Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mini "nollställdes" plötsligt


lastefan

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en kompis som aldeles nyss skaffat sig en MacMini. Han är nöjd men i går hände något märkligt. Hans Mini "nollställdes" och upp trädde precis som första gången han starta upp den om jag förstod saken rätt. Jag klipper in hans beskrivning:

 

"datorn "nollställdes" nämligen helt plötsligt i dag... mail-kontona togs bort, alla sparade mail försvann, alla bookmarks försvann, messenger måste installeras om, audion måste installeras om, alla personliga inställningar i macen försvann, osv... mycket mysko, precis som om han bota om maskinen från början med en annan användare"

 

Är det någon som har ett hum om vad som hänt och kanske bästa sättet att åtgärda?

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Det låter skumt.

 

Kanske bäst att börja med att kolla så att han inte har loggat in med ett annat användarnamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, tror inte det.

 

Tydligen hände det antingen bara "Paow!" när han håll på som vanligt eller när han väckte den ur skärmsläckaren. Han minns inte exakt. Men det skedde utan förvarning helt från det blå. Plötsligt ändrades bakgrunden till standard, Docken ändrades tillbaka till standard, mailinställningarna återgick till standard och uppenbarligen försvann allt i "Dokument" mappen.

Jag har ännu inte varit hos han och tittat men det verkar som om ett antal .plist filer har försvunnit eller blivit skadade momentant. Minst sagt häpnadsväckande!

 

Någon som känner till något liknande?

Några program som är kända att fucka upp i biblioteksmappen?

Kanske Preferential Treatment kan fixa till något?

 

Vad är förresten bästa sättet att rädda mailen? De måste ju ligga någonstans även om Mail har beslutat sig för att inte kännas vid dem?

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt säker på att filerna ligger kvar, någonstans i alla fall. OS X får bara inte för sig helt plötsligt för att ta bort allt.

 

Mail sparar e-posten under <Home> --> <Library> --> <Mail>.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hallå!

 

Tänkte bara avslöja lösningen till det prikära problemet ovan. Det var helt enkelt så att han hade döpt om sin hemmamapp i Findern och nästa gång han väckte datorn efter vila hittade datorn inte filerna och "Paow" var allt borta. Efter att ha döpt tillbaka hemmamappen blev allt bra igen.

 

Tack för visat intresse!

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå!

 

Tänkte bara avslöja lösningen till det prikära problemet ovan. Det var helt enkelt så att han hade döpt om sin hemmamapp i Findern och nästa gång han väckte datorn efter vila hittade datorn inte filerna och "Paow" var allt borta. Efter att ha döpt tillbaka hemmamappen blev allt bra igen.

 

Tack för visat intresse!

 

/Stefan

165487[/snapback]

Just därför man ska låta hemma mappen heta som den heter ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Åh, härligt! Hade på känn att ett så osannolikt komplicerat problem också har ett busenkelt svar! :lol:

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just därför man ska låta hemma mappen heta som den heter ^_^

165614[/snapback]

Hade det varit riktigt användarvänligt skulle man inte kunna ändra namnet. Det kunde vara låst och varnas för ifall man ändå vill paja för sig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...