Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppkoppling iPad Pro via ethernetkabel fungerar inte längre


YngveS
 Share

Rekommendera Poster

Efter uppgradering till iPad OS 14.0.1 fungerar inte uppkoppling till Internet via Deltaco USB-C -> RJ45. 

När ethernet-kabeln från router kopplas in via ovan nämnda adapter visas kort en blå symbol att en ethernet-kabel är ansluten. Samtidigt kopplas WiFi ned, WiFi symbolen försvinner. En ny IP-adress tilldelas, allt övrigt ser lika ut som när iPad är uppkopplad via WiFi.

Det är bara det att det inte går att komma åt Internet. 

Ovan nämnda adapter fungerar utmärkt uppkopplad till min MAcBook Pro.

Fungerade med iPad OS 13.x.x.

Några tankar om detta? Bugg i uppgraderingen, Apple dissar Deltaco adaptern eller skit bakom spakarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande, det måste ju vara rätt ovanligt att köra Ipad på ethernet-kabel. Jag visste inte ens om att det gick..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är till hjälp när man skall felsöka nätverksproblem hos personer man hjälper. Eftersom jag känner min iPad vet hur/att den fungerar (mja, inte nu då), istället för att lita på att datorn ifråga är rätt konfigurerad eller att aktuell router fungerar på rätt sätt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har nu hittat vad som orsaker problemet. Jag har Norton 360 installerat på mina Apple enheter. Där ingår VPN som bl.a. erbjuder säker surf. Stänger jag av funktionen (VPN) fungerar uppkoppling via ethernetkabel. Alltså ingen bug eller skit bakom spakarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, YngveS säger:

Har nu hittat vad som orsaker problemet. Jag har Norton 360 installerat på mina Apple enheter. Där ingår VPN som bl.a. erbjuder säker surf. Stänger jag av funktionen (VPN) fungerar uppkoppling via ethernetkabel. Alltså ingen bug eller skit bakom spakarna.

Ta bort skiten. Behövs ABSOLUT inget antivirus på en iPad eller iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...