Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time machine


Crillez
 Share

Rekommendera Poster

Tips på bra billig Time machine lösning mottages, har egentligen bara en macbook air som kommer gå mot Time machine men hade en tanke på att öven använda hårddisken till att säkerhetskopiera foton på.

Har mesh nätverk i huset, Tp-Link m9.

IPhones och iPads  går mot iCloud.

Ska vara enkelt att installera, behöver inte nödvändigtvis vara trådlöst uppkopplad hela tiden men är väl kanske att föredra utan skulle kunna tänka mig att säkerhetskopiera lite då och då manuellt och får inte kosta skjortan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en SSD-disk, snabba att backa upp på.

Helst två, en för TimeMachine och en för ett kloningsprogram som exempelvis SuperDuper eller Carbon Copy Cloner.  Kostar inte så mycket, väl värt sina pengar den dag du förlorar dina data på den interna hårddisken.

Tänk på att förvara dina backup på säker plats, i händelse av stöld, brand mm.

 

Kloningsprogram SuperDuper

https://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

 

Hårddiskar köper du lite varstans, själv köper jag mina på Kjell&Co, men det finns massor av andra ställen.

Den externa bör vara mycket större än den interna,

Hur du tar backup med TimeMachine  se du här:

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

 

 

Vill du inte köpa SSD-disk så finns det  typ dessa

 

 

 

 

Skärmavbild 2020-01-01 kl. 13.34.07.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Crillez säger:

Tips på bra billig Time machine lösning mottages,

Ska vara enkelt att installera, behöver inte nödvändigtvis vara trådlöst uppkopplad hela tiden men är väl kanske att föredra utan skulle kunna tänka mig att säkerhetskopiera lite då och då manuellt och får inte kosta skjortan.

Det går bra med vilken extern hårddisk som helst om trådlöst inte är ett krav. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta externa hårddiskar är formatterade för Windows, så tänk på att formattera den för Mac , såvida du inte finner en som redan är formatterad för Mac, som den jag lade in bild på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går detta koppla in en ssd disk till en av mina mesh-puckar för att få den till jobba mot nätverket och således få automatisk backup??

Om man vill ha en trådlös vad är tipset då??

ursäkta min okunskap i ämnet men hoppas på bra hjälp och tips här... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...