Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Därför är 5g ingen anledning till att köpa nya Iphone 12


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Citat

 

Frekvenserna som används för detta ligger mellan 26 och 100 GHz. 5g-tekniken kan också använda frekvensband mellan 600 MHz och 6 GHz, mer i linje med 3g och 4g.

I Sverige och resten av EU har 5g hittills bara handlat om dessa lägre frekvenser, medan amerikanska myndigheten FCC och mobiloperatörer har tryckt på för att börja använda millimetervågor. Iphone 12 har därför bestyckats med ett modem som kan använda dessa frekvenser i USA, men ingen annanstans.

Att det blivit så beror på flera saker, inte minst att millimeter wave har kort räckvidd och svårt att ta sig igenom väggar. Post- och telestyrelsen hoppas kunna auktionera ut de första millimeter wave-banden i Sverige redan 2021, men hur länge det dröjer innan något nät byggs med den tekniken utanför mycket små centrala områden i storstadsregionerna får vi se

 

.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller kameran lockar varför det inte blir någon iPhone 12 för min del. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft min iPhone 11 i 10 månader, så det finns ingen anledning att byta, dessutom kommer det nog inte 5G till landsbygden

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, mikaellq säger:

Inte heller kameran lockar varför det inte blir någon iPhone 12 för min del. :nerd:

Jag kände nog lite tvärt om. Att kameran var vad som lockade. Men jag sitter med en hyfsat ny iPhone så det vore lite väl lyxigt att byta..

Redigerad av Mr Walker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...