Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TeamViewer - VARNING !


larslucidor
 Share

Rekommendera Poster

TeamViewer verkar vara ett tilläggsprogram som många använder för fjärrstyrning. Har själv ingen djupare erfarenhet av det, men vår IT-konsult installerade på min MBP 13' med senaste Catalina för att kunna ge support. Jag tyckte sen fjärrstyrningen var onödig (den startade envist vid varje uppstart och "la sig i" lite väl mycket).

Jag hittade inget enkelt sätt att ta bort programmet som verkar ha en massa tillägg överallt i datorn och gick inte att avaktivera. Jag sökte då i finder och försökte kasta allt som hade med TW att göra. Men den bet sig fast - omöjligt att stänga av TW, inte ens Tvångsavslutning påverkade! Tänkte en omstart får rätta till detta - MEN då avbryts och låses hela datorn av TeamViewerAuthPlugin.bundle. Hela datorn obrukbar. Inte ens säker omstart eller återskapa systemet via cmd-R kunde rätta till felet!!!

På TeamViewers hemsida finns långa dialoger om detta oacceptabla problem som man behöver vara Terminalsnickare för att kunna lösa. 

 

Har vi inte kommit längre? Det känns som 1995...Att tredjepartsprogram fullständigt förstör en ny Mac med senaste OS-version bara genom en enkel filradering. 

 

Nu verkar endast återställning från TimeMachine vara möjligt (kanske räddar en del), alternativt total radering och ominstallation.

Kommentarer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kommentar är att den automatiska avinstallationen fungerade bra för mig.

 

Citat

The correct way to uninstall TeamViewer running on Mac OS X or macOS is to use our built-in uninstall button from within the TeamViewer preferences, as explained below. This is available from TeamViewer version 9 and above, for both the Host module as well as the Full Version

 

https://community.teamviewer.com/t5/Knowledge-Base/How-do-I-uninstall-TeamViewer-on-my-Mac/ta-p/4165#toc-hId-678445179

 

Redigerad av lappen71
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så är det säkert. Bara att jag inte såg den möjligheten. Lite fatalt att man kan totalkrascha Mac OS på ett så simpelt (fel)grepp. Så var det på den gamla "goda" tiden med MacOS 8 och sånt... Jag ber nu en tyst bön att återställning från TC backup löser problemet och minskar filförlusterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...