Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Radera Time Machine backup


Th0mas
 Share

Rekommendera Poster

Jag använder en extern hårddisk för Time Machine på min Macintosh men nu behöver jag den för att flytta en ganska stor mängd foton. Kan jag bara formatera hårddisken och radera alla backuper, använda hårddisken för att flytta fotona och sedan starta om Time Machine från början? Något annat som kan vara bra att tänka på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det går bra.

Tänk dock på att du är helt utan backup undertiden du gör detta om det här är din enda backup du har.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, SirKnasen säger:

Ja, det går bra.

Tänk dock på att du är helt utan backup undertiden du gör detta om det här är din enda backup du har.

En backup (som t.ex. TimeMachine) har två syften:

  1. Att kunna återskapa hela sin hårddisk/miljö om hårddisken kraschar
  2. Att kunna hämta tillbaka gamla filer som man av misstag raderat eller ändrat/förstört innehållet i.

Många tänker bara på punkt 1 ovan. 

För att kunna hämta tillbaka gamla filer som man av misstag raderat/ändrat/förstört så behöver man ha tillräckligt lång historik i backupen så att man har kvar den OK filen på backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en extern disk till, det är en billig försäkring, och gör en klonad backup med hjälp av SuperDuper eller Carbon Copy Cloner innan du raderar din TimeMachine

Här hämtar du SuperDuper   https://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

(min favorit) Du kan använda dig av gratisversionen till att börja med.

 

eller Carbon Copy Cloner  https://bombich.com

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, SirKnasen säger:

Ja, det går bra.

Tänk dock på att du är helt utan backup undertiden du gör detta om det här är din enda backup du har.

Jag har varit utan backup tidigare under lång tid och vid det här tillfället är det några timmar det är frågan om så jag hoppas det inte händer något med hårddisken just när jag inte har backup. 

 

Tack alla för svaren, det är väldigt uppskattat. Jag tänkte att jag kanske inte behöver radera hårdisken med backuper, bara koppla ur den, lägga in bilderna, föra över från Windows-datorn till Macintosh, radera bilderna och koppla in hårddisken igen. Eller går Time Machine kopiorna sönder på något sätt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Th0mas säger:

Jag har varit utan backup tidigare under lång tid och vid det här tillfället är det några timmar det är frågan om så jag hoppas det inte händer något med hårddisken just när jag inte har backup. 

 

Tack alla för svaren, det är väldigt uppskattat. Jag tänkte att jag kanske inte behöver radera hårdisken med backuper, bara koppla ur den, lägga in bilderna, föra över från Windows-datorn till Macintosh, radera bilderna och koppla in hårddisken igen. Eller går Time Machine kopiorna sönder på något sätt då?

Nej det går alldeles utmärkt att göra så. Så länge du inte rör mapparna som TM skapat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej det går alldeles utmärkt att göra så. Så länge du inte rör mapparna som TM skapat. 

Utmärkt, tack, då gör jag så istället. Gamla backuper raderas efter hand om jag fattat det rätt så allt kanske får plats ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är nog egentligen ett Windows-problem men när jag sätter i en portabel hårddisk som jag har till backupen för Macintosh syns den inte i Utforskaren i Windows men jag ser att den är ansluten. Hur ska jag föra över foton då? När jag öppnar enheter ser jag portabla hårddisken och ett meddelande längst ner, Enheten går snabbare om den ansluts via USB 3.0 eller något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en disk som är formaterad exFAT (eller FAT32) och då kan du inte ha den till Time Machine.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Du måste ha en disk som är formaterad exFAT (eller FAT32) och då kan du inte ha den till Time Machine.

Aha, just det tack. Hur ska jag göra då, formatera om hårddisken i Windows?

Det är den enda externa hårddisken jag har och jag tänkte att jag får vara utan backup på Macintosh ett tag. Trots din uppmaning i sidfoten.

Redigerad av Th0mas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Th0mas säger:

Det är den enda externa hårddisken jag har och jag tänkte att jag får vara utan backup på Macintosh ett tag.

Absolut INTE. :byrakrat:

Idag får du en extern disk på 1TB för litet över en femhundring inklusive frakt. (kolla på Prisjakt). Hur mycket är dina filer värda?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Th0mas säger:

Hur ska jag göra då, formatera om hårddisken i Windows?

Funkar både på Mac och i Windows.

https://www.enkelteknik.se/formatera-extern-harddisk-usb-exfat-anvanda-mac-osx-windows-pc

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...