Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera 2013 iMac


Morgana Devina
 Share

Rekommendera Poster

Morgana Devina

Late 2013 21,5 iMac

8g RAM

 

Eftersom skärmen har en spricka så funderar jag på att ansluta en extern SSD istället för att byta ut hårddisken till SSD. Är det stor skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad du har för hårddisk. Har du den vanliga mekaniska hårddisken kommer en extern USB-hårddisk att gå ca fyra gånger snabbare. Den blir nästan en raket. Jag har en iMac 21" 2013 själv och har bytt den interna mekaniska hårddisken mot en SSD. Supernöjd. Det går ca fem gånger snabbare om man monterar den internt men man måste mäta för att märka skillnaden.

...

iMac 21" 2013 har en av de lägsta energiförbrukningarna av alla iMacar. Processorn är faktiskt rejält kraftfull och duger länge än. Enda svagheten är grafikkortet. Men så länge inte man ska spela spel så har du en bra arbetshäst.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgana Devina

Jag går gärna in o grejar i datorn, har gjort på en ännu äldre modell.

Det ljust sprickan som kanske blir ännu värre eller att displayen skadas pgav sprickan. I så fall blir ju uppgraderingen en aning dyrare...

 

Jag spelar Sim City 4 o Civ 5, de är ju inte så krävande. Eller kollar Youtube, Netflix etc. 

 

Till extern, vilken port är bäst att använda, Thunderbolt eller usb?

 

Om jag köper en intern så tänkte jag köpa Samsung SSD 860.....

 

Har läst de som klarar sig bra med 8 i RAM......? Annars vill jag ju byta samtidigt som hårddisken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byta RAM är svårt på den datorn. Man måste demontera hela inkråmet för RAM-minnet sitter på baksidan på moderkortet. Finns ingen lucka att göra det genom.

...

Men en SSD får gynnsam effekt även på RAM. Om RAM-minnet tar slut börjar datorn skicka tillfälliga filer till hårddisken. En mekanisk hårddisk behöver lite tid för att sätta fart, svänga ut läsarmen och sedan läsa. En SSD startar omedelbart. Det gör att datorn hanterar tillfälliga filer dramatiskt mycket bättre och datorn beter sig som om man har mer RAM än vad man har. En snabb SSD tar bort mycket av flaskhalsen med tillfälliga filer. Så byt till en SSD först och se om inte det räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Morgana Devina säger:

 

Det ljust sprickan som kanske blir ännu värre eller att displayen skadas pgav sprickan. I så fall blir ju uppgraderingen en aning dyrare...

 

Till extern, vilken port är bäst att använda, Thunderbolt eller usb?

 

Om jag köper en intern så tänkte jag köpa Samsung SSD 860.....

Du bör/ska nog inte öppna datorn om du har spricka.

...

Thunderbolt (TB) är bättre än USB rent tekniskt. Men TB är mycket dyrare och det finns mycket få externa diskar med TB. Så för den ekonomiska sidan välj SSD med USB 3.

...

Samsung is da shit :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att veta om man behöver mer RAM-minne, öppna Aktivitetskontrollen ( hittas i Systeminställningar ) klicka i Minne så får du fram samma bild som jag bifogar. Växelfil berättar om du behöver mer RAM. Om den visar 5,8 MB som hos mig när datorn har varit i gång i flera dagar är det kolungt. Får du ihop säg 1 GB i växelfil på några timmar så har du lite i underkant med RAM. Men om allt rullar som det ska ändå så fungerar det. Vid omstart nollas växelfilen så se till om du vill kolla den att den mäter korrekt.

Skärmavbild 2020-10-31 kl. 12.42.24.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du bestämmer dig för att öppna datorn, så kan det vara god ide att tejpa med kraftig tejp över sprickan och längsmed skärmen.

 

Klister från tejp kan vara lite marigt att få bort, men fönsterputs brukar fungera bra, annars isopropanol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgana Devina

Tack. Jag har funderat på målartejp eftersom sprickan inte är så djup. Med den tejpen kanske är för klen. Kemisk bensin kan ju oxå funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silvertejp är starkare än målartejp.

Alt. svart eltejp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bred genomskinlig eller brun packtejp rekommenderas.

Även för fixeringen av panelen i nederkant av chassit innan skyddsflärparna för den dubbelhäftande tejpen avlägsnas och panelen viks upp, ansluts till logikkort och trycks fast mot dubbelhäftande tejparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Morgana Devina säger:

Tack. Jag har funderat på målartejp eftersom sprickan inte är så djup. Med den tejpen kanske är för klen. Kemisk bensin kan ju oxå funka.

Jag har öppnat min iMac och det blir en hel del bända ( självklart superförsiktigt!! ) eftersom hela skärmen är klistrad med rejält klibbig dubbelhäftande tejp och skulle nog inte vilja öppna den med en spricka i. Jag har iFixits specialverktyg för att separera skärm från resten av datorn. Jag tänker att chansen är stor att det blir en större spricka om man har en spricka och försöker eller nåt ännu värre händer. (=dyyrt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgana Devina

Ja precis. Det är synd att designen suger på denna modell. Har en från mid 2010 o det glaset är separat o sitter fast med magneter.

 

Sprickan är färdig så att säga o är på ena kortsidan. Men jag antar att glaset är försvagat oxå.

 

RAM verkar inte vara något problem.

 

Funderar på en sådan här som extern.   https://www.webhallen.com/se/product/321607-Samsung-Portable-SSD-T7-500GB-USB-3-2-Gra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Morgana Devina säger:

När det gäller hårddiskar och hastighet är det en djungel. :pinch: Så här står det i texten under bilden på T7-an:

 

*Prestanda kan variera beroende på värdenhetens konfiguration. För maximala läs-/skrivhastigheter på upp till 1 050/1 000 MB/s måste värdenheten och anslutningskablarna stödja USB 3.2. Gen 2 och UASP-läge måste vara aktiverat.

 

Din dator har inte 3.2 vilket gör att du inte kommer att få 1000MB/s, snarare 500 MB/s så det räcker med en billigare "vanlig" SSD. Din USB har 5 GB/s och din interna hårddiskanslutning har SATA som hanterar ca 6 GB/s så du kommer att få i stort sett samma hastighet på din externa hårddisk som om du monterade en inne i datorn. 

...

Begränsningen här är datorns USB 3 inte hårddisken. Så flyttar du den till en nyare som har USB 3.2 så går den fortare, dvs du har nytta av den framåt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...