Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med Macbook pro OS Lion installation


mrmanface
 Share

Rekommendera Poster

Jag har problem med min MacBook PRO som inte vill ta OS X Lion installationen.  när jag startar upp den är det endast frågetecken som blinkar.. håller jag in comand + R så kommer jag till en meny där jag får välja att antingen återskapa från Time Machine eller installera OS X Lion och skiv verrktyg Därifrån har ja prövat att installera osx Lion genom att klicka på den. Men installationen avbryts efter ca 1 min. Kollar man installations loggen står den chuck validation fail. Hur gör jag på enklaste sätt då? Har en till dator med win 10 pro.  Har laddat ner osx Lion.dmg och prövat göra en bootbar USB sticka och bootat genom den. Också laddat ner oxå Lion.raw och bootat via den men går ej. Kan jag använda skivverktyg på ngt sätt??

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken MacBook Pro?

Varför så gammalt OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Har laddat ner osx Lion.dmg och prövat göra en bootbar USB sticka och bootat genom den'. Och vad blev resultatet?

 

Jag dvs barnbarnen har en gammat vit mb alltså inte mbp, från 2009, som inte tar högre os än Lion. Lion har jag på  bootbar USBsticka som funkar utmärkt att starta från med alt-tangenten nertryckt. B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, jan.s säger:

'Har laddat ner osx Lion.dmg och prövat göra en bootbar USB sticka och bootat genom den'. Och vad blev resultatet?

 

Jag dvs barnbarnen har en gammat vit mb alltså inte mbp, från 2009, som inte tar högre os än Lion. Lion har jag på  bootbar USBsticka som funkar utmärkt att starta från med alt-tangenten nertryckt. B

Det som händer är att det kommer upp massa text så som i bios . Sen kommer det inte längre. Okey men hur har du gjort den boot stickan och är den gjord på en Windows dator?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Vilken MacBook Pro?

Varför så gammalt OS?

Är det som varit på den antar jag då det är en äldre Macbook pro och när ja håller in command + R och kommer till menyn så står det installera installera en ny kopia av iOS Lion 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mrmanface säger:

då det är en äldre Macbook pro

Det finns vissa som kallar förra årets modell för "äldre", så du kanske kan vara litet mer specifik? ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, mrmanface säger:

Okey men hur har du gjort den boot stickan

Apple gjorde sådana, antagligen för att slippa göra en DVD.

Det var innan de gick över till nedladdningar.

 

Denna artikel kanske hjälper:

https://www.macworld.co.uk/how-to/mac-software/download-old-os-x-3629363/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Det finns vissa som kallar förra årets modell för "äldre", så du kanske kan vara litet mer specifik? ;) 

Vet ej när den är ifrån. Men 2014 kanske 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mrmanface säger:

Vet ej när den är ifrån. Men 2014 kanske 

Lion släpptes redan 2011 och om din dator är från 2014 så kan den inte köra Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det från 2011 då.  Annars skulle inte det komma upp i skivavbildnings menyn då ja startar den utan usb sticka i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar uppe till vänster i Menyraden under äpplet, "Om den här datorn",  så ser du modell och årtal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...