Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lagringsutrymmet krymper av sig självt!


Mozz
 Share

Rekommendera Poster

Min MacBook Air (från 2014, OS Mojave) har fått fnatt.

 

Idag fick jag ett varningsmeddelande om att skivan börjat bli full (vilket var konstigt då jag inte har så mycket på den här datorn). Fanns endast 5 GB kvar i lagringsutrymme. Raderar några större filer, får loss till 7GB. Utrymmet krymper sedan till 4GB, utan att jag lagt till något på datorn.

Raderar gamla program på sammanlagt över 20GB. Får varningsmeddelande om att skivan nästan är full efter kanske 10 min. Har då 3 GB kvar. Har sedan dess fortsatt att krympa. Kategorin system ÄTER upp utrymme (över 95GB) och jag har ingen aning om vad jag ska göra. Har nu bara MB kvar i utrymme. 

 

Finns det någon därute som tror att de har en lösning?

 

(Har tömt papperskorgen allt eftersom att jag raderat filer/program också)

Den senaste veckan har datorn blivit varm snabbt och fläktarna har gått ofta. 

 

Redigerad av Mozz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem Omnidisk Sweeper så kanske du kan se vad som tar upp plats

 

https://download.cnet.com/OmniDiskSweeper/3000-18512_4-6226.html

 

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.614927/sa-hittar-du-utrymmestjuvarna-pa-macen

 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare trådar i ämnet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack så mycket för svaret :)

 

OmniDiscSweeper verkar ha stoppat på 44GB. ( har kört den 2 ggr och båda stoppar där)
Så den verkar inte ha hittat problemfilerna (eller vad det nu är som ligger och spökar).

Redigerad av Mozz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en tråd om liknande problem, har du slagit på iCloud drive?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud drive strular just nu, så problemet skulle kunna ligga där. 

Går inte att aktivera optimera lagring/lagra på iCloud. (Har dock lagrat 11 GB där sedan innan, så vet inte riktigt vad som hänt eller när.)

Har fått mycket pop-ups på sistone om att jag måste logga in på iCloud (vilket jag då gjort). Nu står det "Vissa kontotjänster blir inte tillgängliga förrän du loggar in igen" längst up när man går till iCloud under systeminställningar. När jag klickar på fortsätt och skriver in mitt lösenord händer inget, uppmaningen står kvar. Har fösökt logga ut och sedan logga in igen och då blev alla de små rutorna bredvid ikonerna för bilder, mail osv avbockade. 

Jag har ingen aningen om varför eller vad jag kan göra. ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mozz säger:

iCloud drive strular just nu, så problemet skulle kunna ligga där. 

Går inte att aktivera optimera lagring/lagra på iCloud. (Har dock lagrat 11 GB där sedan innan, så vet inte riktigt vad som hänt eller när.)

Har fått mycket pop-ups på sistone om att jag måste logga in på iCloud (vilket jag då gjort). Nu står det "Vissa kontotjänster blir inte tillgängliga förrän du loggar in igen" längst up när man går till iCloud under systeminställningar. När jag klickar på fortsätt och skriver in mitt lösenord händer inget, uppmaningen står kvar. Har fösökt logga ut och sedan logga in igen och då blev alla de små rutorna bredvid ikonerna för bilder, mail osv avbockade. 

Jag har ingen aningen om varför eller vad jag kan göra. ? 

Du kan alltid ta till svärdshugget över den gordiska knuten:

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201065

 

Fast ge bort den till dig själv då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har stött på problemet med loopande "Vissa kontotjänster blir inte tillgängliga förrän du loggar in igen" och problemet/lösningen var då att radera iCloudnyckelringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, SirKnasen säger:

Har stött på problemet med loopande "Vissa kontotjänster blir inte tillgängliga förrän du loggar in igen" och problemet/lösningen var då att radera iCloudnyckelringen.

Hur gör man det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppmaningen har försvunnit på iCloud i Systeminställningar, men kan fortfarande inte optimera lagring till iCloud i Systeminformation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast nu har den loggat ut sig helt från iCloud och jag kommer inte in igen för att det står att min användare redan är inloggad xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...