Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera datorn?


Skrollan
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Vill börja med att säga att jag försökt söka runt i forumet efter svar men senaste svaren jag hittade som matchade lite av mina frågor var skrivna för ett år sedan och i datorernas värld där tiden går i lightspeed konstant så känns det som att det kanske lika gärna kunde varit skrivit för 300 år sen...

 

Iallafall, för cirka tre år sedan köpte jag äntligen min alldeles första Mac som jag framförallt tänkte använda till att kunna köra lite inspelning och mixning i min hemmastudio, men även lite bild och film redigering. Den har dock blivit sparsamt använd och mest stående och jag inser att den som hade det senaste OS vid köp numera har ett av de äldre. Jag försökte uppdatera OS men grafikkortet var tydligen inte "metal-kompatibel" (vad nu det betyder) Så då får man kanske börja byta ut vissa komponenter tänkte jag.

 

Specarna i burken ser ut såhär:

macOS High Sierra, version 10.13.6 

Mac Pro (mitten 2010)

2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon

48 GB 1066 MHz DDR3

ATI Radeon HD 5770 1024 MB

Samt 4 st 1 tb SATA HD

 

Jag har lite frågeställningar som jag sett att här finns kompetens i överflöd att svara på, så jag hoppas någon vänlig själ tar sig tid till mig.

 

För det första, är det lönt att uppgradera en tio år gammal dator? Går det ens? Jag har fått känslan av att dessa datorerna verkar så extremt stabila, denna känns fortfarande rejält pigg och betydligt kraftigare än en fem år gammal PC jag också har. 

 

Jag vill köra Logic i datorn och där krävs det att man har minst macOS 10.14.6 eller senare och för att uppdatera OS så behövs ju somsagt ett nytt grafikkort som är metal-kompatibel. samt en 64 bitars processor (vilket ,om jag läst rätt, denna processorn ska vara)

 

Vad finns det att välja på för grafikkort? Finns där något som är kompatibelt till datorn att få tag på?

 

Vad bör man mer göra? Sätta in en SSD som boot för att få upp hastigheten? Bör man byta ut CPUn och då hela trayet?

 

Jag har inte mer än några tusenlappar att uppgradera för så det kanske inte är lönt att göra något? Jag är redan nu oerhört tacksam för att få era tips och höra hur hade ni prioriterat.

 

Jag kan nog förresten inte understryka nog hur grön jag är på Mac, men jag älskar det och är hungrig efter att lära mig. 

 

Redigerad av Skrollan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Stereotypen säger:

Länk till mer info om vilka grafik-kort "du har att välja på":

 

https://www.macrumors.com/2018/09/24/mojave-2010-2012-mac-pro-metal-graphics-cards/

 

Tänk på att de skall vara för Mac - "PC"-kort fungerar inte.

Ahh! Titta, den sidan var jag ju och kollade på för ett tag sedan, hade glömt den helt. Tack! Finns där något av dem grafikkortet att rekommendera? Såg att ett par av dem fanns att få tag på fortfarande, tex. denna:https://www.dustinhome.se/product/5011021801/pulse-radeon-rx-580-8gb?ssel=false&LGWCODE=5011021801;89813;5443&gclid=EAIaIQobChMInpS7kNrp7AIVARd7Ch3sKw72EAQYAiABEgJBmvD_BwE 

men där var många AMD kort och jag har dålig erfarenhet av AMD tillsammans med PC (dock är det processor, kanske skillnad när det gäller grafikkort?)  Hur funkar AMD tillsammans med Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag personligen hade inte lagt en krona på den där gamla datorn.
Allt är långsamt i den. Även macOS 10.14 Mojave är gammalt idag.

Är det massa special mixerprylar som ansluts till datorn som kräver en Mac Pro? Interna PCI-E kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, SirKnasen säger:

Jag personligen hade inte lagt en krona på den där gamla datorn.
Allt är långsamt i den. Även macOS 10.14 Mojave är gammalt idag.

Är det massa special mixerprylar som ansluts till datorn som kräver en Mac Pro? Interna PCI-E kort?

Okej, fasen vad trist.. näe inga kort eller liknande inuti burken, har ett externt ljudkort. Hade tänkt uppdatera till Catalina isåfall, men det kanske inte går? Känns lite surt att jag lagt 10 000:- för bara några år sedan på något som jag utnyttjat väldigt begränsat och som nu isåfall bara ska kasseras. Känns verkligen som man slängt pengar i sjön då. Tack för ditt svar :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre kommer alla till en gräns där man måste förnya sig. Ett tips är att skaffa sig en nyare iMac 27" och köra externa kort. 2015 är ett bra år då den har 5k skärm men är tillräckligt gammal för ett bra pris. Den är dubbelt så kraftfull som din MacPro och med lite tur har den inbyggd SSD. Den är PCIe-baserad och är riktigt snabb. Klart värt att betala extra mot FusionDrive.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Axelman säger:

Dessvärre kommer alla till en gräns där man måste förnya sig. Ett tips är att skaffa sig en nyare iMac 27" och köra externa kort. 2015 är ett bra år då den har 5k skärm men är tillräckligt gammal för ett bra pris. Den är dubbelt så kraftfull som din MacPro och med lite tur har den inbyggd SSD. Den är PCIe-baserad och är riktigt snabb. Klart värt att betala extra mot FusionDrive.

Ja det är ju så :) Men du menar alltså om jag förstått dig rätt att det är mer lönsamt att tillexempel istället för att köpa ett grafikkort och annat som kan behövas för att uppgradera datorn, försöka sälja den jag har nu för ett par tusenlappar och typ köpa denna: https://www.blocket.se/annons/halland/apple_imac_21_5_4k_retina__2017____upg_grafik/92142636 det blir mer untz för pengarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Skrollan säger:

Ja det är ju så :) Men du menar alltså om jag förstått dig rätt att det är mer lönsamt att tillexempel istället för att köpa ett grafikkort och annat som kan behövas för att uppgradera datorn, försöka sälja den jag har nu för ett par tusenlappar och typ köpa denna: https://www.blocket.se/annons/halland/apple_imac_21_5_4k_retina__2017____upg_grafik/92142636 det blir mer untz för pengarna?

Det där är en 21,5 tum. Du bör ha en 27 tum. Det är inte bara skärmens storlek som skiljer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Skrollan säger:

Ja det är ju så :) Men du menar alltså om jag förstått dig rätt att det är mer lönsamt att tillexempel istället för att köpa ett grafikkort och annat som kan behövas för att uppgradera datorn, försöka sälja den jag har nu för ett par tusenlappar och typ köpa denna: https://www.blocket.se/annons/halland/apple_imac_21_5_4k_retina__2017____upg_grafik/92142636 det blir mer untz för pengarna?

Rätt tänkt men fel ändå. ;) 21" och 27" är inte samma dator med olika skärmar. 21" är en basic iMac och har sällan kraftfullare processor, tillräckligt med RAM och oftast den värdelösa mekaniska hårddisken som standard. Du kan heller inte öka på RAM i de flesta 21".  iMac. 27" har en lucka på baksidan där du enkelt kan byta och öka ut RAM-minnet vilket är viktigt för dig. Så hoppa över alla 21" om du inte hittar en som är monsterutrustad till superpris. Vilket lär knappast hända då de flesta 21" säljs via elektroniksnabbköpet i lägsta utförandet till budgetpris.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS dator är snikmodellen av Mac Pro. Till och med långsammare än min Mac mini från 2012. Men den har gott om RAM som är dyrt ännu idag. Borde vara värt pengar för någon.

Ska TS få någon sprutt alls på den behövs SSD för att boota. Detta tillsammans med nyare Mac OS X via patcher är inte alldeles lättordnat. Men det är inte omöjligt.

Som den fattiglapp jag är, och någorlunda teknisk, så hade jag försökt få fjutt på den ändå. Kanske uppgraderat CPU också, om jag hade hittat en billig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.blocket.se/annons/halland/imac_retina_5k_27_tum___24gb_ram___1tb_fd/92370957

 

Denna annons i halland ( den du postade var från halland ) visar en bra iMac 27" men som har 1TB Fusion Drive vilket är halvbra. Det är en kombination av en liten SSD och en vanlig 1TB mekanisk hårddisk. Men du kan ansluta snabbare hårddiskar. Sen tycker jag inte den är värd mer än ca 10,000:-.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

TS dator är snikmodellen av Mac Pro. Till och med långsammare än min Mac mini från 2012. Men den har gott om RAM som är dyrt ännu idag. Borde vara värt pengar för någon.

Ska TS få någon sprutt alls på den behövs SSD för att boota. Detta tillsammans med nyare Mac OS X via patcher är inte alldeles lättordnat. Men det är inte omöjligt.

Som den fattiglapp jag är, och någorlunda teknisk, så hade jag försökt få fjutt på den ändå. Kanske uppgraderat CPU också, om jag hade hittat en billig.

 

vafasen, har jag blivit pålurad snikvarianten!? :D Så går det när huvudet är dumt och man inte gör sin läxa... Kanon att en fellow fattiglapp svarar också då jag har väldigt begränsad budget att röra mig med. Jag upplever inga större problem med att den är seg. Vill mest kunna köra Logic så jag kan sitta och göra lite musik på fritiden och helst då utan att datorn klappar ihop fullständigt.. Har du tips på vad jag ska hålla utkik efter isåfall? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Axelman säger:

https://www.blocket.se/annons/halland/imac_retina_5k_27_tum___24gb_ram___1tb_fd/92370957

 

Denna annons i halland ( den du postade var från halland ) visar en bra iMac 27" men som har 1TB Fusion Drive vilket är halvbra. Det är en kombination av en liten SSD och en vanlig 1TB mekanisk hårddisk. Men du kan ansluta snabbare hårddiskar.

Haha det var ju typiskt.. :D

Hittade denna också, som redan har logic installerat (bara där sparar jag ju 2000 spänn) samt många andra program jag kan ha användning av, Dock så är den ju från 2012 och inte 2015 som du skrev om tidigare, är det rejäl skillnad? Har ju som jag skrev till Alix, rätt begränsat med pengar att lägga..

https://www.blocket.se/annons/skane/imac_27____core_i7_3_4ghz___16gb_ram___1_12tb_med_ssd/92760224

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Skrollan säger:

Haha det var ju typiskt.. :D

Hittade denna också, som redan har logic installerat (bara där sparar jag ju 2000 spänn) samt många andra program jag kan ha användning av, Dock så är den ju från 2012 och inte 2015 som du skrev om tidigare, är det rejäl skillnad? Har ju som jag skrev till Alix, rätt begränsat med pengar att lägga..

https://www.blocket.se/annons/skane/imac_27____core_i7_3_4ghz___16gb_ram___1_12tb_med_ssd/92760224

Tjena! Köp den. Det är toppversionen i7 från det året och ganska likvärdig med basmodellen 2015. Enda smolken är FusionDriven. Men är den i bra skick så skynda dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Skrollan säger:

Haha det var ju typiskt.. :D

Hittade denna också, som redan har logic installerat (bara där sparar jag ju 2000 spänn) samt många andra program jag kan ha användning av, Dock så är den ju från 2012 och inte 2015 som du skrev om tidigare, är det rejäl skillnad? Har ju som jag skrev till Alix, rätt begränsat med pengar att lägga..

https://www.blocket.se/annons/skane/imac_27____core_i7_3_4ghz___16gb_ram___1_12tb_med_ssd/92760224

Som Axelman säger, verkar vara ett gott val, men vad kostade den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Skrollan säger:

vafasen, har jag blivit pålurad snikvarianten!? :D Så går det när huvudet är dumt och man inte gör sin läxa... Kanon att en fellow fattiglapp svarar också då jag har väldigt begränsad budget att röra mig med. Jag upplever inga större problem med att den är seg. Vill mest kunna köra Logic så jag kan sitta och göra lite musik på fritiden och helst då utan att datorn klappar ihop fullständigt.. Har du tips på vad jag ska hålla utkik efter isåfall? 

Börja läsa här: https://everymac.com/systems/apple/mac_pro/faq/mac-pro-how-to-replace-hard-drive-install-ssd.html

 

Du kan börja med att fundera på om du vill ha en en adapter och en långsammare SSD eller den snabbare varianten via PCIe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brorsan har uppgraderat en gammal Mac Pro allt eftersom som ett litet hobbyprojekt, men det är ganska mycket som han fått byta för att det ska fungera. I slutändan har han ändå inte mycket mer prestanda än min 13" MacBook Pro från 2016 med eGPU. Jag kan kolla med honom vad han bytt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara är så att du ska skapa musik och redigera bilder/film, så köp äldre versioner av programvaran som du behöver. Finns ingen mening med att ha senaste versionerna av programvaran. Eller ska du skapa film som är mer avancerad än Interstellar? Tvivlar på att ens toppmusikproducenterna använder senaste programvaruversionerna. Man vill ha något som funkar, "utdaterad" eller senaste har inte så stor betydelse. :) 

Redigerad av pajj
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla ni för alla svar!! Ska klura lite på hur jag ska göra, samt kolla i plånkan vad som tillåts göras. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...