Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Analog video till digital. Deinterlace - bra eller onödigt?


larslucidor
 Share

Rekommendera Poster

För över äldre analogt videomaterial filmat med Hi-8 kamera till dagens format och funderar på hur jag gör detta med minsta möjliga kvalitetsförlust. 

Hämtar in via iMovie HD (den gamla videokameran tycks bara spela upp bra med gammal Mac över FireWire) och importerar filmfilen till FCP.  Final Cut föreslår att jag redigerar i fullHD i 4:3 dvs c:a  1420 x 1080.

Kanske är detta en onödigt krånglig väg - men jag tänkte inte investera i att kunna hämta in gamla filmer direkt i dagen program om det inte är direkt nödvändigt.

 

Alternativet att kryssa i Deinterlace tycks ge en bättre bild i dagens system eftersom randningen från bildlinjerna blir mindre påtaglig. Men helt säker är jag inte. Projektfilerna blir också c:a 5-10 ggr större och rätt svåra att hantera. Är detta onödigt?

 

Är en adapter FireWire 400 -> USB-c en bättre väg? Skulle styrningen av kameran fungera? 

 

Kameran är Digital-8 och läser och exporterar  Hi-8. Skulle en modernare  analog -> digital överföringsmetod vara bättre än att lita på konverteringen i kameran? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, larslucidor säger:

Hämtar in via iMovie HD (den gamla videokameran tycks bara spela upp bra med gammal Mac över FireWire) och importerar filmfilen till FCP.  Final Cut föreslår att jag redigerar i fullHD i 4:3 dvs c:a  1420 x 1080.

Kanske är detta en onödigt krånglig väg - men jag tänkte inte investera i att kunna hämta in gamla filmer direkt i dagen program om det inte är direkt nödvändigt.

iMovie HD importerar till ett filformat som heter DV (vilket är vad kameran exporterar för övrigt). Det lämpar sig bra för redigering, eftersom varje bildruta lagras för sig. (Till skillnad från MPEG i alla dess varianter.)

 

Varför FCP föreslår fullHD är för mig obegripligt; det gör att du får flera pixlar som är redundanta, för att fylla ut bildrutan. Kan du inte skapa ett SD-projekt i stället för ett HD-projekt? (Jag kan inte FCP.)

 

1 timme sedan, larslucidor säger:

Alternativet att kryssa i Deinterlace tycks ge en bättre bild i dagens system eftersom randningen från bildlinjerna blir mindre påtaglig. Men helt säker är jag inte. Projektfilerna blir också c:a 5-10 ggr större och rätt svåra att hantera. Är detta onödigt?

"Det beror på".

Om ditt mål är att enbart bränna en DVD för visning på TV, ja, då är det onödigt.

Om ditt mål är något annat, exempelvis visning på dator, nej då är det inte onödigt. Men se ovan angående att i onödan göra om till full HD.

 

1 timme sedan, larslucidor säger:

Är en adapter FireWire 400 -> USB-c en bättre väg? Skulle styrningen av kameran fungera? 

Nej och Nej.

 

1 timme sedan, larslucidor säger:

Kameran är Digital-8 och läser och exporterar  Hi-8. Skulle en modernare  analog -> digital överföringsmetod vara bättre än att lita på konverteringen i kameran? 

Nej. Kameran måste göra en omvandling i vilket fall, vare sig det är till DV, S-video eller komposit video. DV är helt klart att föredra av dessa. S-video är krånglig att få att fungera och komposit video har sämre bild. De sistnämnda kräver dessutom en riktigt bra a/d-omvandlare för att möjligen komma upp i kamerans klass. Billiga omvandlare från exempelvis Kjell & Co göre sig ej besvär; de är riktigt dåliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren Telly82. Ja det går säkert att välja en lägre upplösning i FCP,  men den verkar starta med full HD i mitt fall. Ska kolla lite djupare, är i lärstadiet.

Ja DVD är ju inte mycket använt längre så deinterlace och visning från andra media på TV/projektor gäller. Så jag kör vidare på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...