Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nu blir det svårare att undvika uppdateringar av Mac OS


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Uppdateringar är alltid spännande.
De hjälper till att göra datorn säkrare.
De lägger ibland till nya funktioner som är användbara och roliga.
Systemet blir som regel snabbare dessutom, som att få en ny dator!

Att folk gnäller över detta är väntat.
Men utvecklingen fortskrider ohindrad av alla gnällspikar. :nerd:

Ja, uppdateringar kanske är spännande för er som har datorn som leksak. Men för oss som försöker skapa fungerande, stabila och långsiktiga arbetsplattformar utan onödiga och kostsamma arbetsinsatser ser det lite annorlunda ut. Jag gjorde till exempel misstaget att rekommendera och implementera Mac OS Server som alternativ hos kunder vars huvudsakliga inriktning lutar mot MacOS. Big mistake som jag aldrig gör om. Överhuvud taget är jag försiktig med att rekommendera Apple-produkter numera, eftersom det är så besvärligt att få till grundläggande funktioner för ett kontorsnätverk utan krumbukter eller orimliga kostnader, plus att Apple kan kasta om riktning och strunta i bakåtkompabilitet när som helst. Privat kör jag ju fortfarande huvudsakligen Mac, men jag frågar mig allt oftare varför.

Så - visst finns det gnällspikar här ute hos oss i den riktiga världen. Det är ju missnöje med det befintliga som driver utvecklingen. Är man nöjd finns ingen anledning till förändring, eller hur?

  • Rösta upp 2
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, DittDatt säger:

Ja, uppdateringar kanske är spännande för er som har datorn som leksak. Men för oss som försöker skapa fungerande, stabila och långsiktiga arbetsplattformar utan onödiga och kostsamma arbetsinsatser ser det lite annorlunda ut. Jag gjorde till exempel misstaget att rekommendera och implementera Mac OS Server som alternativ hos kunder vars huvudsakliga inriktning lutar mot MacOS. Big mistake som jag aldrig gör om. Överhuvud taget är jag försiktig med att rekommendera Apple-produkter numera, eftersom det är så besvärligt att få till grundläggande funktioner för ett kontorsnätverk utan krumbukter eller orimliga kostnader, plus att Apple kan kasta om riktning och strunta i bakåtkompabilitet när som helst. Privat kör jag ju fortfarande huvudsakligen Mac, men jag frågar mig allt oftare varför.

Så - visst finns det gnällspikar här ute hos oss i den riktiga världen. Det är ju missnöje med det befintliga som driver utvecklingen. Är man nöjd finns ingen anledning till förändring, eller hur?

Konsumenter som helhet världen runt måste tänka annorlunda som är de som driver Apple och många andra företag till att utveckla sina produkter.

Så om Apples företagskunder är så väldigt konservativa, kanske är emot utvecklingen helt, så visst verkar det vettigt om de kan få välja själva när de ska uppgradera till utvecklade produkter.

Men jag upplever inte tjatet som enerverande eller ens störande som bara ser påminnelser i App Store. En höna av en fjäder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, mikaellq säger:

Viktigt att läsa noggrant. Användare måste inte uppdatera omedelflax, slipper bara inte längre tjatet om att uppgradera till det senaste och bästa. :) 

Jag tänkte mer på följande:

 

”Formuleringen kan tolkas som att det blir tal om automatiska uppdateringar i Mac OS 10.16, något som många användare lär motsätta sig”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer säkert ett nytt kommando för att stänga av detta med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, cokeman säger:

Kommer säkert ett nytt kommando för att stänga av detta med tiden.

Det blir snarare som i IOS. Där har man kunnat installera en tvOS-betaprofil för att skjuta upp det oundvikliga. Jag gjorde så med IOS 13 men trillade dit i februari efter att ha låst upp telefonen hos operatören. Fast vi vet ju inte om den möjligheten kommer att finnas kvar i IOS. Varför skulle den...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...