Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Får inte Dolby atmos när jag kör genom ATV4K


thella
 Share

Rekommendera Poster

Hej! 
 

Kommer inte tillrätta med detta! Kanske kan ngn kunnig hjälpa till. Har sonos arc och ATV4K men får endast stereo när jag kör material via min Apple TV. Genom alla andra källor (AirPlay, tvns inbyggda appar) får jag bästa möjliga ljudformat genom min Sonos arc, men alltså inte ATV4K! Har ställt in atmos under inställningar. Har sonos arc kopplad till eArc-ingången på tvn och ATV4K inkopplad till annan hdmi-ingång i tvn. ATV4K är inkopplad via ethernet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med största säkerhet stöder inte din tv att skicka vidare riktigt Atmos till din soundbar.

 

Citat

Men det stod ju att den hade Dolby Atmos?

En hel del TV-modeller saknar Dolby Digital Plus men säger sig ha stöd för Dolby Atmos – men då kan det dels röra sig om att de inbyggda högtalarna som likt en mobiltelefon med Dolby Atmos gör en typ av mjukvarusimuleringar. Men det betyder inte nödvändigtvis att den har möjligheten att skicka ut riktig Atmos till soundbaren.

https://bubblan.teknikveckan.se/t/atmos-netflix-soundbars-arc-klarar-min-tv-det-nya-surroundformatet/5298

 

Enbart därför som jag valde en soundbar där man inte går genom tv´n utan ansluter ATV 4K direkt till soundbaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, thella säger:

Hej! 
 

Kommer inte tillrätta med detta! Kanske kan ngn kunnig hjälpa till. Har sonos arc och ATV4K men får endast stereo när jag kör material via min Apple TV. Genom alla andra källor (AirPlay, tvns inbyggda appar) får jag bästa möjliga ljudformat genom min Sonos arc, men alltså inte ATV4K! Har ställt in atmos under inställningar. Har sonos arc kopplad till eArc-ingången på tvn och ATV4K inkopplad till annan hdmi-ingång i tvn. ATV4K är inkopplad via ethernet. 

Detta är väldigt viktigt.

 

Citat

Men Apple TV då?

Först och främst krävs en Apple TV 4K för att Atmos skall fungera. Det fungera alltså inte med fjärde generationen Apple TV som annars är likadan men som saknar 4K (och Atmos, uppenbarligen). Men kommer du ihåg de tre formaten vi nämnde tidigare? TrueHD för Blu-Ray, Dolby Digital+ för streamingtjänsterna och sedan Dolby MAT 2.0 för helt okomprimerad Atmos-signal. Ja du gissar rätt.

Apple går sin egen väg och använder det sistnämnda vilket i de allra flesta fall inte fungerar med vanlig ARC utan kräver eARC om du skall gå vägen via teven. Vissa soundbars har en extra HDMI-ingång och finns det en sådan kan du gå genom den om teven inte vill ge dig någon Atmos. Detta finns dock inte på Sonos Arc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, thella säger:

Så det är alltså kört? Apple TVn jag har är den senaste som finns med 4K. 

Kan jag inte svara på utan du måste ta reda på vilken sorts ingång din tv har.

Felet ligger med säkerhet inte i din ATV.

Vad tittar du på när Atmos inte fungerar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Kan jag inte svara på utan du måste ta reda på vilken sorts ingång din tv har.

Felet ligger med säkerhet inte i din ATV.

Vad tittar du på när Atmos inte fungerar?


Spelar ingen roll! Det blir alltid stereo 2.0 oavsett vilken källa. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, thella säger:
1 timme sedan, lappen71 säger:

 


Spelar ingen roll! Det blir alltid stereo 2.0 oavsett vilken källa. 

Och jo det spelar roll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Kan jag inte svara på utan du måste ta reda på vilken sorts ingång din tv har.

Felet ligger med säkerhet inte i din ATV.

Vad tittar du på när Atmos inte fungerar?


Spelar ingen roll! Det blir alltid stereo 2.0 oavsett vilken källa. 
 

Problemet med den instruktionen är att Sonos arc har en hdmi-ingång. Kan inte koppla Apple TV direkt till ljudlimpan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du sluta att svara i det du citerar. Helt omöjligt veta vad du skriver

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du använder Sonos ska du koppla.

 

ATV 4K - Tv in (HDMI) - Tv ut (HDMI eARC eller ARC) - Sonos in (HDMI) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, lite trög här! Men du menar att det spelar roll vilken hdmi-ingång jag väljer att koppla in Apple TV på? Jag har ingen ingång som heter tv, de heter: 1, 2, 3 arc, 4 gaming.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, thella säger:

Hm, lite trög här! Men du menar att det spelar roll vilken hdmi-ingång jag väljer att koppla in Apple TV på? Jag har ingen ingång som heter tv, de heter: 1, 2, 3 arc, 4 gaming.

Nej jag menade inte att ingången heter Tv utan jag skrev Tv för visualisera kopplingsvägen.

 

Från ATV 4K ska du ansluta till HDMI 1 och ut ska du använda HDMI 3 (ARC) för det är den utgången som kan skicka ljud.

 

Hur har du kopplat nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Sonos arc på HDMI 3 (arc). Sedan är Apple TV kopplad direkt in i TV:n antingen på plats 1 eller 2. Minns inte riktigt vilken just nu. Menar du att det spelar roll vilken av de två Apple TV:n är kopplad till? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, thella säger:

Jag har Sonos arc på HDMI 3 (arc). Sedan är Apple TV kopplad direkt in i TV:n antingen på plats 1 eller 2. Minns inte riktigt vilken just nu. Menar du att det spelar roll vilken av de två Apple TV:n är kopplad till? 

Så länge ATV 4K inte sitter i HDMI 3 (ARC) så spelar det ingen roll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, thella säger:

Den kan inte göra det eftersom Sonos arc måste sitta där, annars fungerar det ändå inte. 

Jösses missförstår du med flit eller?

 

Sonos ska sitta i HDMI 3

ATV4 4K ska sitta i HDMI 1

 

Sen ska du ställa in som Apple rekommenderar.

Jag kan inte visa mina inställningar för jag använder en överlägset bättre soundbar där man inte kopplar som man måste med Sonos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, onödigt att göra det när jag inget hellre vill än att komma tillrätta med det hela. 
 

Nu har jag hakat av TV-n från väggfästet och satt Apple TV på hdmi 1, men det fungerar fortfarande inte. 
 

Passade på att sätta dit en Chromecast också, och med den fungerar det..

 

Blir väl att åka tillbaka med Apple TV:n, synd att det ska vara så krångligt, annars fin produkt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, thella säger:

Nja, onödigt att göra det när jag inget hellre vill än att komma tillrätta med det hela. 
 

Nu har jag hakat av TV-n från väggfästet och satt Apple TV på hdmi 1, men det fungerar fortfarande inte. 
 

Passade på att sätta dit en Chromecast också, och med den fungerar det..

 

Blir väl att åka tillbaka med Apple TV:n, synd att det ska vara så krångligt, annars fin produkt. 

Det är inte Apple TV´n som det är fel på. Antingen din tv eller så har du inte ställt in den rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel och fel. Det går inte att göra fler inställningar nu. Apple har gjort det svårt att använda produkten ihop med Sonos arc, ngt som fungerar med alla andra källor jag testat. Det är ju inte vidare flexibelt, är väl iofs inte Apple direkt kända för, flexibiliteten alltså. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, thella säger:

Fel och fel. Det går inte att göra fler inställningar nu. Apple har gjort det svårt att använda produkten ihop med Sonos arc, ngt som fungerar med alla andra källor jag testat. Det är ju inte vidare flexibelt, är väl iofs inte Apple direkt kända för, flexibiliteten alltså. 

Jag skulle säga att det handlar om SBS och ovilja att kolla så att allting är rätt inställt.

Det är ju inte så många inställningar man kan göra på en ATV så att man misslyckas med det är anmärkningsvärt. Vet flera som kör samma setup som du och får det att fungera.

 

Ser nu att jag redan gett dig svaret på vad som krävs för att det ska fungera.

Läs det fetstil i detta inlägg: 

 

 

 

Mer om det här.

 

Citat

To use the Sonos Arc with your Apple TV 4K your TV need to have a eARC connection support

 

https://discussions.apple.com/thread/251459688

 

https://www.reddit.com/r/sonos/comments/gethta/dolby_atmos_wont_work_on_apple_tv_4k_if_you_have/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, onödigt att göra det när jag inget hellre vill än att komma tillrätta med det hela. 
 

Nu har jag hakat av TV-n från väggfästet och satt Apple TV på hdmi 1, men det fungerar fortfarande inte. 
 

Passade på att sätta dit en Chromecast också, och med den fungerar det..

 

Blir väl att åka tillbaka med Apple TV:n, synd att det ska vara så krångligt, annars fin produkt. 
 

 

Jag har eArc! Det är en helt ny TV. Skulle vara väldigt intresserad av att veta vad de personer ’du känner till’ har gjort för inställningar? Sonos-supporten vet inte hur man kan lösa problemet. Har följt samtliga råd du skrivit och hittills har det inte hjälpt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, thella säger:

Skulle vara väldigt intresserad av att veta vad de personer ’du känner till’ har gjort för inställningar?

https://support.apple.com/sv-se/HT204069

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Gjort alla steg som där finns. Går som sagt ej att koppla Apple TV direkt till Sonos Arc, förutom det har jag gjort precis allt som står där. 
 

 

 

 

Nja, onödigt att göra det när jag inget hellre vill än att komma tillrätta med det hela. 
 

Nu har jag hakat av TV-n från väggfästet och satt Apple TV på hdmi 1, men det fungerar fortfarande inte. 
 

Passade på att sätta dit en Chromecast också, och med den fungerar det..

 

Blir väl att åka tillbaka med Apple TV:n, synd att det ska vara så krångligt, annars fin produkt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för modell beteckning på din tv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...