Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro 2019 köpt i USA - garanti?


johnv0
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Jag studerar för tillfället i Los Angeles och min gamla Mac lade ner helt. Jag var därför tvungen att köpa en ny MacBook Pro här i USA, eftersom jag inte kommer hem innan sommaren. Hursomhelst, vad jag undrar är om apples begränsande ettåriga garanti gäller för min nyinköpta mac när jag kommer tillbaka till Sverige? Min nya dator införskaffades nu den 19:e mars 2020, och jag reser förmodligen hem i juli. Säg då att min nya mac får ett hårdvarufel i augusti 2020 och går sönder. Detta är då inte mitt fel, och datorn omfattas fortfarande av apples ettåriga garanti. Har jag då rätt att lämna in min dator på en Applebutik hemma i Stockholm, eller måste jag skicka den hela vägen till USA? Har läst på diverse trådar att vissa som köpt iPhone i USA har tvingats skicka mobilen till USA för att få den fixad, men att detta beror på att iPhones är byggda på olika sätt/har olika antennaband i Europa och USA. Är det samma för MacBook Pro, eller skiljer sig inte MacBooks från varandra i olika länder? Alltså, kan jag lämna in min nya MacBook Pro i Sverige utan att själv behöva skicka den någonstans?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, johnv0 säger:

Alltså, kan jag lämna in min nya MacBook Pro i Sverige utan att själv behöva skicka den någonstans?

Ja, bärbara datorer har världsgaranti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I USA kanske det är smart att skaffa Apple Care. I sverige har vi konsumentlagstiftningen som ger ett utökat skydd upp till tre år. Inte som en garanti men en god hjälp.

 

https://www.apple.com/se/support/products/mac/

 

  • Lokal service av Apple-hårdvara i hela världen
Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...