Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köra windows genom USB 3.1, tillräckligt snabbt?


gustavsMac
 Share

Rekommendera Poster

Hej, funderar på att installera windows på ett USB 3.1 minne på 128gb. Närmare bestämt detta:

https://www.itsajten.se/produkt/128GB-USB-minne-SanDisk-Ultra-Fit-USB31

 

Läshastigheten ska vara upp till 130MB/s. Jag installerar egentligen bara windows för att kunna köra Windows varianten av Excel. Jag använder Excel mycket i jobbet och privat, så Mac versionen duger helt enkelt inte då den saknar flera funktioner samt ofta blir problem vid olika Makron.

 

Excelarken kan bli ganska massiva med mycket data och formler, tror ni ett USB minne (dvs ingen ssd) klarar av att driva Excel och windows? Eller kommer det hänga sig och gå super långsamt? Någon som har erfarenhet eller kunskaper inom området?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara läshastigheten som avgör hur snabbt det kommer gå. IOPS är inte särskilt bra på ett USB-minne. Sen så kan det vara svårt att över huvud taget installera Windows på en extern enhet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köra Windows virtuellt i sådana fall, eller allra helst boot camp. Hastigheten blir i båda fallen bra, men bäst i boot camp eftersom du då faktiskt startar riktiga Windows utan att köra MacOS samtidigt. Bootcamp stöds såvitt jag vet bara på systemdisken du bootar Macos från. 

Jag kör Windows både virtuellt, via boot camp, och tycker virtuellt är smidigaste lösningen. Skillnad om man ska spela, men för "kontorsprogram" funkar det kanon. 

USB-minnen är inte riktigt anpassade för de massiva skrivningar som blir på Windows-systemdiskar. Lite beroende på vad du ska göra räcker det med under 100GB för en Windowsinstallation, 50GB om man snålar lite med utrymme, och hittar man inte det på den interna lagringen så är det bättre med en virtuell installation på USB-hårddisk än USB-minne. Det är väldigt få USB-minnen som matchar USB-hårddiskar på skrivhastighet. 

Jag vet inte vilken Mac du har, men kan du vika av 8GB RAM för en virtuell Windows-installation borde det funka rätt bra från USB-hårddisk (med reservation för de krav du kan ha på Exceldokument, är de enorma blir det en annan sak, jag antar att eftersom du jobbar med "massiva" dokument så är du van att ha ganska bra dator att göra det på)

Virtualbox gratis, Parallels Desktop inte, men finns provversion.

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt satsa på en riktig extern hårddisk med SSD och då Samsung T5. USB-minnen är billiga och lagring är i stort sett allt de är bra på. Upp till 130 MBs läshastighet. Upp till, dvs i verkligheten är det segare. De utelämnar också skrivhastigheten vilket är förmodligen mycket sämre. Samsung T5 kommer att ligga på minst 400 MBs både på skriv och läs och är stabil och pålitlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ens boota Windows på en USB-enhet? 

Däremot så kan man köra Windows virtuellt, med den virtuella disken på en USB-disk.

 

Som Axelman skriver: Använd inte USB-sticka, den är för långsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Kan man ens boota Windows på en USB-enhet? 

Däremot så kan man köra Windows virtuellt, med den virtuella disken på en USB-disk.

 

Som Axelman skriver: Använd inte USB-sticka, den är för långsam.

Som jag har förstått det är det inte bara att installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar/hinner inte se alla drygt 13 minuter av videon, men visst ser det ut att krävas VMWare Fusion? Eller man bara "lånar" filer därifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnts så är en Samsung T5 SSD alldeles tillfredsställande. Jag har dock installerat Parallels Desktop och har endast den virtuella maskinen på SSD disken. Fungerar klockrent.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...