Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Book Air totalt livlös


Zuzz70
 Share

Rekommendera Poster

Hej. Min ögonsten Mac Book Air modell A1466 från 2015 vägrar helt alla knep. Har fungerat som tåget i alla år, igår stängde den ner två ggr helt abrupt och andra gången gick den inte att starta. 

Var efter att jag försökt ladda den, den var helt urladddad, det gnistrade till en gång i nätsladden vid stickkontakten men lysdioden lyser som vanligt när jag ansluter den till datorn. Kan det ändå vara nätadaptern som är trasig? Kostar ju en hel del så jag vill gärna utesluta allt annat. Kört alla Apple support startup knep men fortfarande helt livlös, inte ett ljud eller ljus. Vad är nästa steg? Kollade på apple support hemsida och den omfattas inte av gratis support längre. Är det inget annan utväg än att lämna in?

Var lämnar man in den bäst utan att det kostar som en ny dator? 

Har ju massor av saker på den man vill rädda och framförallt aldrig varit med om en totalt livlös Mac. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara laddare, batteri eller laddningsmodulen, vad den nu heter, som sitter i datorn, exempelvis. Jag skulle råda att lämna in datorn, då du tycks ha viktiga saker på den. Eventuellt kan man ju i en butik be att få prova med en ny laddare, och köpa den om det visar sig vara felet, alternativt lämna in datorn om det inte är felet. 

Jag har lämnat in på Inet i Göteborg, för byte av SSD etc, men kan tänka mig att Macforum eller vem som helst som har lite koll kan funka. Däremot skulle jag, fördomsfull som jag är, hålla mig borta från diverse elektronikstormarknader. 

Man kan även kolla så inte någon lite metallbit, typ häftklammer, ramlat in i laddningskontakten/magsafe.

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en Pentalobe 1.2 mejsel - finns tex på Kjell o Co.

Det är mejseln för att ta bort undersidan.

 

När du tagit bort undersidan, så koppla ur batterikontakten.

Låt datorn vara batterilös 10-15 minuter.

 

Anslut laddsladden med datorn fortfarande uppochner.

Kolla om fläkten börjar snurra.

 

Snurrar fläkten och du får uppstartsljudet, kan du dra ur laddsladden.

Anslut nu batteriet och sätt tillbaka undersidan - skruva dit några skuv så den sitter kvar.

 

Vänd på datorn och anslut laddsladden igen.

Startar eller startar inte?

 

Har du kompis som har passande laddare?

Behöver inte vara en laddare till Air - utan fungerar lika bra med en till MacBook Pro.

 

Det kan vara så att du kortslutit något på I/O-kortet som sedan sitter i kontakt med logic-kortet via 2 sladdar.

Även logic-kortet kan vara skadat.

 

Hårddisken på din dator går att montera ur och sättas in i en annan MacBook Air - även vissa av MacBook Pro har rätt anslutning.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Zuzz70 säger:

Var lämnar man in den bäst utan att det kostar som en ny dator? 

Min erfarenhet är att:

  • Lokala datorreparatören, som man intuitivt tror ska vara billig, drar till med dyra priser när de ser att det är en "dyr Apple".
  • Apples egen reparationsservice, som man intuitivt tror ska vara dyr, ofta är mycket billigare.

Kontakta därför Apple och begär en prisuppskattning på reparationen så du kan jämföra priset med det som andra reparatörer vill ha.

 

Men, följ först Stereotypens råd om hur du själv felsöker. (Resultatet av den felsökningen hjälper ju reparatören att bättre uppskatta kostnaden.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack! Ska jag börja med laddaren, dum fråga men...kan den varit trasig även om lampan på den lyser? Har tyvärr ingen kompis med Mac, så jag får köpa en ny, såg det fanns för 349 och är kanske kopia? 

Steg två blir mejsel och stereotypens råd. Tack?.

Känns ju som en kortslutning. Att byta batteri själv är enkelt? Såg det fanns för 600 kr.

 

Steg tre bli inlämning, ni menar att typ Inet är dyrare än en Apple-verkstad? Såg att Inet har felsökning för 499 kr. 

 

Puh. Förlåt alla frågor men är en fattig icke- tekniknörd som hade en enda pryl jag älskade: min Mac Book Air. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Ni är grymma med era råd, tacksam!

Då är bara sista frågan, jag har max 1000-1500 kr att lägga ut, sedan är det kanske inte värt mer på en 5 år gammal Mac heller, uppenbarligen är det ju batteri, hårddisk eller strömsladd  som är problemet. Ska beställa en ny strömsladd MEN vad skulle ni göra sedan...Ska jag beställa batteri eller hårddisk och byta själv eller helt enkelt lägga 499 på felsökning hos Inet  först?

Och hur mkt ska man lägga på att laga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Zuzz70 säger:

Hej igen. Ni är grymma med era råd, tacksam!

Då är bara sista frågan, jag har max 1000-1500 kr att lägga ut, sedan är det kanske inte värt mer på en 5 år gammal Mac heller, uppenbarligen är det ju batteri, hårddisk eller strömsladd  som är problemet. Ska beställa en ny strömsladd MEN vad skulle ni göra sedan...Ska jag beställa batteri eller hårddisk och byta själv eller helt enkelt lägga 499 på felsökning hos Inet  först?

Och hur mkt ska man lägga på att laga?

 

Att jag slängde in en "gör-det-själv" på hårddisken är för att du ska se hur man plockar ur den för att rädda data i fall du inte får fart på datorn. Du kan köpa ett kabinett och montera den i så blir den som en extern hårddisk. Observera att den hårddisken är Macspecifik och du måste köpa ett kabinett som passar. Bla OWC har sådana. Se exempel:

https://eshop.macsales.com/item/OWC/MAU3ENPRPCI/

...

Att den är död är relaterat till batteriladdare/batteri. Med tanke på hur lätt det är ( relativt ) att byta batteri i den så är det värt att prova. Hjälper inte det kan du sälja batteriet och få igen lite pengar så det blir i så fall en hel del pill men inte så dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åk till en auktoriserad Apple verkstad och fråga om du får pröva en laddare. Så gjorde jag när jag trodde att min laddare var död. Det visade sig dock vara kretskortet som laddaren ansluter till på datorn (dåligt förklarat).

Dessutom har väl auktoriserade Appleverkstäder gratis felsökning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Enligt Apples support på hemsidan täcks inte min Mac av gratis support längre, men då får nästa steg bli att ta Macen till verkstad och utesluta laddaren. Smart och tack.

Är det inte laddaren så beställer jag ett batteri, tips på billig och bra sida för det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Zuzz70 säger:

Ok. Enligt Apples support på hemsidan täcks inte min Mac av gratis support längre, men då får nästa steg bli att ta Macen till verkstad och utesluta laddaren. Smart och tack.

Är det inte laddaren så beställer jag ett batteri, tips på billig och bra sida för det? 

Finns inga billiga BRA batterier, man får oftast det man betalar för..tyvärr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, pajj säger:

Dessutom har väl auktoriserade Appleverkstäder gratis felsökning?

Knappast. Möjligtvis kanske de bjuder på felsökningsavgiften om du väljer att gå vidare med reparation enligt lämnat kostnadsförslag.
I annat fall vill de självklart ha betalt för utförd tjänst.
Vid garantiservice felsöks det såklart kostnadsfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan åka till nåt ställe som servar/säljer Macprylar och se bedrövad ut och fråga om de inte BARA kan prova med en annan laddare..... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, SirKnasen säger:

Knappast. Möjligtvis kanske de bjuder på felsökningsavgiften om du väljer att gå vidare med reparation enligt lämnat kostnadsförslag.
I annat fall vill de självklart ha betalt för utförd tjänst.
Vid garantiservice felsöks det såklart kostnadsfritt.

Fel av mig då. De gånger jag varit på Apple Store med en felad enhet har jag fortfarande haft garanti :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte övervägt att testa det jag gav råd på?

Jag tror inte det blir bättre med nytt batteri eller ny laddare........

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Stereotypen säger:

Du har inte övervägt att testa det jag gav råd på?

Jag tror inte det blir bättre med nytt batteri eller ny laddare........

Jag förutsätter att trådskaparen testar ditt först, så klart.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Stereotypen säger:

Du har inte övervägt att testa det jag gav råd på?

Jag tror inte det blir bättre med nytt batteri eller ny laddare........

Jag kommer testa det först, absolut. Tack...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...