inte dra. Skriv gruppnamnet istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helmysko. Fortfarande bara 19 adresser. Trots att jag ser att alla är markerade i kontakter.

Jag testar nästa grupp, L-gruppen. Och skriver, drar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, MaHe säger:

Helmysko. Fortfarande bara 19 adresser. Trots att jag ser att alla är markerade i kontakter.

Jag testar nästa grupp, L-gruppen. Och skriver, drar inte.

Måste fråga: Har alla en mailadress ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...