Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

WPA/WPA2 (TKIP) vs WPA2 (AES)


malen
 Share

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

Köpte nyss en Wi-Fi Extender TP-Link AC1750 och installerade den med WPA2-PSK säkerhet. Vid uppkoppling med iPhone till extender kommer ett meddelande att det är svag säkerhet på uppkopplingen. Får en uppmaning att ändra säkerheten till WPA2 (AES) eller WPA3

Har även en Netgear WN2500 som skulle ersättas av TP-Link och även där WPA2 men där får jag inga varningar. 

 

Hur problematisk är säkerheten med den TP-Link jag har jämfört med Netgear?

 

Själva router en TP-Link AX1800 är konfigurerad med WPA3 (Detta val finns tyvärr inte i någon av TP-Links extender)

I TP-Link extender AC1750 finns att välja: 

No security

WPA-PSK

WPA2-PSK

WPA-PSK/WPA2-PSK

WEP.

Hoppas någon kan förklara säkerhetsrisker med det.

Redigerad av malen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt så har jag ingen bra förklaring men personligen skulla jag inte bry mig. Har du råkat ut för intrång? Inte? Då behöver du inte oroa dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr lämnat tillbaka Extender och får nu trixa med routern och placera den så att signalen har bättre täckning over hela lägenheten men det innebär en extra dragning av Ethernet sladden. Bättre det än ha en säkerhets svag punkt under lång tid framöver. Undrar varför TP-Link implementerar inte WPA3 protokollet i någon av sina extender utan endast i sina router och Mesh system. Tekniken är tillgängligt sedan 6 år tillbaka. Eller varför inte ens WPA2 (AES)?

Ur Apples support:

"Skapa eller anslut inte till nätverk som använder äldre inaktuella säkerhetsprotokoll som WPA/WPA2 Mixed Mode, WPA Personal, TKIP, Dynamic WEP Transitional Security Network eller WEP Shared. Dessa är inte längre säkra och minskar nätverkets tillförlitlighet och prestanda. Apple-enheter visar en säkerhetsvarning när du ansluter till sådana nätverk".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är WPA som anses vara för svagt numera. Använd WPA2 eller WPA3.
Jag fick varningar i min iPhone också när TC var inställd på WPA/WPA2.
Ändrade till WPA2 och nu är det tyst. Det räcker för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade WPA2 på TP-Link men det var en (TKIP) variant som är osäker. Det skulle vara en (AEC) men det fanns inte hos TP-Link. Den hade jag på det gamla Netgear som jag ville ersätta med TP-Link. WPA3 har jag på router men ingen av TP-Link extendrar har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...