Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Brevlådor i mail försvunna vid uppdatering till Catalina


R Obban
 Share

Rekommendera Poster

Jag uppdaterade mitt operativsystem från Sierra till Catalina. Hittills ser inget konstigt ut – annat än i mailen. Alla gamla brevlådor och mail är borta. Hjälp! Något jag kan göra? Har ej gjort säk i Time Machine sedan i somras. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. vilken typ av mailkonton har du? Vet du om mailen ligger kvar på en server eller om du bara hade dem lokalt? Finns de på en server kan du nog bara lägga till mailkontona igen så laddas de ned. Om du inte har en kopia på en server så är det nog knepigare. 

 

Googlade lite och hittade bl a detta: 

https://mjtsai.com/blog/2019/10/11/mail-data-loss-in-macos-10-15/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har datorns egna Mail och allt var sparat i datorn, ej i molnet. Retligt som fasen, har kört Mac sedan anno dazumal och aldrig haft ett sådant här problem vid uppdatering av operativsystemet. Jag har kvar skräpkorgen, men inte övriga mail. Ska kolla din länk direkt. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, R Obban säger:

Har datorns egna Mail och allt var sparat i datorn, ej i molnet. Retligt som fasen, har kört Mac sedan anno dazumal och aldrig haft ett sådant här problem vid uppdatering av operativsystemet. Jag har kvar skräpkorgen, men inte övriga mail. Ska kolla din länk direkt. Tack!

Så du använder inte IMAP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, R Obban säger:

Ja, det gör jag. 

 

Då är inte mailen som ligger i Inkorgen lokalt lagrad utan på mailleverantörens server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..det fick mig att dubbelkolla inställningarna i Mail hos mig. IMAP mailen verkar ligga kvar som de ska men som vanligt så är Apple inne och fipplar med inställningarna när man uppdaterar. POP-mailen var återigen inställt på att radera mailen på servern. 

 

Men det är ingen kul läsning på länken jag skickade. Det verkar inte som de som haft ditt problem kunnat få tillbaka sina mail utan en back-up.

Redigerad av Mr Walker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mr Walker säger:

..det fick mig att dubbelkolla inställningarna i Mail hos mig. IMAP mailen verkar ligga kvar som de ska men som vanligt så är Apple inne och fipplar med inställningarna när man uppdaterar. POP-mailen var återigen inställt på att radera mailen på servern. 

 

Men det är ingen kul läsning på länken jag skickade. Det verkar inte som de som haft ditt problem kunnat få tillbaka sina mail utan en back-up.

POP tar alltid bort mailen från servern. Därför som man ska köra med IMAP

 

Citat

POP fungerar genom att kontakta din e-posttjänst och ladda ned alla nya meddelanden från den. När de har laddats ned till din PC eller Mac tas de bort från e-posttjänsten. Det innebär att när e-post har laddats ned går det endast att använda den med samma dator. Om du försöker komma åt din e-post från en annan enhet är meddelandena som tidigare har laddats ned inte tillgängliga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast när jag kollade så fanns alla mail kvar på POP-servern så inställningen i Mail hade ingen som helst effekt. Det är en gammal Passagen/Spray mail jag har kvar som inte används så ofta. Jag är inte helt säker på att den verkligen fungerar som den ska. Men i detta fallet var ju det bara bra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mr Walker säger:

Fast när jag kollade så fanns alla mail kvar på POP-servern så inställningen i Mail hade ingen som helst effekt. Det är en gammal Passagen/Spray mail jag har kvar som inte används så ofta. Jag är inte helt säker på att den verkligen fungerar som den ska. Men i detta fallet var ju det bara bra ?

Svårt att ge något svar på din vaga beskrivning.

Det jag vet är att dom mest vanliga e-post leverantörerna går det inte ens att lägga till som POP längre utan det är IMAP som gäller.

 

1121759108_Skrmavbild2020-09-19kl_17_07_11.thumb.png.79caff5d4bcab10b7bf07da3bad27634.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..men det finns en inställning i Mail för POP-konton om att behålla mailen på servern. Som sagt var, detta är en mail som inte verkar underhållas av leverantören längre och jag har mest kvar den för att det var min första email-adress. Det finns bara POP eller webb-mail att välja på. 

 

220582723_Skarmavbild2020-09-19kl_17_10_11.thumb.png.207023809c100f26644471ddb34c3c79.png

 

 

 

Redigerad av Mr Walker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag säger att den inställningen inte har någon funktion alls för det är så POP fungerar och har alltid gjort. Men jag har haft fel förut :)

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skumma är ju att det står att jag har IMAP men uppenbarligen har jag haft POP. Finns dessa mail inte kvar i någon undangömd mapp i datorn? 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lappen, kan du ta bort bilden jag av misstag fick med där man ser min email-adress?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mr Walker säger:

lappen, kan du ta bort bilden jag av misstag fick med där man ser min email-adress?

Absolut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...