Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera om Mac OS funkar inte


johan.almsen
 Share

Rekommendera Poster

Tack för hjälpen med förra "problemet", att använda Time Machine!

 

Nytt problem: Jag försöker installera om Mac OS på min gamla MacBook Pro (13 tum, mitten 2012). Jag bytte hårddisk i den för några år sen till en Samsung SSD, eftersom originaldisken var otroligt långsam. Datorn har fungerat utmärkt, bytte upp mig nu för att den var gammal.

 

Jag har raderat disken med skivverktyg, men när jag ska installera om och väljer Samsung SDD så står det "Målvolymen ingår i ett ofullständigt system och kan inte användas till att installera". Jag har försökt hitta något om det på nätet, men lyckas inte. Det går inte heller att starta om datorn när jag väljer SSD som system.

 

Har någon ett förslag på åtgärd?

IMG_3166.jpg

IMG_3167.jpg

Redigerad av johan.almsen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, johan.almsen säger:

Tack för hjälpen med förra "problemet", att använda Time Machine!

 

Nytt problem: Jag försöker installera om Mac OS på min gamla MacBook Pro (13 tum, mitten 2012). Jag bytte hårddisk i den för några år sen till en Samsung SSD, eftersom originaldisken var otroligt långsam. Jag har raderat disken med skivverktyg, men när jag ska installera om och väljer Samsung SDD så står det "Målvolymen ingår i ett ofullständigt system och kan inte användas till att installera". Jag har försökt hitta något om det på nätet, men lyckas inte.


Har någon ett förslag på åtgärd?

Spoiler


IMG_3166.jpg

IMG_3167.jpg

 

 

Du ska installera i behållaren Samsung SSD, inte den fysiska disken. Gör du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte omöjligt att en trasig hårddisk-kabel ställer till det för dig.

Har du inte bytt den tidigare, kanske det är dags.

 

Är lite "allmänt" känt att den går sönder med konstiga fel som följd.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Stereotypen säger:

Inte omöjligt att en trasig hårddisk-kabel ställer till det för dig.

Har du inte bytt den tidigare, kanske det är dags.

 

Är lite "allmänt" känt att den går sönder med konstiga fel som följd.

Ja, just det, tänkte inte på det. The usual suspect. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte kabeln för ett par år sen, så det borde inte vara den. Och datorn har ju funkat bra, inga konstigheter förutom sviktande nätverk. Vad gäller ominstallation så kan jag bara välja en disk, och det är Samsung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på om problemet kan vara att jag raderade lite för många enheter innan ominstallation... Då behöver jag en annan startdisk, för att alls komma igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, johan.almsen säger:

Jag funderar på om problemet kan vara att jag raderade lite för många enheter innan ominstallation... Då behöver jag en annan startdisk, för att alls komma igång?

Nej väljer du internet recovery spelar det ingen roll för då laddas installationsprogrammet ner från internet 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vidhåller disk eller kabel........

 

Eftersom du inte har kunnat radera ordentligt.

Har du testat att partionera om disken i MS DOS för att sedan partitionera om till HFS+?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades återskapa från Time Machine, så att jag kan börja om igen. När jag enligt instruktionen ska radera disk innan ominstallation, så har jag tre diskar att välja mellan. Jag blir osäker på vilken jag ska ta - se bilder.

IMG_3168.jpg

IMG_3169.jpg

IMG_3170.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du har inte tre diskar, det är volymer/partioner som visas.

Klicka på Innehåll och sen "Visa alla enheter" för att se de fysiska diskarna med dess volymer/behållare/partioner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...