Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Identifiera registrerade konton


TommyS
 Share

Rekommendera Poster

Finns det något sätt man kan använda för att i cyberspace hitta alla ställen (företag o dyl) där man registrerat sig?
Kan man någonstans ange sin epostadress, söka och få träffar?

 

Om man inte på något sätt skapat ett eget bibliotek innehållande alla sina registreringar så är det ju omöjligt, att avregistrera sig.

Betyder ju i sig inte att man på de ställen verkligen vill vara fortsatt medlem/kund behöver vara utsatt för risk om att någon ”spelar dig” och hittar på saker på den sajten/företaget (så länge man bara är noggrann med sin egen lösenordshantering, byter emellanåt) men på de andra (där man inte vill vara kvar längre) så kan ju en obehörig som kommer åt ens lösenord hitta på skit.

 

Jag har använt/använder den. Häromkvällen gjorde jag, vilket jag insåg en stund senare... en vad jag då tänkte god insats i sammanhanget.

Jag gick igenom listan där och valde Ändra, Radera, för ett antal lagrade sajter/lösenord. I syfte och tanke om att dessa konton var något jag inte längre ville ha kvar.

Vilka dessa typ 50 st var kommer jag inte längre ihåg... ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, ronny säger:

Kan det vara det här du söker?

 

?

Men det är nog snarare hur man/jag bör göra framöver. ?

Min frågeställningar gäller hur jag kan "sopa igen spåren"... hur jag identifierar tidigare/befintliga registreringar på diverse ställen (e-handlar, forum, etc).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, TommyS säger:

?

Men det är nog snarare hur man/jag bör göra framöver. ?

Min frågeställningar gäller hur jag kan "sopa igen spåren"... hur jag identifierar tidigare/befintliga registreringar på diverse ställen (e-handlar, forum, etc).

Egenansvar helt enkelt. Du själv måste komma ihåg eller använda penna och block

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spar inte timemachine lösenorden?

.. om du använt TM förstås och mackens keychain 

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, boevil säger:

Spar inte timemachine lösenorden?

.. om du använt TM förstås och mackens keychain 

Samma tanke fick jag... har inte hunnit kolla än. Använder TM permanent så att om lösenorden inte blåses retroaktivt så räddar det då i a f ett gäng av mina!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-15 på 23:01, boevil säger:

Spar inte timemachine lösenorden?

.. om du använt TM förstås och mackens keychain 

 

På tal om Time Machine... hur är det, man hoppar tillbaka i tiden genom att välja datum/tid och Återskapa - men hur gör man sedan om man så att säga vill hoppa tillbaka till nutid igen? Är det så att "framtiden" finns med när man (efter att ha återskapat) sen går in i Time Machine? T ex dagens datum, om/när jag hoppar tillbaka till t e x oktober. 

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, TommyS säger:

 

På tal om Time Machine... hur är det, man hoppar tillbaka i tiden genom att välja datum/tid och Återskapa - men hur gör man sedan om man så att säga vill hoppa tillbaka till nutid igen? Är det så att "framtiden" finns med när man (efter att ha återskapat) sen går in i Time Machine? T ex dagens datum, om/när jag hoppar tillbaka till t e x oktober. 

Idag är det den 22 dec, du återskapar en file från den 1 dec, vill du sen återgå till dagens datum måste du göra det INNAN en ny TM-backup tas. Eftersom TM gör en ny backup varje timme så kan du återgå så att säga i framtiden men en timme innan den senaste backupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, lappen71 säger:

Idag är det den 22 dec, du återskapar en file från den 1 dec, vill du sen återgå till dagens datum måste du göra det INNAN en ny TM-backup tas. Eftersom TM gör en ny backup varje timme så kan du återgå så att säga i framtiden men en timme innan den senaste backupen.

Aha. 
Läge att stänga av "Säkerhetskopiera automatiskt" i inställningarna för Time Machine under tiden man gör sin tidsresa då. 
Hmmm. Om man då hittar något i dåtiden som man vill ha med sig till nutid, hur gör man då...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, TommyS säger:

Aha. 
Läge att stänga av "Säkerhetskopiera automatiskt" i inställningarna för Time Machine under tiden man gör sin tidsresa då. 
Hmmm. Om man då hittar något i dåtiden som man vill ha med sig till nutid, hur gör man då...?

Ingenting och definitivt inte stänga av TM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett tag sedan jag återskapade objekt från TM. Men är det inte så att man får frågan om man vill ersätta eller spara bägge versionerna. 
Dvs. Man kan ha återskapa filen från 1 december och ändå ha kvar den från 22 december?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2019-12-22 på 16:44, lappen71 säger:

Ingenting och definitivt inte stänga av TM

 

OK, tack - då är jag nog med på hur jag skall agera.

Ser kommandot Återskapa när jag gått in i TimeMachine.

Verkar som att programmet är så sofistikerat så att det har koll på vilka filer som är ändrade/raderade för det kommandot är nedsläckt när jag navigerar runt lite. Har inte testat på en raderad/ändrad fil, får göra det såklart.  

 

Men, i det här aktuella caset/tråden så är det alltså raderade Lösenord som jag vill återskapa... var hittar jag den "mappen/filerna"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
2020-02-16 på 12:33, TommyS säger:

 

OK, tack - då är jag nog med på hur jag skall agera.

Ser kommandot Återskapa när jag gått in i TimeMachine.

Verkar som att programmet är så sofistikerat så att det har koll på vilka filer som är ändrade/raderade för det kommandot är nedsläckt när jag navigerar runt lite. Har inte testat på en raderad/ändrad fil, får göra det såklart.  

 

Men, i det här aktuella caset/tråden så är det alltså raderade Lösenord som jag vill återskapa... var hittar jag den "mappen/filerna"?

 

Någon som har koll och/eller kan hjälpa mig med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-02-16 på 12:33, TommyS säger:

Men, i det här aktuella caset/tråden så är det alltså raderade Lösenord som jag vill återskapa... var hittar jag den "mappen/filerna"?

Om det är nyckelringens lösenord som du efterlyster, så finns det beskrivet här var den ligger:

https://support.apple.com/sv-se/guide/keychain-access/kyca1121/mac

 

Om inte, vilka lösenord är du på jakt efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
2020-03-03 13:51, Telly82 säger:

Om det är nyckelringens lösenord som du efterlyster, så finns det beskrivet här var den ligger:

https://support.apple.com/sv-se/guide/keychain-access/kyca1121/mac

 

Om inte, vilka lösenord är du på jakt efter?

De som finns här. (Eller fanns i mitt fall - vissa av dem - som sagt.) 

 

1519506422_Skrmavbild2020-11-18kl_21_29_43.png.9a4f02cae18fd28ad4fe7e4169778def.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...