Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Optimera anslutningar till MacBook Pro 2012


Macjanne
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en MacBook Pro 13 tum från 2012. Den har två USB 3 kontakter och det är för lite för det jag behöver. Så nu behöver jag lite vägledning.

Utöver USB-kontakterna finns  en Gigabit Ethernet (används), en Firewire 800 (används ej idag) och en Thunderbolt (används till extern skärm).

 

Behov:

3 hårddiskar (Två för Timemashine och en för extra lagringsutrymme.)

1 extern mus

1 ledig för anslutning av iPhone vid behov.

 

Frågor

Fungerar USB-hubbar tillräckligt bra för säkerhetskopiering med TimeMashine?

Finns det något sätt att använda FireWire 800-kontakten? Verkar knappt finnas hårddiskar för detta och det verkar dumt att köpa något som inte används på moderna datorer. Finns det FireWire till USB konvertrar?

Finns det hubbar till Thunderbolt-kontakten som är bra och fungerar för både extern skärm och hårddiskar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Macjanne säger:

Fungerar USB-hubbar tillräckligt bra för säkerhetskopiering med TimeMashine?

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Macjanne säger:

Finns det FireWire till USB konvertrar?

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Macjanne säger:

och en Thunderbolt

Thunderbolt kan daisy-chain'as - Du kan alltså koppla flera enheter i en kedja; förslagsvis kopplar du en extern disk till datorn och en skärm till den externa disken.

Redigerad av pajj
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Thunderbolt låter bra, men när jag kollar runt hittar jag ingen hårddisk till vettigt pris med thunderbolt 1 eller 2 och som dessutom har en kontakt för seriekoppling. Hubbar för thunderbolt verkar också dyra eller finns bara för Thunderbolt 3.

Har jag missat något så tipsa gärna!

Satsar nog på USB-portarna. Det finns usb-hårddisk med extra portar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thunderbolt existerar nästan inte för konsument. Det finns ytterst få hårddiskar med TB och de som finns är rejält mycket dyrare än samma disk i USB 3. Thunderbolt är snabbt, stabilt och bättre än USB 3. Men har i praktiken floppat då det var bara Apple som införde TB på sina datorer och TB är dyyyyrt.

...

Den första generationen av Belkins dock hade fungerat. E-bay är nog enda chansen idag.

Skärmavbild 2021-01-15 kl. 13.10.36.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Det blev ingen Thunderbolt-hubb. Köpt en hårddisk med ett par USB-kontakter på framsidan: Seagate Backup Plus Hub 8TB. 

 

Nu har jag lite frågor om den, men det får bli en ny tråd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...