Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det värt att satsa på en Mini?


Lock-Kulla

Rekommendera Poster

Lock-Kulla

Som Cube ägare känns det som om Minin skulle kunna vara ett sätt att få en modern Mac med Cubens fördelar... men...

 

Hur är Minin igentligen?

Jag tycker att jag ser många inlägg om hur seg den är och vilka begränsningar den har:

En minnnesplat, svagt grafikkort, "bara" FireWire 400 och en liten 2,5" HD.

 

Vill man ha Superdrive, Bluetooth och "tillräckligt" med minne, 1GB så känns Minin inte så billig längre.

 

Ni som har en Mini hemma, vad tycker ni? Är den som ni förväntade er? Motsvarar den era krav? mm.

 

Skriv vad ni tycker om Minin.. Ska jag byta ut min Cube?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Har ingen mini, så jag kan inte ge några omdömen om den.

 

Däremot så går rykten om att en uppgraderad version är påväg (och det vore ju dags i vilket fall som helst). Kanske värt att vänta och se??? Kommer en Intel-mini, kanske??? :blink::blink::blink::blink:

 

Edit: förresten, kom att tänka på... det finns ju processoruppgraderingar till kuben, på en 1,2 GHz eller vad det är, och med tanke på att kuben fixar större och snabbare diskar, du kan mecka in nästan vilket grafikkort du vill, och du får i mer minne (inte ddr dock, men...), så kanske det vore värt att hålla dig till kuben, om du tycker att den funkar, fast uppgradera den lite.

 

Faktiskt, om man tittar på pappret, så "borde" en uppgraderad kub inte vara sämre än minin, bortsett från lite slöare minne (märk väl att G4an inte kan dra nytta av den dubblerade datamängen i DDR-minnen*, och således är fördelen bara att det är snabbare (333 MHz om inte annat)).

 

 

* Reservation för att jag kan ha fel, men såhär minns jag det, från när G4 MDD kom. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Mini är svagare än andra Macar. Men så är den inte heller byggd för att vara kraftigast. Cube var en pro-Mac, Mini är en hem-Mac. En Mini går alldeles utmärkt att använda men nej, den är inte kraftig.

 

Minin är dock inte dålig. Ska man ha den hemma för webb, e-post, skriva, göra kalkyler, Photoshop (ja, Photoshop går alldeles utmärkt), se på film, redigera enklare film, lyssna på musik... då är en Mini bra. Se bara till att ha åtminstone 512 MB minne men helst 1 GB. OS X äter inte minne, det kan jag inte påstå, däremot krävs det minne för att det ska flyta på.

 

Det ryktas om en ny Mini inom ett par veckor. Vänta tills dess innan du bestämmer dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: förresten, kom att tänka på... det finns ju processoruppgraderingar till kuben, på en 1,2 GHz eller vad det är,

Det finns t.o.m. singel 1,8 GHz och dual 1,7 GHz till Cube "Trinity" på bl.a. Macsales. Visste inte att den kallas så. Påminner om filmen Blade Trinity eller karaktären Trinity i Matrix. De kanske borde göra en film med namnet "Cube Trinity". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Det finns t.o.m. singel 1,8 GHz och dual 1,7 GHz till Cube "Trinity" på bl.a. Macsales. Visste inte att den kallas så. Påminner om filmen Blade Trinity eller karaktären Trinity i Matrix. De kanske borde göra en film med namnet "Cube Trinity". :)

158934[/snapback]

 

Wow!!!! Måste-ha-begär, trots att jag inte har en kub, och dessutom redan har en dual-G4. :lol::lol::lol:

 

Kanske nåt sånt som hamnar i minin??? Mac mini 1,8 GHz???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns t.o.m. singel 1,8 GHz och dual 1,7 GHz till Cube "Trinity" på bl.a. Macsales. Visste inte att den kallas så. Påminner om filmen Blade Trinity eller karaktären Trinity i Matrix. De kanske borde göra en film med namnet "Cube Trinity". :)

158934[/snapback]

 

Priset.... kära vänner....priset...... :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priset.... kära vänner....priset...... :ph34r:

158947[/snapback]

måste-ha-begäret... Axelman... måste-ha-begäret. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste-ha-begäret... Axelman... måste-ha-begäret.  ^_^

158953[/snapback]

 

..bör paras med ett visst mått av vett.... :w00t::w00t::w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ammä!!! Hanla från Macoteket, alltså, hallååååå... ???? :lol::lol::lol::lol:

 

http://eshop.macsales.com/MyOWC/Upgrades.c...s=Show+Upgrades

 

Okej, marginellt billigare, men principer! ... principer... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe, det är ju inte en "moder cube" du köper, ta en iMac istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lock-Kulla
Ammä!!! Hanla från Macoteket, alltså, hallååååå... ????       

Okej, marginellt billigare, men principer! ... principer... 

Något jag missat? Vilka principer talar vi om här? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Typ att det kostar välidigt mycket mindre på andra sidan atlanten. Iofs tillkommer lite frakt och mycket moms, men i slutändan är det likf*rb*nn*t billigare än i Sverige. Tycker jag. Beror också lite på vad man handlar, såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

F*n, kollade, och i det här fallet verkar det bli billigare i sverige. Mycket konstigt.

 

Värt att göra kalkyler för varje köp, alltså. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lock-Kulla

Priset för en processoruppgradering verkar vara i det dyraste laget, vare sig man köper den här i Svedala eller Over there...

 

Cuben med sina 450MHz och 1GB minne känns inte så seg till det jag anväder den.

Möjligen att det kan ta lite tid om man jobbar med "gigantiska" filer i Photoshop.

 

Jag får nog tuffa på med Cuben ett tag till.

Vem vet, det kanske dyker upp en begagnad iMac Globe 1,25 GHz till bra pris vad det lider.

Tills dess letar jag efter en större skärm.

Byter min PowerMac G4 2X500 mot en 20" eller 23" Cinema display med ADC kontakt om någon är intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mini borde vara likvärdig en iBook i hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...