Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Carplay - spellistor kräver mobildata iOS 14


Raphael
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Efter uppgradering av min iPhone 7 till iOS 14 så har jag upptäckt en underlighet ihop med min Renault. 
Med iOS 13 hade jag avstängt att Musik skulle använda mobildata, bara biblioteket i telefonen skulle användas. Detta fungerade bra. Men efter uppgradering av iOS 14 så kan jag inte få fram mina spellistor om jag inte aktiverar mobildata. I iOS 14 så kan man ha avstängt strömning, så det går att spela upp enbart lokalt sparade låtar från biblioteket och detta fungerar bra. Men för att spellistorna ska synas så måste jag ha Mobildata på. Nu går det att ha Mobildata på och samtidigt strömning av, det är så jag kör nu. Men på iOS 13 så behövdes inte mobildata på för spellistorna. 

Slår jag av mobildata får jag upp ett meddelande om att jag inte är uppkopplad och jag kommer inte åt mina spellistor. Slår jag på mobildata så kommer de fram. Så var det inte i iOS 13. Verkar ju helt idiotiskt att inte kunna ha spellistorna utan mobildata. 
Mobildata förutsätter 4G, och det finns fortfarande områden i Sverige som inte har 4G täckning på ett bra sätt och det gör att kör jag i de områdena så får jag inte mina spellistor. 

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fungerar det inte för mig med iOS 14. Stänger jag av mobildata/sätter i flygplansläge ser jag mina lokalt nedladdade spellistor och album.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, lappen71 säger:

Så fungerar det inte för mig med iOS 14. Stänger jag av mobildata/sätter i flygplansläge ser jag mina lokalt nedladdade spellistor och album.

I bilen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Hej!

Efter uppgradering av min iPhone 7 till iOS 14 så har jag upptäckt en underlighet ihop med min Renault
Med iOS 13 hade jag avstängt att Musik skulle använda mobildata, bara biblioteket i telefonen skulle användas. Detta fungerade bra. Men efter uppgradering av iOS 14 så kan jag inte få fram mina spellistor om jag inte aktiverar mobildata. I iOS 14 så kan man ha avstängt strömning, så det går att spela upp enbart lokalt sparade låtar från biblioteket och detta fungerar bra. Men för att spellistorna ska synas så måste jag ha Mobildata på. Nu går det att ha Mobildata på och samtidigt strömning av, det är så jag kör nu. Men på iOS 13 så behövdes inte mobildata på för spellistorna. 

Slår jag av mobildata får jag upp ett meddelande om att jag inte är uppkopplad och jag kommer inte åt mina spellistor. Slår jag på mobildata så kommer de fram. Så var det inte i iOS 13. Verkar ju helt idiotiskt att inte kunna ha spellistorna utan mobildata. 
Mobildata förutsätter 4G, och det finns fortfarande områden i Sverige som inte har 4G täckning på ett bra sätt och det gör att kör jag i de områdena så får jag inte mina spellistor. 

 

Du kör en fransk bil, vad förväntar du dig egentligen?

 

Vad gäller frågan så har jag ingen aning, använder varken CarPlay eller ios 14.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Raphael säger:

I bilen? 

Nu har jag ingen bil med CarPlay men har testat med en väns bil och det fungerade med iOS 14.0

Kanske något har förändrats med senaste iOS 14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Du kör en fransk bil, vad förväntar du dig egentligen?

 

 

  Visa dolt innehåll

Vad gäller frågan så har jag ingen aning, använder varken CarPlay eller ios 14.

 

Jag kör alltid franskt, sedan nästan 30 år. 27 år för att vara exakt. Och nu min tredje Renault. Tycker det har fungerat bra. Har ingen lust efter något annat. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
10 timmar sedan, lappen71 säger:

Nu har jag ingen bil med CarPlay men har testat med en väns bil och det fungerade med iOS 14.0

Kanske något har förändrats med senaste iOS 14

Ok. Hm, det fungerade med iOS 13 utan problem. iOS 14 har lite andra och fler inställningar. Just att man kan köra med mobildata på och strömning av, det fanns inte i iOS 13. Där var det bara mobildata på eller av. Men om man kör mobildata på och strömning av så drar det nog inte så mycket bredband. 
 

Jag vet inte riktigt vad som utväxlas för data med mobildata på i Musik-app:en. Det står ”uppdatera biblioteket och läsa in bildmaterial”. 
 

Spellistorna ingår säkert i ”uppdatera biblioteket”. Mina spellistor är automatiska, smarta spellistor. Det kanske är det. Men det var inget problem med iOS 13. Kanske något är ändrat för att spara utrymme i mobilen. Jag har ju optimerad lagring på för Musik och maxgräns 16 Gb för musik-data (har bara 32 Gb totalt i mobilen). 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har forskat vidare på detta nu. 
När man går in i Musik-app:en i Carplay så kommer man först till listan "Lyssna nu". 
Här finns både spellistor/förslag från Apple Music som egna spellistor. 
Den kräver mobildata. 
Så när man väljer Carplay så är det första som händer att den säger "Du är nedkopplad" om man inte har mobildata på. 
Det finns fyra menyalternativ i Carplay, fyra knappar/rutor att trycka och alla de tre första förutsätter mobildata. 
Det är först den sista knappen/rutan - Bibliotek, som man kan nå utan mobildata. Och där kan man nå lokala spellistor. 

Så lokala spellistor, lagrade i mobilen fungerar, efter att man har letat ett tag. 
Det är rätt förvirrande att den när man har mobildata avstängd ändå går direkt till en meny som förutsätter mobildata, som första alternativ. Och då få rman upp "Du är nedkopplad". 

Jag tror inte detta handlar om bilen, utan att det är Carplay som helt enkelt fungerar så. Carplay-applikationen i systemet är ju från Apple. 

Systemet verkar gjort för att man ska ha mobildata på så man använder de olika Musik-tjänsterna mer. 

Nu är det ju väldigt trevligt att köra med mobildata på, Carplay fungerar som en dröm med Musik om man har det på - utom där det saknas 4g täckning. Men problemet med mobildata på är att det riskerar att dra så mycket bredband från mobilabonnemanget så det kan ta slut snabbt. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...