Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphone 6S: Batterimätare uppdateras ej->Telefon startar ej pga "kritisk batterinivå"


lillcheeze
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

I helgen var jag ute länge i vårt fina landskap och mitt iphone 6S batteri förbrukades fullständigt så att mobilen stängde av sig. Därefter har mobilen inte kunnat gå att start upp eftersom att mjukvaran upplever att batteriet är på en så pass låg nivå att det inte går att starta. När jag försöker starta/göra hard reset visas bara varning för kritiskt låg batterinivå, och den startar inte upp trots att laddningskabel är ansluten.

 

I verkligheten är batteriet fulladdat, men det känner mjukvaran inte av eftersom att batterimätningen slutat fungera för några veckor sedan.

 

Har ni några finurliga lösningar på hur man kan komma ur detta läge? Alltså hur jag kan starta telefonen igen när telefonen tror att den är på kritisk batterinivå "0,01%" batteri, men i verkligheten är 100%?

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bakgrund (överflödig):

Efter en IOS uppdatering för några veckor sedan så slutade batterimätaren att uppdateras på min Iphone 6S. Minns inte vad den låste sig på, men säg 77%. Eftersom att det är en disconnect mellan batteriet och mjukvara som känner av batterinivån så förändrades inte det från 77% över dagen, oavsett om batteri förbrukas eller laddas upp.

 

Whatever, endast kosmetiskt tänkte jag. Mobilen funkar finfint i övrigt och batterihälsa ok efter byte för ett par år sedan.

Efter några dagar gick batteriets verkliga ned till 20%. Då varnade mobilen om lågt batteri och mätaren uppdaterades till 20%.

Någon vecka senare uppdaterades det till 1% när mobilen nått riktigt låg batterinivå.

I helgen var jag ute länge i vårt fina landskap och mitt iphone 6S batteri förbrukades fullständigt så att mobilen stängde av sig. Därefter har mobilen inte kunnat gå att start upp eftersom att mjukvaran upplever att batteriet är på en så pass låg nivå att det inte går att starta.

 

 

iPhone Battery Percentage Stuck Not Updating on 6s or 6s Plus? Here's a Fix  | OSXDaily

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att det går. Jag fick en iPad att fastna i motsvarande läge då brorsonen spelat ut batteriet helt. Det blev en utbytesenhet på garanti i det fallet.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Efter ett jäkla krånglande, och så många fel som man möjligen kan stöta på för en förhållandevis enkel operation så fick itunes till slut anslutning till mobilen i DFU mode för fabriksåterställning. På första försöket så misslyckades återställningen. Efter omstart av dator gick återställningen genom på andra försöket.

 

Till mitt missnöje återgick mobilen dock till samma läge som före fabriksåterställningen. Mobilen uppfattar att den har för låg batterinivå. Försökte även ytterligare en gång, men med samma resultat. Detta leder mig till att tro att det är hårdvarufel snarare än mjukvarufel. Något i kretsen för batterinivåavkänning verkar vara kaputt.

 

Skärm är sprucken vilket inte gör det till någon höjdare att göra någon hårdvaruundersökning/byte, så det blir nog att pensionera mobilen och ta ett par veckors dataförlust till senast jag gjorde backup.

Redigerad av lillcheeze
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lillcheeze säger:

Efter ett jäkla krånglande, och så många fel som man möjligen kan stöta på för en förhållandevis enkel operation så fick itunes till slut anslutning till mobilen i DFU mode för fabriksåterställning. På första försöket så misslyckades återställningen. Efter omstart av dator gick återställningen genom på andra försöket.

 

Till mitt missnöje återgick mobilen dock till samma läge som före fabriksåterställningen. Mobilen uppfattar att den har för låg batterinivå. Försökte även ytterligare en gång, men med samma resultat. Detta leder mig till att tro att det är hårdvarufel snarare än mjukvarufel. Något i kretsen för batterinivåavkänning verkar vara kaputt.

 

Skärm är sprucken vilket inte gör det till någon höjdare att göra någon hårdvaruundersökning/byte, så det blir nog att pensionera mobilen och ta ett par veckors dataförlust till senast jag gjorde backup.

Jag hade ett konstigt fel på en Samsung. Skärmen fick sämre respons, appar avslutades oväntat och det mesta krånglade. Batterinivån var det inget fel på, den laddade som den skulle osv. Men när jag tog ur batteriet så var det lite skevt och hade en mindre bubbla i ett hörn. Bytte batteri och alla problem försvann. Jag vet inte hur iPhones batteri mätarkrets är uppbyggd men det gäller ju för batteriet att inte bara leverera spänning V utan rätt ström A också. Batterifel kan ställa till med massor av konstiga problem och vid olika scenarion. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...