Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur minska storlek pdf fil


Carmencita
 Share

Rekommendera Poster

3 minuter sedan, sefr säger:

Hur?  Med Förhandsvisning, som du redan har i macOS.

Hur mycket ska den krympas? Vilka kvalitetsförluster är acceptabla?

 

https://support.apple.com/sv-se/guide/preview/prvw1509/mac

Sven

Den funktionen finner jag vara väldigt förstörande. Så var det förr i alla fall. Men den kanske har blivit bättre med tiden, det var länge sedan jag kollade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Jag använder detta online-verktyg: https://www.ilovepdf.com/compress_pdf

 

Hela sajten erbjuder en massa pdf-verktyg: https://www.ilovepdf.com/

Den sidan verkar bra. Jag tackar för tipset. Sen skulle jag behöva pdf OCR. Finns det en online tjänst för det också ?? jag har hittat några men de är mycket begränsade 

Redigerad av Carmencita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Den funktionen finner jag vara väldigt förstörande. Så var det förr i alla fall. Men den kanske har blivit bättre med tiden, det var länge sedan jag kollade.

Jag har inte installerat Big Sur. Kan man inte göra det i Catalina?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Carmencita säger:

Jag har inte installerat Big Sur. Kan man inte göra det i Catalina?

Jodå. Öppna pdf:n i Förhandsvisning, välj Exportera... under menyn Arkiv, och ange sedan Minska filstorlek i rullgardinsmenyn Quartz-filter. Se dump. Men kolla kvaliteten efteråt!

 

dump.jpg.e87ad3997e99188538c7d9d7d4cfe895.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Carmencita säger:

... Sen skulle jag behöva pdf OCR. Finns det en online tjänst för det också ?? jag har hittat några men de är mycket begränsade 

Du får fler svar om du startar ny tråd gällande ditt behov.

Vad får det kosta?

Vilka tjänster är för begränsade? (så slipper du få tips du redan förkastat)

Vad ska din pdf OCR online-tjänst klara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Alix säger:

....ange sedan Minska filstorlek i rullgardinsmenyn Quartz-filter. Se dump. Men kolla kvaliteten efteråt! ....

 

Det är bilder som försämras mest. Text och enkla diagram går bättre.

Men om man vill kan man göra egna Quartz-filter  (i ColorSync i Verktygsprogram-mappen) och styra lite bättre.

https://www.onlineprinters.se/blogg/komprimera-pdf/

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många förstår vad "Quartz Filter" betyder ? och anar inte att "Minska Filstorlek" ligger under denna rubrik. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Carmencita säger:

Hur många förstår vad "Quartz Filter" betyder ? och anar inte att "Minska Filstorlek" ligger under denna rubrik. 

Det finns ett hjälpavsnitt under varje program. Det finns också onlinehjälp. Men många tänker inte på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Carmencita säger:

Hur många förstår vad "Quartz Filter" betyder ? jag anar inte att "Minska Filstorlek" ligger under denna rubrik. 

Jag skulle vilja ha den hjälp dokumentationen som pdf på min desktopp, så att jag kan markera vad jag anser är viktig och inte glömma det.  Den skulle vara mer lätt tillgänglig
Gå det inte att göra?

Redigerad av Carmencita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Carmencita säger:

Hur minskar man storleken på en pdf fil ?

 

42 minuter sedan, Carmencita säger:

Hur många förstår vad "Quartz Filter" betyder ? och anar inte att "Minska Filstorlek" ligger under denna rubrik. 

 

4 minuter sedan, Alix säger:

Det finns ett hjälpavsnitt under varje program. Det finns också onlinehjälp. Men många tänker inte på det.

Med hjälp av sökfunktioner på nätet, hjälpfunktionen i det aktuella programmet och på forum som det här hittar många ett användbart svar på sin fråga. Youtube är ibland till hjälp för den som inte läser så mycket.

Att Quartz är ett Apple-program för hantering av grafik mm som funnits med sedan de första 10. versionerna är väl mest arkeologer som vet. 

För att svara på den retoriska frågan: inte många alls. Men många som vill minska pdf-storleken stöter på begreppet.

Lycka till med sökandet, frågandet och prova om tillämpningen passar dig.

https://www.prepressure.com/pdf/basics/osx-quartz

https://en.wikipedia.org/wiki/Quartz_(graphics_layer)

 

hjälpavsnitt.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Carmencita säger:

Jag skulle vilja ha den hjälp dokumentationen som pdf på min desktopp, så att jag kan markera vad jag anser är viktig och inte glömma det.  Den skulle vara mer lätt tillgänglig
Gå det inte att göra?

Varför? Är det inte tillgängligt nog i programmet?

Var vill du i så fall placera pdf-en?

 

Välj Hjälp högst upp eller använd kortkommando när du är i Förhandsvisning,  kringla+frågetecken

kringlaFrågetecken.png

 

 

välja utskrift.png

Redigerad av sefr
bättre överblick
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Varför? Är det inte tillgängligt nog i programmet?

Var vill du i så fall placera pdf-en?

Tycker du inte det är mycket lättare att läsa ebok pdf format offline än online?

Som jag skrev, du kan inte göra annotations online. 

  

Jag skulle placera guiden i Apple Books där jag har broschyrer och litteratur 

 

Den metoden du angav med skrivare kan bara printa 3 sidor, och inte hela guiden

Så det går inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Carmencita säger:

Den metoden du angav med skrivare kan bara printa 3 sidor, och inte hela guiden

Inte hela guiden på en gång, men det går att sammanställa en egen pdf-guide. Det blir dock en hel del jobb.

 

Spara varje sektion som en egen pdf-fil och slå sedan ihop alla pdf-filer till en enda. Merge pdf-verktyg finns här.

 

Hjälpavsnitten finns på nätet också: https://support.apple.com/sv-se/guide/preview/welcome/11.0/mac/10.15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Carmencita säger:

Tycker du inte det är mycket lättare att läsa ebok pdf format offline än online?

Som jag skrev, du kan inte göra annotations online. 

  

Jag skulle placera guiden i Apple Books där jag har broschyrer och litteratur 

 

Den metoden du angav med skrivare kan bara printa 3 sidor, och inte hela guiden

Så det går inte. 

"Tycker du inte det är mycket lättare att läsa ebok pdf format offline än online?" Nej.

Men nu handlade det inte om vilken metod jag föredrar.

Om jag sitter off-line, behöver läsa i "Hjälp" så krävs att jag sparat det någonstans på datorn, som du föreslår PDF i Books, eller i läslistan Safari t ex.

"Så det går inte" nej, det går inte med ett enda knapptryck. Men med lite arbete så kan du bygga din egen handbok. Se Alix inlägg.

Men det är  ganska långt från "hur minska storlek pdf?" till "hur bygga om on-line handbok till PDF på min dator?"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...