Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vattentålig telefon fuktskadad


Pramie
 Share

Rekommendera Poster

Hej alla som använder iPhone. Jag fick min nya iPhone 11 Pro 256GB levererat till mig mitten av november och förra veckan så slutade den nya laddaren att fungera. Jag kontaktade apple support och fick tid till Apple butiken i Täby. Var där igår och fick svaret att telefonen var fuktskadad vid ena ladd pinnen. Det betyder att min telefon som jag knappt använt i två veckor inte täcks av garanti. Så min fråga till er alla apple användare, hur kan en telefon som lanseras vatten tålig bli fuktskadad utan att ha varit i kontakt med VATTEN... 

 

Det är inte min första iPhone, har haft alla från Ver2..

Redigerad av Pramie
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Pramie säger:

Så min fråga till er alla apple användare, hur kan en telefon som lanseras vatten tålig bli fuktskadad utan att ha varit i kontakt med VATTEN... 

Det kan den såklart inte utan kontakt med vatten. Men du har väl inte haft telefonen i vakuum? För uteluften så här års är full av vatten i form av ånga. Dessutom är det ju inte ovanligt att regnet öser ner.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

Det kan den såklart inte utan kontakt med vatten. Men du har väl inte haft telefonen i vakuum? För uteluften så här års är full av vatten i form av ånga. Dessutom är det ju inte ovanligt att regnet öser ner.

Har aldrig haft problem med mina andra lurar och de har varit med värre situationer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Pramie säger:

Har aldrig haft problem med mina andra lurar och de har varit med värre situationer. 

Det betyder kanske bara att de sluppit regnstänk rakt upp i ladduttaget, medan du haft otur denna gången.

 

Men testa en annan butik och se om du får gehör där. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har en hel del instruktioner vad man gör när ens iPhone 11 Pro blir utsatt för vätska/fukt. Man måste torka den. 

Om laddning: 

Om din iPhone har utsatts för vätska ska du koppla från alla sladdar och inte ladda enheten förrän den är helt torr. Din iPhone kan skadas om du använder tillbehör eller laddar den när den är blöt. Vänta minst fem timmar innan du laddar en Lightning-kabel eller ansluter ett Lightning-tillbehör.
https://support.apple.com/sv-se/HT207043

Och det är helt korrekt att fuktskador inte täcks av garantin. 

Så i det här fallet så har du troligen börjat ladda den innan den var helt torr och då har laddutrustningen i telefonen blivit skadad på grund av det. 


 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttat tråden från Mac till iPhone. 

Hälsar
Raphael
Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Raphael säger:

Apple har en hel del instruktioner vad man gör när ens iPhone 11 Pro blir utsatt för vätska/fukt. Man måste torka den. 

Om laddning: 

Om din iPhone har utsatts för vätska ska du koppla från alla sladdar och inte ladda enheten förrän den är helt torr. Din iPhone kan skadas om du använder tillbehör eller laddar den när den är blöt. Vänta minst fem timmar innan du laddar en Lightning-kabel eller ansluter ett Lightning-tillbehör.
https://support.apple.com/sv-se/HT207043

Och det är helt korrekt att fuktskador inte täcks av garantin. 

Så i det här fallet så har du troligen börjat ladda den innan den var helt torr och då har laddutrustningen i telefonen blivit skadad på grund av det. 


 

Fast i trådstarten står det ganska tydligt att "... telefonen var fuktskadad vid ena ladd pinnen ...", så det förefaller inte bero på att luren har laddats felaktigt.

 

Kan det vara så att det sitter någon sorts fuktsensor vid den där pinnen och att senor indikerar fukt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Vad är ”laddpinne”?

Antagligen stift som sitter inne exempelvis lightningkontaktens honkontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Antagligen stift som sitter inne exempelvis lightningkontaktens honkontakt.

Aha, någon av dessa då:

 

Lightning_pins.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Aha, någon av dessa då:

 

Lightning_pins.png

Skulle tro det, jag tittade in i min, men där var det mörkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda förklaringen jag fick av personalen var att en telefon som klarar vara under vatten var fuktskadad. Laddar min lur under natten i sovrummet enbart. Personalen nämnde även korrosion. 
 

Jag tror fortfarande att det var något fel från fabriken och apple är inte kända att erkänna fel. IP68 certifiering betyder att den ska klara av ganska mycket innan den ska skadas. 
 

om min dykarklocka skulle få in vatten så skulle tillverkaren gärna vilja ta in den för undersökning och se vad som har hänt. Hos Apple var det, vi byter ut din lur men var god och betala 6300kr. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Raphael säger:

Flyttat tråden från Mac till iPhone. 

Hälsar
Raphael
Moderator

Tack 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Pramie säger:

Har aldrig haft problem med mina andra lurar och de har varit med värre situationer. 

Det är ointressant. Det intressanta är EXAKT vad du gjort med DEN HÄR telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Fast i trådstarten står det ganska tydligt att "... telefonen var fuktskadad vid ena ladd pinnen ...", så det förefaller inte bero på att luren har laddats felaktigt.

 

Kan det vara så att det sitter någon sorts fuktsensor vid den där pinnen och att senor indikerar fukt?

Det jag menar är att om det har kommit in fukt där och mobilen laddats innan den var torr så kan den laddpinnen ha skadats på ett sådant sätt att går under beteckningen fuktskadad. Dvs att om den hade hunnit torka innan laddning så hade den inte blivit fuktskadad, då hade den klarat sig. Men fick den ström genom sig innan den hunnit torka så har det blivit en bestående skada. 
 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Pramie säger:

Det enda förklaringen jag fick av personalen var att en telefon som klarar vara under vatten var fuktskadad. Laddar min lur under natten i sovrummet enbart. Personalen nämnde även korrosion. 
 

Jag tror fortfarande att det var något fel från fabriken och apple är inte kända att erkänna fel. IP68 certifiering betyder att den ska klara av ganska mycket innan den ska skadas. 
 

om min dykarklocka skulle få in vatten så skulle tillverkaren gärna vilja ta in den för undersökning och se vad som har hänt. Hos Apple var det, vi byter ut din lur men var god och betala 6300kr. 


Som länken jag gav visar så innebär inte vattentåligheten att den inte tar in vatten, för den tar in vatten, den tar in fukt. Att den tål att hamna i vatten under en kort tid är inte samma sak som att den är vattentät. Men den ska fungera efter att den har torkat, och det finns instruktioner om hur man torkar den. Apple kan givetvis alltid säga att instruktionerna för torkning och att avstå från laddning inte har följts. Och det är tydligt hos dem att fuktskador etc inte täcks av garantin. 

Kolla med ditt försäkringsbolag om försäkringen gäller. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Det är ointressant. Det intressanta är EXAKT vad du gjort med DEN HÄR telefonen.

Det man gör med en telefon, ringer och kollar mail. Det intressanta är att den var bara två veckor gammal och inte varit i närheten av vatten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Raphael säger:


Som länken jag gav visar så innebär inte vattentåligheten att den inte tar in vatten, för den tar in vatten, den tar in fukt. Att den tål att hamna i vatten under en kort tid är inte samma sak som att den är vattentät. Men den ska fungera efter att den har torkat, och det finns instruktioner om hur man torkar den. Apple kan givetvis alltid säga att instruktionerna för torkning och att avstå från laddning inte har följts. Och det är tydligt hos dem att fuktskador etc inte täcks av garantin. 

Kolla med ditt försäkringsbolag om försäkringen gäller. 

Min försäkring täcker kostnaden minus självrisken. Det som gör mig irriterad är att de på Apple vill inte ta vidare ärendet och se mer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Pramie säger:

Det man gör med en telefon, ringer och kollar mail. Det intressanta är att den var bara två veckor gammal och inte varit i närheten av vatten. 

Då kan den inte ha en fuktskada.Jag föreslår att du kontaktar Plus på Sveriges television. Om mobilen nu inte har varit i närheten av någon annan vätska än just vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat med annan laddare?  

Skummat igenom tråden, men ser inte om det gjorts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pramie säger:

Det man gör med en telefon, ringer och kollar mail. Det intressanta är att den var bara två veckor gammal och inte varit i närheten av vatten. 

Men har det kommit in någon vätska på något sätt i ladduttaget? Haft den ute i regnet med ladduttaget upp? Behöver inte vara just vatten som har kommit in, kan vara vad som helst. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Raphael säger:

Men har det kommit in någon vätska på något sätt i ladduttaget? Haft den ute i regnet med ladduttaget upp? Behöver inte vara just vatten som har kommit in, kan vara vad som helst. 

Jag önskar att det var så, då hade jag lätt accepterat det och gått vidare. Men nu har luren inte haft någon direkt kontakt med någon slags vätska. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Pramie säger:

Jag önskar att det var så, då hade jag lätt accepterat det och gått vidare. Men nu har luren inte haft någon direkt kontakt med någon slags vätska. 

Då får du kontakta Plus som jag skrev. Du misstänker ju själv fult spel: ”apple är inte kända att erkänna fel” och ”Det som gör mig irriterad är att de på Apple vill inte ta vidare ärendet och se mer.” Om du inte gör det utan fortsätter klaga här i tråden ligger det dock nära tillhands att misstänka att du trollar. Det finns tyvärr en del som vill framställa Apple i dålig dager och därför skriver både det ena och det andra. Och vi kan ju inte lösa problemet, eller hur?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur yttrar sig felet ?  

 

Du skriver att laddaren slutade fungera.

Är det telefonen eller laddaren som det är fel på? 

Tar telefonen laddning från annan laddare? 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här säger Apples reklam:

Skärmavbild 2019-12-05 kl. 20.49.59.png

Hur kan den då bli fuktskadad? :fundersam:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...