Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Catalina och antivirusprogram?


Vallmoblomma
 Share

Rekommendera Poster

Efter uppgradering till Catalina är det problem med Norton antivirusprogrammet! Flera nortonexperter/ support har försökt lösa problemet ” du är riskhotad och inf om kerneltillägg” men utan lösning. Har även haft kontakt med Apple, som inte kan informera kring Catalinas funktioner. Har läst om andra antivirusprogram som har problem med Catalina bla. Bitfender... Vilket antivirusprogram fungerar med Catalina?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inget. Avinstallerar skiten. Enda du behöver är Malwarebytes 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, lappen71 säger:

Du behöver inget. Avinstallerar skiten. Enda du behöver är Malwarebytes 

Fast om man ofta byter filer med Windowsanvändare så kan det vara bra att inte skicka infekterade filer vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Catalina och antivirusprogram?
12 timmar sedan, Vallmoblomma säger:

Efter uppgradering till Catalina är det problem med Norton antivirusprogrammet! Flera nortonexperter/ support har försökt lösa problemet ” du är riskhotad och inf om kerneltillägg” men utan lösning. Har även haft kontakt med Apple, som inte kan informera kring Catalinas funktioner. Har läst om andra antivirusprogram som har problem med Catalina bla. Bitfender... Vilket antivirusprogram fungerar med Catalina?

Vänta ALLTID med att uppgradera till ett nytt OS X så tredjepartstillverkare hinner uppgradera sina program och så att många buggar rensas ut. Dessvärre är Catalina den buggigaste versionen på många år. 

...

Om du är rädd att din dator blir infekterad är de goda nyheterna att det finns nästan inga risker med OS X som har ett inbyggt skydd för en hel del. Som tidigare nämnt fixar Malwarebytes resten som det ser ut just nu.

...

Viktigt är att se till att OS X inbyggda brandvägg är på. I Systeminställningar/Säkerhet och integritet hittar du det. Vidare ska du se till att Dolt läge är aktiverat. Hittas under Brandväggsalternativ. Då har bra grundläggande skydd. Se bilder.

Skärmavbild 2019-12-05 kl. 10.08.50.png

Skärmavbild 2019-12-05 kl. 10.09.06.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ? för svaren! Jag är inte teknik freak och behöver alla råd jag kan få! Kommer troligen plocka bort Norton från denna enhet men hoppas Catalina och Norton kan lösa konflikten framöver

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Fast om man ofta byter filer med Windowsanvändare så kan det vara bra att inte skicka infekterade filer vidare.

Som privatperson anser att det inte är mitt ansvar. Det är helt upp till dom att skydda sig. Jag tänker inte slöa ner min datorn och försämra min upplevelse.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Jag tänker inte slöa ner min datorn och försämra min upplevelse.

Jag är helt övertygad om att du inte skulle märka någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Jag är helt övertygad om att du inte skulle märka någon skillnad.

Har provat och det gör jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Har provat och det gör jag.

Konstigt. Jag har aldrig märkt någon skillnad. Ja, förutom när min arbetsgivare för några år sedan mot mina rekommendationer valde att skaffa från fel leverantör (McAfee).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...