Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Recension Macbook Pro 16" 64GB Monster


Nontouch
 Share

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag har använt min Macbook Pro 16 i 8 månader nu. Här är några av mina erfarenheter. 

 

Specs: 

MacBook Pro (16-inch, 2019)

2.3 GHz 8-Core Intel Core i9

64 GB 2667 MHz DDR4

MD Radeon Pro 5500M 8 GB

Intel UHD Graphics 630 1536 MB

 

Jag valde att uppgradera min datorn från en MacBook Pro 15" 2015 med 16GB ram.

Anledningen till uppdateringen:
- Säkerställa att datorn inte plötsligt krashade (den var ju ändå 5 år gammal.)

- Nya batteritiden på 12h som Apple lovade med 16" (Min gamla klarade 3h kanske)

- Maxa produktiviteten på datorn genom att allt skulle gå blixtsnabbt med 64GB (Jag gör inget avancerat, men bara öppna program, starta datorn och få bort all "tänk tid" lät intressant)

- Förbättrad kylning med 30%

- Nya tangentbordet

 

Erfarenheter efter 8 månader. 

 

Första gången jag använde min nya Macbook Pro 16" höll batteriet i drygt 2h när jag satt och skrev i Word och använde Chrome... Total besvikelse! 
Lämnade in datorn, och Apple sa att de testat datorn och att det inte var något fel på batteriet... Det höll i 10-12 när de satte på en Youtube video och lät den spela. De skyllde på program som Avast och KeepMacClean. 

Den längsta batteritiden jag ha fått under min typ av användning är 4h. 

 

Batteritid (1/10)

 

Hur är det med speeden då? Ska nya dator med 4x mer RAM minne (45000sek) vinna över en 5 år gammal dator? Jag tycker det! 

 

Om man gör video redigering eller något liknande kanske det gör skillnad om man har 64GB ramminne och en starkare processor... Men uppenbart är det ingen som helst skillnad när man ska ladda program, starta datorn eller generellt arbeta med datorn. Det finns ingen anledning alls att ha ett större arbetsminne!

 

Processor/Ram (1/10)

 

Eftersom min gamla datorn ofta blev väldigt varm så kändes kylningen som en väldigt intressant grej för mig. Men åter igen, det är ingen som helst skillnad på min gamla dator och den nya... Båda blir precis lika varma. Det kan t ex vara så att den nya blir ännu varmare eftersom även området där man har handlederna blir varmt. 

 

Kylning (1/10)

 

Det nya tangentbordet som Apple pratade så mycket om är faktiskt väldigt bra, åtminstone om man jämför med de senaste årens modeller. Om man jämför med min gamla dator så är skillnaden marginell eftersom snarare gått tillbaka till sin gamla teknik än utvecklat något nytt. 

 

Tangentbord (8/10)

 

Design är högklassig och egentligen det enda som jag tycker Apple har lyckats med. Den större skärmen är inget speciellt att tala om.

 

Design (8/10)

 

Sammanfattningsvis: Så är jag väldigt besviken på min dator. Jag tycker egentligen inte den levt upp till något av det jag hoppades på. Hade jag vetat vad jag skulle få, så hade jag aldrig köpt den. Jag tycker att om man lägger 45000kr på en dator som är 5 år nyare än ens gamla så ska det märkas väsentligt på alla punkter ovan. Jag känner mig lurad av Apple, och jag tycker inte de tagit mina problem på allvar när jag har klagat. 

 

Jag har använt Mac i 12 år nu, och jag har för första gången börjat överväga om jag ska gå över till PC nästa gång jag byter dator... Jag kommer iallafall aldrig köpa en maxad dator igen! Om någon funderar på att köpa en ny dator, tänk mer än en gång innan ni köper MacBook Pro 16".... 

 

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

The 16-inch MacBook Pro is a real step up in terms of the power and options it offers, but you have to really need the larger screen, dedicated graphics and sheer power to justify the expense. It's a machine for people who edit video, photos, chop between projects and need a do-anything machine with the power to match

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Nontouch säger:

De skyllde på program som Avast och KeepMacClean. 

Du tänker för mycket i PC-banor. Det brukar räcka med ingångsmodellerna, de billigaste, och man köper de maxade enbart om man verkligen har nytta av det.

Dessutom, antivirus program och liknande skit, bara Microsofts Windows som behöver det. På en Mac är det bara ett onödigt slöseri med processor-cykler och batteritid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Nontouch säger:

KeepMacClean. 

...

Men uppenbart är det ingen som helst skillnad när man ska ladda program, starta datorn eller generellt arbeta med datorn. Det finns ingen anledning alls att ha ett större arbetsminne!

"KeepMacClean" finns inte så vitt jag vet. Viket program menar du?

...

Arbetsminne ( RAM ) har inget som helst med att göra med att ladda program, starta datorn eller öppna eller spara filer eftersom det involverar hårddisken. Är det samma speed på hårddisken på både din gamla och din nya Mac kommer det att gå lika fort även om du skulle ha 1 TB RAM. RAM är din arbetsbänk. Inget går fortare med massor med RAM heller. Men saker och ting börjar lagga när RAM tar slut. Så därför är det viktigt att välja rätt mängd till det man gör. Inte för mycket och inte heller för lite. Så du ska har RÄTT mängd RAM, inte mycket.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Nontouch säger:

Sammanfattningsvis: Så är jag väldigt besviken på min dator. Jag tycker egentligen inte den levt upp till något av det jag hoppades på. Hade jag vetat vad jag skulle få, så hade jag aldrig köpt den. Jag tycker att om man lägger 45000kr på en dator som är 5 år nyare än ens gamla så ska det märkas väsentligt på alla punkter ovan. Jag känner mig lurad av Apple, och jag tycker inte de tagit mina problem på allvar när jag har klagat. 

 

Jag har använt Mac i 12 år nu, och jag har för första gången börjat överväga om jag ska gå över till PC nästa gång jag byter dator... Jag kommer iallafall aldrig köpa en maxad dator igen! Om någon funderar på att köpa en ny dator, tänk mer än en gång innan ni köper MacBook Pro 16".... 

Sammanfattningsvis känns det som om du köpt något du inte har kollat tillräckligt noga på. Du skäller på Apple för att 64 GB RAM inte hjälper vid start av dator, men det har det ALDRIG gjort för RAM är inte verksamt så. Hade jag haft 45.000:- att lägga på en dator hade jag kollat varenda skruv. Kollat tester, YouTube, forum, klämt på den i butik. Ditt inlägg tycker jag tyder på att du köpt och hoppats att det blev perfekt. Jag fungerar inte så och har svårt att förstå ett sådant tillvägagångssätt. Det enda jag känner är berättigad klagan är den upplevda batteritiden. Har du stängt av Avast och "KeepMacClean" och kollat om det blev skillnad? Du kan ju också kolla energiförbrukningen i Aktivitetskontroll/Energi. Kolla där och se om du ser något som snor ström.

 

 

Skärmavbild 2020-08-28 kl. 12.56.26.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteritiden borde verkligen vara bättre. Att den är så dålig tyder på att något program drar för mycket processorkraft = värme. Så råder man bot på det blir datorn svalare. Dock är det en rejält fet processor du har, även om kylningen är bättre så kommer den att bli varm vid belastning. 

 

16 GB minne räcker till det mesta, förbättringen med 32 eller ens 64 GB minne är inte så stor om man inte har stora projekt (riktigt stora) i excel eller avancerad videoredigeeing etc. Mer minne ger även mer värme, även om det inte är att jämföra med processor. 

 

Jag hade avinstallerat diverse antivirus etc och kört med safari istället för chrome, för att se om det blir bättre. 

 

Tillägg : om man inte piratkopierar eller hänger på riktigt skumma siter (spel, xxx, etc), så behöver varken ett uppdaterat MacOS eller Windows 10 extra skyddsprogram. (båda har inbyggda skydd mot många hot). Jag kör dock Avast (macos) eller Bitdefender (windows) av gammal vana, drar inte mycket resurser och då har jag ändå en mycket äldre dator än trådstartaren.

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..fast jag har också en känsla av att för några år sedan kunde jag köra en hel dag med datorn om jag använde "kontorsprogram" och lite webbläsare. Idag handlar det om ett par timmar.. Något måste ju blivit annorlunda. Alla "moln" och allt uppkopplat som jäklas med mig? Jag bör väl säga att jag inte har samma dator som trådskaparen utan en äldre 13" maskin. 

- Detta medan PC-maskinerna på jobbet gått från att varit helt frånsprugna batteritidsmässigt till att närma sig en dags batteritid. 

Redigerad av Mr Walker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Axelman säger:

"KeepMacClean" finns inte så vitt jag vet. Viket program menar du?

 

Kan det vara Mackeeper som TS menar...??

 

Det skall man INTE installera - det om något är att få problem.

 

Läs:

 

https://www.google.com/search?ei=ljZJX9uGCO3MrgTV0Z_ACQ&q=mackeeper+adware&oq=mackeeper+adwere&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQARgAMgQIABATMggIABANEB4QEzIKCAAQDRAFEB4QEzIKCAAQDRAFEB4QEzIKCAAQDRAFEB4QE1DlugFY1cMBYMLcAWgAcAB4AIABaYgBpAKSAQMyLjGYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6wAEB&sclient=psy-ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Stereotypen säger:

Misstänker det men det finns ju andra program med snarlikt namn. Men för att göra en lång story kort: Mackeeper är skit och sabbar datorn. Släng eländet! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som verkligen tror att detta är en seriös recension? Jag ser detta som ett trollinlägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, lappen71 säger:

Är det någon som verkligen tror att detta är en seriös recension? Jag ser detta som ett trollinlägg.

Så klart du gör. Om Apple inte får högsta betyg så tycker du alltid det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vid krävande operationer som man märker prestandan. Exempelvis Video och bildredigering, flera tyngre program som jobbar samtidigt och vid spel. Vad gäller grafiken så begriper jag inte varför de stoppat in den skiten som förmodligen är datorns största flaskhals. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...