Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fråga ang. starta & stänga av fr. extern hårddisk?


UsernameWasTaken
 Share

Rekommendera Poster

UsernameWasTaken

Hej. Jag har en gammal iMac 21.5 tum mid 2011 vars hårddisk har blivit dålig. Varit med om krasch på tidigare dator, lärt läxan om backup och har därför en bra kopia på extern hårddisk gjord med CCC. Funtar nu på att fortsätta använda denna iMac men då starta från externa disken.

Men ett allmänt råd är ju att man alltid ska mata ut externa diskar innan man stänger av datorn, för annars kan de riskera att skadas. Min fråga är därför hur gör man då för att stänga av en iMac som startas från extern disk? Den disken kan man väl inte mata ut innan man stänger av. Ska man bara välja stäng av i menyn som vanligt och så sköter systemet själv det hela på ett vettigt sätt, eller är det något klurigt man ska göra så att man inte riskerar att skada den externa disken i ett sånt här fall? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du känner inte att det är segt med extern disk på endast USB2.0?

Är inte så svårt att byta disk på de där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UsernameWasTaken

Jag har en Lacie som jag kan köra med firewire. Vet inte hur segt det kommer kännas eftersom det här hände helt nyligen. Tror dock inte jag skulle fixa att öppna upp den här versionen av iMac och byta hårddisk, skulle nog vara mkt stor risk att jag sabbade något för gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det "svettiga" är att de kablar som sitter till skärmen:

*tempsensor

*Backlight-kabel

*Skärmkabel

Är så korta att det finns risk att slita sönder eller skada kontakter på logic-kort/nätaggregat.

 

Guide:

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2428+Hard+Drive+Replacement/5954

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UsernameWasTaken

Ja jag blir svettig bara jag tänker på att knixa upp maskinen. Hade tidigare en iMac 2006 Core Duo som jag bytte disk på med hjälp av just ifixit guiden för många år sedan. Den var ju enklare att öppna och gå igenom alla steg men som jag minns det var det ändå en riktig utmaning för min del och det gick åt mkt svett och svordomar innan jag med nöp och näppe fick isär, och framför allt ihop datorn igen. Så vette tusan om jag skulle våga ge mig på det med denna. Får väl se om det känns hopplöst med extern, då kanske det är värt att chansa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...