Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Pegasus Raid (R4)


MariaF
 Share

Rekommendera Poster

Från att ha fungerat helt smärtfritt så blev min gamla Pegasus Raid plötsligt seg som sirap. Det går inte ens att radera filer eller mata ut den. När den är inkopplad så påverkar den andra aktiviteter på min MacBook Pro så för att jobba måste jag koppla ur den. Det finns inga indikationer på att någon disk är skadad. Några heta tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om den?

 

Vad har du för diskar i? Vanliga "desktop"-diskar eller "server"-diskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Telly82 säger:

Starta om den?

 

Vad har du för diskar i? Vanliga "desktop"-diskar eller "server"-diskar?

Friska ”desktop” diskar beter sig inte på det viset. Måste vara någon process på NAS:en som gör detta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Friska ”desktop” diskar beter sig inte på det viset.

Det är korrekt, så länge de är friska.

Men när "desktop"-diskar börjar gå sönder så blir de väldigt sega, för de försöker skriva den trasiga sektorn gång på gång innan de ger upp. Och då ofta utan felmeddelande, så NAS:en vet inte om att disken har problem.

"Server"-diskar markerar sektorn som trasig och väljer en annan sektor att skriva på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Telly82 säger:

Det är korrekt, så länge de är friska.

Men när "desktop"-diskar börjar gå sönder så blir de väldigt sega, för de försöker skriva den trasiga sektorn gång på gång innan de ger upp. Och då ofta utan felmeddelande, så NAS:en vet inte om att disken har problem.

"Server"-diskar markerar sektorn som trasig och väljer en annan sektor att skriva på.

Beror helt på hur ”servern” agerar med trasiga sectorer. Med Synology,unRaid upplever man ingen seghet 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt alla basic-grejor som omstart och liknande. Lyckades även köra en test via skivverktyget och det indikerade inget fel. 

Är lite osäker på vilken typ av diskar jag har. Återkommer när jag har kollat upp det.

Redigerad av MariaF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...