Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Saknar behörighet trots administratör


Wedlund
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag formaterade hårddisken och ominstallerade min MacBook Pro (15', sen 2013) igår. Jag valde krypterad APFS som jag hade sedan tidigare och ett säkert lösenord. 10.15.4 (Catalina).

 

Nu försöker jag installera en säker mjukvara som jag använt ett par år, Nexus2, där en särskilt mapp behöver läggas på hårddiskens root vid installation. Problemet är att jag endast har behörighet att "bara läsa" och en användare som heter "system" har behörighet att läsa och skriva. Jag kan inte ändra även om jag låst upp hänglåset.

 

Vet att jag 100% av gångerna än så länge fått riktigt vassa svar så testar och ser om ni kan hjälpa mig ?

 

Tips? 

Skärmavbild 2020-05-07 kl. 14.01.59.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
31 minuter sedan, Telly82 säger:

Tack Terry82. Jag hade helt missat att Apple gjort hårddisken helt skrivskyddad i samband med Catalina. Dock lugnande för mig då jag försökte logga in som root-användare och ändå inte kunde ändra behörighet, jag var rädd att hårddisken eller installationen blivit korrupt på något vis.

 

Macworld hade skrivit en artikel om detta också: https://macworld.idg.se/2.1038/1.731931/macintosh-hd-root

Redigerad av Wedlund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...