Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Släckta" mappar, ?? ??? ?" i Finder, "DS-store"-ikon? Systemfel?


MiaEriks-77
 Share

Rekommendera Poster

MiaEriks-77

 

 

Misstänker att dessa frågor kan höra ihop då de dök upp samtidigt efter utlånad OCH inloggad (jag vet jättedumt.. det var stress) dator.

Känns som hela systemet flippat liksom.. 

 

Finns kanske redan svar på enskilda frågor i forumet. Länka gärna då, men ville ställa dessa frågor ihop då jag misstänker att det finns ett samband... 

 

-När jag öppna min "Mac Hdd" t ex är hälften av mapparna "ej tända" alltså bleka/ej klickbara och en radda har röda "stopptecken" över sig.. ??

Fruktansvärt frustrerande så klart att ej kunna öppna dem..

 

- Så fort jag öppnar skrivbordet el vilken mapp som helst dyker även alltid en vit extra-ikon upp med ".DS_store" 

 

- Hela högersidan i mitt Finder-fönster består av "???? ?? ?????" Bif SD här, där du även kan se den där tomma ikonen.. 

 

- Flera program t ex Dropbox går ej att installera.

 

Bäst att lägga detta som nytt Topic antog jag nu, så jag som ej får skäll.. ;) Nån jävla ordning ska det väl vara misstänker jag.. 

(Detta urklippt fr min förra fråga nyss.. ang utlånad dator osv.. )

 

Skärmavbild 2020-06-25 kl. 18.32.15.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MiaEriks-77

Jo, jag vet att jag borde det.. (Lånade bara ut den typ 1 tim på arbplats, ej ngn som tagit den hem el så) 

Problemet är att jag inte ens kan göra en Time machine-kopia, vilket heller aldrig varit problem förut. Det bryts efter ca halva (minns ej vad det felmeddelandet var nu exakt..)

 

Är dessutom väldigt rädd att vissa saker/inställnigar/gamla program ska försvinna el inte funka, om jag ominstallerar (äv OM jag nu skulle lyckas köra Time-machine-kopia.. vilket jag ju inte kan..) 

Har t ex gammalt uråldrigt men gratis Photoshop, gammalt Iphoto-program (som jag vill ha kvar av olika anledningar) El finns det ingen som helst risk att ngt sådant skulle inträffa/försvinna? 

 

Det gick att uppdatera operativsystemet och det hade jag hoppats skulle löst något, men icke.. 

 

Har utöver ALLT detta ett jävla Kernal Task- problem som gör att jag måste köra allt i "Säkert läge" annars går det i slow-motion.. men det antar jag beror på att jag måste byta ut fläkten? Kanske ska börja med byta ut den.. Vet inte om det påverkar Time-machine.. 

 

Har så många problem/frågor här så vet knappt var jag ska börja som du märker.. sån sjuk stress allt detta.. 

Du tror inte det finns ngt sätt att iaf kunna "väcka" mapparna..? Iaf så länge.

 

Känns som allt ovan skulle kunna ta ett antal dagar att styra upp.. om jag ens lyckas.. Så sjukt less. Överväger köpa ny dator ist.. 

 

Tack på förhand. /Mvh Överväldigad 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kör i säkert läge kan det uppstå problem, t.ex på min iMac 2017 skakade bilden på skärmen, grafiken fungerade inte. Ev uppstår det andra problem på andra datorer?

Du bör inte köra säkert läge förutom när du försöker lösa problem. Du kan t.ex ha några startobjekt som ställer till det.

?- tecken brukar tyda på att mappen/filen inte hittas. Har du felsöka hårddisken?

Vad har du för dator och vilket system?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...