Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fragmenterade diskar - även på Mac såklart


poi ran
 Share

Rekommendera Poster

Bara lite pladder, såhär på kvällskvisten, tänkte någon kanske är intresserad:

Startade häromdagen iPhoto för första gången på flera veckor; det rasslade rejält i hårddisken - sådär trevligt ni vet, inte på ett alarmerande vis. Det tog dock några sekunder extra att öppna tyckte jag. Varför? 

 

Dags att undersöka. Fram med iDefrag och kolla disken. 


Som man kan se i första bilden är iphotos databaser rejält fragmenterade, 251 segment på 68Mbyte är ganska mycket. Även 152 på 101Mbyte etc. Vanligen märker jag inte detta så mycket då jag har iphoto-biblioteket på en SSHD, som har 8GByte SSD-cache, men nu hade jag gjort mycket annat än använt iphoto så cachen "missade" antar jag. 

Löste det genom att göra en kopia på mappen med databaser, radera den fragmenterade mappen, och byta namn på den kopierade. Nu startar iPhoto smidigare. Vet inte om Bilder funkar på samma sätt, menmen.

Disken är formaterad med HFS+, och även om detta är väsentligt bättre än Windows NTFS gällande fragmentering så är Macen inte immun. Min hårddisk har ca 500Gbyte ledigt, så det är liksom ingen trängsel, men jag antar att databaserna uppdateras lite åt gången då och då. 

Lägger som bonus in en rejält fragmenterad disk, den är på 2TB och totalt full. De sista filerna har alltså nästan 3000 fragment. Kan lova att det tar ganska mycket extra tid att harva igenom dessa. Det är alltså inte alls att rekommendera att fylla hårddiskarna för mycket, speciellt om man ska kopiera stora filer till dem. Inte ens Mac kan trolla här, HFS+ blir lika fragmenterat som NTFS. 
 

 

Skärmavbild 2020-09-27 kl. 19.35.11.png


Här är en överfull hårddisk; något att undvika.
 

Skärmavbild 2020-09-27 kl. 19.42.50.png

Redigerad av poi ran
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant! :yeahbaby:

Värt att nämna är att detta gäller hårddiskar, HDD, av typen snurrande skivor med läshuvuden, SSD fungerar på annat sätt. :) 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Intressant! :yeahbaby:

Värt att nämna är att detta gäller hårddiskar, HDD, av typen snurrande skivor med läshuvuden, SSD fungerar på annat sätt. :) 

Precis. Fragmenterade hårddiskar är på god väg att bli historia, inget att bry sig om nu. :nerd:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och har man en gång fyllt hårddisken rejält så räcker det inte att bara radera så man får mer ledigt, såvitt jag begriper. Filerna som är fragmenterade fortsätter vara det (om de inte är typ 20 Mbyte eller mindre). 

 

Hårddiskar, roterande sådana, fyller fortfarande sin plats tyvärr. Köpte min första SSD för 10 år sedan, har kört fusion drive, etc, men jag tror inte jag är ensam om att ha hundratals gigabyte bilder och filmer från egna kameror, hårddiskar är bra som lagring fortfarande. Jag kommer inte att göra backup till time machine på SSD på flera år tror jag 

 

Läste häromdagen en hårddisk från 1992, jag är tveksam till att mina SSD klarar sig lika länge i en byrålåda :)

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...