Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Slippa gamla bilder i ny Iphone


Blander
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en gammal iPhone, alla bilder och filmer i den säkerhetskopieras till iCloud. Nu har jag skaffat en ny iPhone, och jag vill INTE att alla tusentals gamla bilder och filmer kopieras in på den nya mobilen från iCloud när jag startar upp den. Däremot är det ju ok om alla andra inställningar och appar flyttas över.

 

Min fråga: Hur gör jag för att säkerställa att jag slipper gamla foton och filmer på den nya mobilen, men ändå behåller backup av alla nya foton jag tar på nya mobilen?

Redigerad av Blander
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser till att inte använda iCloudbildbibliotek och väljer att inte läsa in en backup i nya telefonen.

Du kan såklart logga in med samma Apple-ID som den gamla telefonen för att få hem inställningar och dylikt men du vill inte återläsa en backup (med bilder)

De i telefonen lokalt sparade bilder i kamerarullen backupas till iCloud men synkas inte via iCloudbildbiblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, SirKnasen säger:

Ser till att inte använda iCloudbildbibliotek och väljer att inte läsa in en backup i nya telefonen.

Du kan såklart logga in med samma Apple-ID som den gamla telefonen för att få hem inställningar och dylikt men du vill inte återläsa en backup (med bilder)

De i telefonen lokalt sparade bilder i kamerarullen backupas till iCloud men synkas inte via iCloudbildbiblioteket.

Jag förstår principen, men exakt hur ser jag till att inte använda icloud-bibliotek i nya telefonen? Är det en inställning i den alltså, som jag kan göra vid uppstart? Jag vill ju läsa in backup av appar etc, men inte foton filmer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Blander säger:

Jag förstår principen, men exakt hur ser jag till att inte använda icloud-bibliotek i nya telefonen? Är det en inställning i den alltså, som jag kan göra vid uppstart? Jag vill ju läsa in backup av appar etc, men inte foton filmer?

 

Du låter bli att aktivera iCloud bildbibliotek på den nya telefon. HUR man gör är faktiskt inte så svårt att leta fram i inställningarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Blander säger:

men ändå behåller backup av alla nya foton jag tar på nya mobilen?

 

11 minuter sedan, lappen71 säger:

Du låter bli att aktivera iCloud bildbibliotek på den nya telefon. HUR man gör är faktiskt inte så svårt att leta fram i inställningarna. 

Hur går det ihop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, lappen71 säger:

Du låter bli att aktivera iCloud bildbibliotek på den nya telefon. HUR man gör är faktiskt inte så svårt att leta fram i inställningarna. 

Var mest orolig för att om man låter iPhone sköta flytt och uppstart av nya mobilen med automatik, så hinner jag inte ens komma in i inställningarna förrän 3000 foton skickats över...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Telly82 säger:

 

Hur går det ihop?

Naturligtvis så går det inte ihop utan den ena får man manuellt föra över till dator. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Verkar alltså inte gå att fortsätta automatisk backup från ny iPhone till iCloud och samtidigt slippa att gamla bilderna skickas från iCloud till ny mobil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Blander säger:

Ok. Verkar alltså inte gå att fortsätta automatisk backup från ny iPhone till iCloud och samtidigt slippa att gamla bilderna skickas från iCloud till ny mobil.

Jo det går om du väljer att inte läsa tillbaka en gammal säkerhetskopia som innehåller gamla bilder.

Telefonen kan ta backup av rubbet inkl kamerarullen med telefonens lokalt lagrade bilder och spara denna backup i iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, SirKnasen säger:

Jo det går om du väljer att inte läsa tillbaka en gammal säkerhetskopia som innehåller gamla bilder.

Telefonen kan ta backup av rubbet inkl kamerarullen med telefonens lokalt lagrade bilder och spara denna backup i iCloud.

Ok. Men som sagt, oklart för mig var jag väljer exakt detta upplägg. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya telefonen väljer du att starta upp som en ny enhet utan att läsa tillbaka någon backup.

När den nya telefonen är igång så ser du till att under Inställningar->Ditt namn->iCloud->Bilder är iCloud-bilder avstängt.

 

Detta är lösningen men iCloud-bildbibliotek har ju väldigt många bra saker med så jag tycker nog du ska överväga att använda iCloud-bildbibliotek och fixa en bra struktur över dina bilder och album och rensa bort gammalt skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, SirKnasen säger:

Den nya telefonen väljer du att starta upp som en ny enhet utan att läsa tillbaka någon backup.

När den nya telefonen är igång så ser du till att under Inställningar->Ditt namn->iCloud->Bilder är iCloud-bilder avstängt.

 

Detta är lösningen men iCloud-bildbibliotek har ju väldigt många bra saker med så jag tycker nog du ska överväga att använda iCloud-bildbibliotek och fixa en bra struktur över dina bilder och album och rensa bort gammalt skit.

Tack. Håller faktiskt just nu på att rensa ut på iCloud bland alla foton. De jag vill spara på framtiden drar jag över till datorn (Lightroom) och håller borta från iCloud. Känns som bästa lösningen. Då kan jag fortsätta ha full kommunikation med iCloud från mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stänga av iCloud bildbibliotek men ha iCloud sälerhetskopiering på, det innebär att bilderna lagras i säkerhetskopian men du ser dem inte på iCloud. För att få tillgång till de bilderna måste du läsa in säkerhetskopian. 
 

iCloud bildbibliotek är ju en synktjänst där bilderna synkas mellan alla enheter som har det påkopplat. Det går inte att välja så att bara nya bilder synkas. Den synkar allt. 
 

Nu finns det ett till alternativ, som egentligen bara är för kompatibilitet med äldre enheter, men du kan använda det. Det heter Bildström. 
 

Om du har på Bildström i telefonen och sedan iCloud bildbibliotek med Bildström på din Mac eller andra enheter, så synkar den från Bildström till iCloud bildbibliotek. 
Du kan ställa in Bildström i Bilder på Mac och iPhone. 
 

Du kan även ha bara Bildström. Då får du inte bilderna på iCloud Bilder. Bara mellan enheterna med Bildström. 
F8FEDF5B-EE9C-4643-BE9E-3B85D5CBF651.thumb.png.4becb5c86545987f16c51b79340f747b.png

 

Du behöver inte ha på iCloud Bilder vid uppstart om du inte vill. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
13 minuter sedan, Raphael säger:

Att stänga av iCloud bildbibliotek men ha iCloud sälerhetskopiering på, det innebär att bilderna lagras i säkerhetskopian men du ser dem inte på iCloud. För att få tillgång till de bilderna måste du läsa in säkerhetskopian. 
 

iCloud bildbibliotek är ju en synktjänst där bilderna synkas mellan alla enheter som har det påkopplat. Det går inte att välja så att bara nya bilder synkas. Den synkar allt. 
 

Nu finns det ett till alternativ, som egentligen bara är för kompatibilitet med äldre enheter, men du kan använda det. Det heter Bildström. 
 

Om du har på Bildström i telefonen och sedan iCloud bildbibliotek med Bildström på din Mac eller andra enheter, så synkar den från Bildström till iCloud bildbibliotek. 
Du kan ställa in Bildström i Bilder på Mac och iPhone. 
 

Du kan även ha bara Bildström. Då får du inte bilderna på iCloud Bilder. Bara mellan enheterna med Bildström. 
F8FEDF5B-EE9C-4643-BE9E-3B85D5CBF651.thumb.png.4becb5c86545987f16c51b79340f747b.png

 

Du behöver inte ha på iCloud Bilder vid uppstart om du inte vill. 

Tack. (Får erkänna att jag inte tycker att den här iCloud-synkgrejen är helt användarvänligt uppbyggd av Apple.)

Redigerad av Blander
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-07-09 på 17:39, Blander säger:

Tack. (Får erkänna att jag inte tycker att den här iCloud-synkgrejen är helt användarvänligt uppbyggd av Apple.)

Oerhört användarvänlig om man förstår hur den fungerar. Fungerar inte så bra om man försöker skruva i en stjärnskruv med spårskruvmejsel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, lappen71 säger:

Oerhört användarvänlig om man förstår hur den fungerar. Fungerar inte så bra om man försöker skruva i en stjärnskruv med spårskruvmejsel.

 

Nej iCloud är inte användarvänligt alls då det är nästan ingen som fattar hur det fungerar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, iMarc säger:

Nej iCloud är inte användarvänligt alls då det är nästan ingen som fattar hur det fungerar. 

Att du inte fattar är inget nytt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Icloud sköter sig ju själv, den ser till så att alla enheter har samma information. Men den går inte att justera för användaren, det är en automatisk tjänst. Bara att slå på och den sköter sig själv. Finns inget att justera och ändra i. Sen finns det de som vill justera och ändra hur den fungerar, och då blir det problem. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du råka få in bilderna så är det ju snabbt gjort att radera dem så det är väl inte hela friden tänker jag. Jag har faktiskt nästan aldrig återställt från en iCloud back-up utan börjat på ny kula varje gång. Kontakter, anteckningar, meddelanden, bilder, musik mm synkas ju ändå. Det enda man får installera om är apparna men där tycker jag det känns bra att rensa när man börjar med ny telefon. Lite mek med login och lösenord blir det ju iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..men jag kan hålla med om att det är lite svårt att ha koll på vad som ligger i iCloud och inte. Aldrig problem med mobilen men Bilderprogrammet i datorn kan ju fnatt och göra lite dubbletter mm.. Likadant vad som händer när man har olika bilderbilbliotek och vilket som ska synkas och vilket inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker iCloud är ett ickeproblem. Synka rubbet och veta att man har tillgång till allt på alla enheter.

 

Men visst... korten från julafton 2008 med exfrun hos fd svärföräldrarna behöver man kanske inte ha kvar i iCloud synkade till alla enheter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...