Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Felmeddelande i Office 2019 (Powerpoint)


TRLfineart
 Share

Rekommendera Poster

Hej!
Jag installerade Office 2019 och allt fungerar bra utom när jag startar Powerpoint.
Jag får då ett felmeddelande: Rubrik; Visual Basic för Applications (Se bilaga)

Körningsfel: 53 ”Filen hittades inte: /Library/Application Support/Adobe/MACPDFM/MacPDFM.framework/Versions/A/MacPDFM

 

Tittade i mappen: MACPDFM och den är tom här finns inget osynligt heller.

Powerpoint ropar på denna fil som inte finns. Jag installerade om Acrobat Reader. Men ingen lycka. 

Man kan öppna Powerpoint men felmeddelandet dyker upp och man får stänga ner det flera gånger. Efter ett tag så dyker det upp ingen.

Detta fel fanns inte i Office 2016. Har försökt installera om Office 2019 men samma fel kvarstår.

z_Dump 2020-10-28 kl. 21.48.58.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, TRLfineart säger:

Har försökt installera om Office 2019 men samma fel kvarstår.

Avinstallerade du först?

 

Annars ska du nog kontakta Microsofts support. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallerade inte först. Humm... kanske en väg att gå.
Det finns en Tab högst upp i Powerpoint 2019 som heter Acrobat den finns inte i v2016. Jag fick för mig att det var den som är problemet. Klickar man på tabben så kommer felmeddelandet upp. När man flera ggr klickat bort det så ser man under denna tab ett nertonat tillägg som inte tycks fungera och som ha med Acrobat att göra. Kanske får ringa Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som du har ett Add-in som inte stödjer din nya version av Office. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma tillägg som i nedan länk, men förmodligen ändå samma fel.

https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/msoffice_powerpoint-mso_mac-mso_365hp/powerpoint-2016-for-mac-microsoft-visual-basic-run/51f6c8f4-e73b-4443-a5c2-d4065a4fd4af

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Acrobat installerad? Och frågan är om det avses "Acrobat" eller gratisprogrammet "Acrobat Reader"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Acrobat Reader DC. Installerade om det idag. Inget hände i mappen: MACPDFM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, pajj säger:

Verkar som du har ett Add-in som inte stödjer din nya version av Office. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma tillägg som i nedan länk, men förmodligen ändå samma fel.

https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/msoffice_powerpoint-mso_mac-mso_365hp/powerpoint-2016-for-mac-microsoft-visual-basic-run/51f6c8f4-e73b-4443-a5c2-d4065a4fd4af

Ok! Tack detta är nog mitt problem:)
Ska läsa på och återkommer om jag lyckas! Tack!:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, pajj säger:

Verkar som du har ett Add-in som inte stödjer din nya version av Office. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma tillägg som i nedan länk, men förmodligen ändå samma fel.

https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/msoffice_powerpoint-mso_mac-mso_365hp/powerpoint-2016-for-mac-microsoft-visual-basic-run/51f6c8f4-e73b-4443-a5c2-d4065a4fd4af

Detta ÄR felet! Tackar!
Men var hittar man ett 64-bit add-in? Har försökt på adobe.se men hittar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, TRLfineart säger:

Detta ÄR felet! Tackar!
Men var hittar man ett 64-bit add-in? Har försökt på adobe.se men hittar inte.

Vilket tillägg var det? Är det något du behöver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägget heter: ”SaveAsAdobePDF”

Jag tog bort det i PP och då försvann problemet. Men då har man inte ”fliken” Acrobat som tydligen ska vara där.

Jag tror problemet är att ”SaveAsAdobePDF” pekar på ett ställe där det är tomt på innehåll eftersom jag är under Mojave och det borde stödja 32-bit. Eller hur?

Sökväg: /Library/Application Support/Adobe/MACPDFM/MacPDFM.framework/Versions/A/MacPDFM

Här finns inget hos mig. Mappen MACPDFM är helt tom. 

Är den tom hos er också???

Redigerad av TRLfineart
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, TRLfineart säger:

Tillägget heter: ”SaveAsAdobePDF”

Jag tog bort det i PP och då försvann problemet. Men då har man inte ”fliken” Acrobat som tydligen ska vara där.

Jag tror problemet är att ”SaveAsAdobePDF” pekar på ett ställe där det är tomt på innehåll eftersom jag är under Mojave och det borde stödja 32-bit. Eller hur?

Sökväg: /Library/Application Support/Adobe/MACPDFM/MacPDFM.framework/Versions/A/MacPDFM

Här finns inget hos mig. Mappen MACPDFM är helt tom. 

Är den tom hos er också???

Du kan spara som pdf även utan tillägget. Om det inte är någon annan funktion du saknar tycker jag inte att du ska bry dig om det.

Jag har inte någon Acrobat-flik i mitt PowerPoint, varför ska den vara där om du inte ska använda några av funktionerna som tidigare låg där? Microsoft har förmodligen gjort en del ändringar mellan Office-versionerna bara.

Bort med tillägget och var glad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig! ?

Tack för all hjälp! ?

Det var verkligen generöst! 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...