Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Split view


Ms_Cello
 Share

Rekommendera Poster

Är återigen en macanvändare (tack och lov) och kör den senaste uppdateringen med OS Catalina. Mycket har runnit under broarna sedan jag sist använde macen och en av funktionerna som split view tycker jag inte funkar så bra som den gjorde innan.

 

Min fråga är om man på något sätt kan gå ifrån helskärmsläge när man splittar? Jag vill nämligen lätt kunna arbeta med flera flikar på ena sidan och samtidigt ha kvar den andra som jag kanske copy-pastar till eller nåt. Förr flyttar jag fönstret åt ena hållet och då krympte det; jag vet att det var en inställning någonstans (kanske under hjälpmedel?) men jag kommer inte ihåg hur man gör. Det gick också att ha tre fönster uppe.

 

Jag tycker inte alls att det funkar bra med den splitten som finns nu men jag gör kanske fel.

 

Tips någon?

 

/Gabriella

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera program kan ha flera flikar samtidigt som de är i splitview med ett annat(eller samma) som i sin tur har flera flikar .

Alla program har inte stöd för detta. Vilka program vill du splitta med flera flikar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag kör alla program, men mestadels är det webbläsaren (Chrome). Jag kan splitta med alla program(nåja nästan alla) - men jag vill inte som sagt inte ha helskärmsläge utan jag vill kunna se flikarna och statusraden när jag splittar.  Jag kan heller inte minusa den andra splitten, utan bara kryssa ner (eller ta bort helskärmsläget). 

 

Det är samma på Safari - dvs helskärmsläge.

 

Jag undrar därför om jag missar något.

 

Skärmavbild 2020-05-07 kl. 18.11.34.png

Redigerad av Ms_Cello
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flytta muspekaren till överkant så visas flikarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara så enkelt - jag kan nog inte förklara hur jag menar. Jag måste på enkla snabba sätt kunna ha flera fönster uppe för att bl a kunna visa elever olika moment samtidigt som jag talar med med via, i detta fall, google meet och hangout.

 

I och med att sidorna går in i helskärmsläge så tar det för mycket tid att hovra och söka. Jag får göra det "old-fashioned way" och lägga upp olika sidor och flikar i olika lager.

 

Det är synd för jag tycker att det här är en försämring mot hur det var tidigare (för länge sedan uppenbarligen).

 

Tack för hjälpen i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår nog inte hur du menar.

Om du vill kunna växla flikar snabbt i helskärmsläge(med split view) kan du använda kortkommandot Ctrl Tab istället för hovringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...