Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Får inte Dolby atmos när jag kör genom ATV4K


thella
 Share

Rekommendera Poster

q80t samsung 
 

Nja, onödigt att göra det när jag inget hellre vill än att komma tillrätta med det hela. 
 

Nu har jag hakat av TV-n från väggfästet och satt Apple TV på hdmi 1, men det fungerar fortfarande inte. 
 

Passade på att sätta dit en Chromecast också, och med den fungerar det..

 

Blir väl att åka tillbaka med Apple TV:n, synd att det ska vara så krångligt, annars fin produkt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, thella säger:

q80t samsung 
 

Nja, onödigt att göra det när jag inget hellre vill än att komma tillrätta med det hela. 
 

Nu har jag hakat av TV-n från väggfästet och satt Apple TV på hdmi 1, men det fungerar fortfarande inte. 
 

Passade på att sätta dit en Chromecast också, och med den fungerar det..

 

Blir väl att åka tillbaka med Apple TV:n, synd att det ska vara så krångligt, annars fin produkt. 

Varför håller du på och upprepar samma inlägg hela tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

q80t
 

Nja, onödigt att göra det när jag inget hellre vill än att komma tillrätta med det hela. 
 

Nu har jag hakat av TV-n från väggfästet och satt Apple TV på hdmi 1, men det fungerar fortfarande inte. 
 

Passade på att sätta dit en Chromecast också, och med den fungerar det..

 

Blir väl att åka tillbaka med Apple TV:n, synd att det ska vara så krångligt, annars fin produkt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, thella säger:

q80t
 

Nja, onödigt att göra det när jag inget hellre vill än att komma tillrätta med det hela. 
 

Nu har jag hakat av TV-n från väggfästet och satt Apple TV på hdmi 1, men det fungerar fortfarande inte. 
 

Passade på att sätta dit en Chromecast också, och med den fungerar det..

 

Blir väl att åka tillbaka med Apple TV:n, synd att det ska vara så krångligt, annars fin produkt. 

Ursäkta men lider du av någon sjukdom som upprepar dina inlägg såhär?

 

Eller är du bara en bot?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att Sonos Arc inte kan spela Atmos via Apple TV 4K. Efter mycket om och men fick jag det nu svart på vitt. Skulle vara intressant att veta vilka du ”känner till” och som fått det funka..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, thella säger:

Kan meddela att Sonos Arc inte kan spela Atmos via Apple TV 4K. Efter mycket om och men fick jag det nu svart på vitt. Skulle vara intressant att veta vilka du ”känner till” och som fått det funka..

Sluta tramsa. Atmos fungerar.

https://support.sonos.com/s/article/4844?language=sv

 

https://www.reddit.com/r/sonos/comments/gf8o8r/will_sonos_arc_work_with_an_apple_tv_4k_using/

 

https://appleinsider.com/articles/20/06/22/review-sonos-arc-is-the-dolby-atmos-companion-your-apple-tv-4k-needs

 

https://teknikveckan.se/atmos-netflix-soundbars-klarar-min-tv-det-nya-surroundformatet/

 

Sen får du påstå vad du vill men jag VET att det fungerar OM man har en kompatibel tv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratat med supporten som bekräftar att jag inte kan få atmos genom Apple TV pga av en uppdatering Apple gjort, kommer alltså inte funka. Får bli en retur. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, thella säger:

Pratat med supporten som bekräftar att jag inte kan få atmos genom Apple TV pga av en uppdatering Apple gjort, kommer alltså inte funka. Får bli en retur. 

Sluta nu ? Atmos fungerar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge dig. Vem sitter med grejerna och har testat precis allt? Du eller jag? Har en TV med eArc och det fungerar helt enkelt inte. Apple kom tillkorta den här gången. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, thella säger:

Ge dig. Vem sitter med grejerna och har testat precis allt? Du eller jag? Har en TV med eArc och det fungerar helt enkelt inte. Apple kom tillkorta den här gången. 

Ditt påstående att Apple har bekräftat att det inte fungerar är lögn. Bevisligen fungerar det något man kan se på den film jag lagt upp. Har själv varit i kontakt med Apple support och det är som med all support att dom följer ett manuskript. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu skulle vara fel på din ATV så är det bara att reklamera den och få en ny. Men det verkar du inte vara intresserad av. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta denna tråd om samma problem.

https://discussions.apple.com/thread/251459688?page=1

Och jäklar vad bekymmer det tycks vara med Sonos Arc.

 

LG verkar ha löst problemen med Dolby Atmos pass-trough med Firmwareuppdateringar i TV:n men samsung verkar fortfarande ha problem.

Kolla på samsungs hemsida om det finns någon Firmwareuppdatering för din TV. Uppdateringen via TV:ns menyer har jag upplevt flera gånger visar en äldre Firmwareversion tillgänglig än den som finns på samsungs hemsida.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket bekymmer. Jag returnerade i väntan på att jag ser någon lösning, alltså ngn som faktiskt fått det att fungera med mina grejer. Dvs Samsung Tv från 2020, Apple TV 4K, Sonos arc. Möjligt att problemet ligger i firmware från TV:n. Apple TV är dock den enda produkten som ’krockat’ med den firmware i sådana fall. Får avvakta och se helt enkelt! 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hmm, funderar på att låna denna tråden lite då jag sitter och funderar över hur jag bäst kopplar ihop mina pryttlar. Jag har en ett par år gammal förstärkare från Denon som har stöd för DolbyVision och HDR10 men inte HDR10+. Jag får inte igång DolbyVision om jag ansluter TV:n till den utgång som är har stöd för eArc utan bara när jag kopplar via den andra HDMI-utgången. Detta pågrund av någon prioriteringsfunktion i förstärkaren.
 

Kopplar jag AppleTV4K till förstärkaren som vanligt och TV:n till HDMI utgång 1 på förstärkaren så har jag full funktion på allt jag vill se från AppleTV4K på TV:n. Jag får DolbyVision och DolbyAtmos ljud. Huruvida det finns någon AppleTV app som använder HDR10+ bild har jag ingen aning om. Den möjligheten är väl borta i så fall p g a att förstärkaren är några år gammal. 

 

Jag undrar dock hur jag ska få ljud från TV:n till förstärkaren. Ska jag koppla ytterligare en HDMI-kabel till mellan de uttag som är märka eArc? 

 

Ett annat alternativ är ju att köra AppleTV:n direkt till TV:n och sen använda de dedikerade eArc HDMI-anslutningarna för ljud och bilden från de andra pryttlarna som är anslutna till förstärkaren (Xbox t ex). De andra prylarna har inte DolbyVision stöd så jag är inte beroende av att ha den prioriterade anslutningen på förstärkaren för att kunna få DolbyVision. Då gäller det ju förstås att min förstärkare och TV verkligen kan hantera att skicka DolbyAtmos via eArc anslutningen.. 

 

Gick det att begripa något? TV:n är en Panasonic OLED av 2020 års modell.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Mr Walker säger:

Hmm, funderar på att låna denna tråden lite då jag sitter och funderar över hur jag bäst kopplar ihop mina pryttlar. Jag har en ett par år gammal förstärkare från Denon som har stöd för DolbyVision och HDR10 men inte HDR10+. Jag får inte igång DolbyVision om jag ansluter TV:n till den utgång som är har stöd för eArc utan bara när jag kopplar via den andra HDMI-utgången. Detta pågrund av någon prioriteringsfunktion i förstärkaren.
 

Kopplar jag AppleTV4K till förstärkaren som vanligt och TV:n till HDMI utgång 1 på förstärkaren så har jag full funktion på allt jag vill se från AppleTV4K på TV:n. Jag får DolbyVision och DolbyAtmos ljud. Huruvida det finns någon AppleTV app som använder HDR10+ bild har jag ingen aning om. Den möjligheten är väl borta i så fall p g a att förstärkaren är några år gammal. 

 

Jag undrar dock hur jag ska få ljud från TV:n till förstärkaren. Ska jag koppla ytterligare en HDMI-kabel till mellan de uttag som är märka eArc? 

 

Ett annat alternativ är ju att köra AppleTV:n direkt till TV:n och sen använda de dedikerade eArc HDMI-anslutningarna för ljud och bilden från de andra pryttlarna som är anslutna till förstärkaren (Xbox t ex). De andra prylarna har inte DolbyVision stöd så jag är inte beroende av att ha den prioriterade anslutningen på förstärkaren för att kunna få DolbyVision. Då gäller det ju förstås att min förstärkare och TV verkligen kan hantera att skicka DolbyAtmos via eArc anslutningen.. 

 

Gick det att begripa något? TV:n är en Panasonic OLED av 2020 års modell.  

Kan inte mycket om detta men jag hade problem pga fel sorts HDMI-kabel, måste vara arc och inte ha ethernet då funkade det. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Mr Walker säger:

Hmm, funderar på att låna denna tråden lite då jag sitter och funderar över hur jag bäst kopplar ihop mina pryttlar. Jag har en ett par år gammal förstärkare från Denon som har stöd för DolbyVision och HDR10 men inte HDR10+. Jag får inte igång DolbyVision om jag ansluter TV:n till den utgång som är har stöd för eArc utan bara när jag kopplar via den andra HDMI-utgången. Detta pågrund av någon prioriteringsfunktion i förstärkaren.
 

Kopplar jag AppleTV4K till förstärkaren som vanligt och TV:n till HDMI utgång 1 på förstärkaren så har jag full funktion på allt jag vill se från AppleTV4K på TV:n. Jag får DolbyVision och DolbyAtmos ljud. Huruvida det finns någon AppleTV app som använder HDR10+ bild har jag ingen aning om. Den möjligheten är väl borta i så fall p g a att förstärkaren är några år gammal. 

 

Jag undrar dock hur jag ska få ljud från TV:n till förstärkaren. Ska jag koppla ytterligare en HDMI-kabel till mellan de uttag som är märka eArc? 

 

Ett annat alternativ är ju att köra AppleTV:n direkt till TV:n och sen använda de dedikerade eArc HDMI-anslutningarna för ljud och bilden från de andra pryttlarna som är anslutna till förstärkaren (Xbox t ex). De andra prylarna har inte DolbyVision stöd så jag är inte beroende av att ha den prioriterade anslutningen på förstärkaren för att kunna få DolbyVision. Då gäller det ju förstås att min förstärkare och TV verkligen kan hantera att skicka DolbyAtmos via eArc anslutningen.. 

 

Gick det att begripa något? TV:n är en Panasonic OLED av 2020 års modell.  

Det ska räcka med en HDMI mellan Tv´n och förstärkaren och den ska sitta i eARC.

Men det betyder inte att det kommer fungera om inte förstärkare också har eARC.

 

Andra alternativet är spm du säger att köra allt genom tv´n men då måste du sätta HDMI på förstärkaren i en ingång för HDMI.

 

Ärligt det bästa är att prova sig fram för det är väldigt svårt att råda när man inte ser grejerna. Tänk bara på att stänga av utrustningen innan du drar ur och sätter HDMI kablarna. Det kan gå sönder annars

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat på en Sonos ARC. En fråga som jag provar att skjuta här är om ni tror att det skulle vara möjligt att använda en HDMI-splitter och dela upp signalen mellan Sonos och TVn för att på så sett få ATMOS (om nu TVn inte har eARC-utgång)?

 

Och naturligtvis har jag för avsikt att koppla den från Apple TV 4K...

Redigerad av Hobbe37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tipsa om en sida jag köpte ett bra mekaniskt tangentbord ifrån. De har allt man kan tänka sig vad gäller kablar, kontakter, splitters, converters etc, bra kvalité till mycket bra priser.  
Nördic

Googla på Noerdic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...