Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Indesign CS6 - Dokument har blivit tokstort


Macjanne
 Share

Rekommendera Poster

Ett dokument i Indesign CS6 har vid något tillfälle svällt från 12 MB till 3,7 GB. Jag förstår inte att jag gjort något särskilt. Bilderna är länkade och dessutom inte alls i den storleksordningen att de adderar upp till 3,7 GB. 

 

Vad kan detta bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att skapa ett nytt dokument genom att "Spara som". Blir dokumentet mindre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst men orsaken okänd. 

 

Dokumentet betedde sig mycket märkligt. "Spara som" ledde till halverad filstorlek. När jag sedan delade upp det tvåsidiga dokumentet i två, ett dokument per sida så blev varje dokument åter 3,7 GB. Och segt gick det. Att skala av lager för lager minskade filstorleken något. 

 

Eftersom dokumentet bara bestod av två sidor och fyra lager skapade jag ett nytt och kopierade över alla objekt, lager för lager.  Den nya filen landade på 4 MB!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig. Ibland går filer bara sönder utan att man vet varför. 

 

Ett annat knep kan vara att exportera till IDML, och sen öppna den filen och spara som ett Indesigndokument. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mycket intressant ämne. Tack så mycket för att du delar användbar information och nya idéer. Jag skulle vilja råda vänner att också titta på detta

Redigerad av johnwayne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...