Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Suddig skärm på MacBook Air?!


Landberg
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag köpte en MacBook Air för ett par dagar sedan. Jag har det senaste halvåret enbart använt en iPad Pro 11”. 
när jag använder min MacBook Air så känns allting suddigt. Videor, text, bilder, hemsidor ja allt. Jag har ändrat apples Smooth-inställningar för text men det påverkar ju bara texten. Jag får typ ont i ögonen av att titta på skärmen. Jag jämfört exakt samma videor/hemsidor/bilder med min iPad, iPhone 8 plus och MacBook Air. Allt ser skarpt ut förutom på MacBook Air. Hur kan det vara så? Enda hemsida som typ går att titta på är apples egna. Men även deras filmer ser lite suddiga ut..

 

uppläsningen är ställd på det som Apple rekommenderar.

 

Funderar verkligen på att lämna tillbaka MacBooken.

Redigerad av Landberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Landberg säger:

Hej!

Jag köpte en MacBook Air för ett par dagar sedan. Jag har det senaste halvåret enbart använt en iPad Pro 11”. 
när jag använder min MacBook Air så känns allting suddigt. Videor, text, bilder, hemsidor ja allt. Jag har ändrat apples Smooth-inställningar för text men det påverkar ju bara texten. Jag får typ ont i ögonen av att titta på skärmen. Jag jämfört exakt samma videor/hemsidor/bilder med min iPad, iPhone 8 plus och MacBook Air. Allt ser skarpt ut förutom på MacBook Air. Hur kan det vara så?

 

Funderar verkligen på att lämna tillbaka MacBooken.

Kollat så upplösningen är korrekt ställd? (dvs inställd på så många pixlar som bildskärmen har.) För om den är fel så måste Macen skala innehållet och då blir det suddigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Telly82 säger:

Kollat så upplösningen är korrekt ställd? (dvs inställd på så många pixlar som bildskärmen har.) För om den är fel så måste Macen skala innehållet och då blir det suddigt.

Den står på "förval för skärm"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Landberg säger:

Den står på "förval för skärm"

Ja, då borde det vara rätt.

 

Ta med Macen till butiken och jämför samma hemsida med en av butikens exemplar av samma modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, då borde det vara rätt.

 

Ta med Macen till butiken och jämför samma hemsida med en av butikens exemplar av samma modell.

Ja det kanske är så jag får göra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det versionen med retina skärm? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Den upplösningen Apple rekommenderar är något suddig faktiskt. 

 

Om du kollar inställningarna borde "Ser ut som 1440x900" vara default, vilken inte är en 2:1-skalning av skärmens 2560x1600.

 

Pröva ett steg ner och se om det känns bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Testa att putsa glasögonen.

Har inga, kanske är det som är felet?;)

1 timme sedan, marcushedenstrom säger:

Den upplösningen Apple rekommenderar är något suddig faktiskt. 

 

Om du kollar inställningarna borde "Ser ut som 1440x900" vara default, vilken inte är en 2:1-skalning av skärmens 2560x1600.

 

Pröva ett steg ner och se om det känns bättre.

Hmm, ska testa det!

3 timmar sedan, lappen71 säger:

Är det versionen med retina skärm? 

Japp. Den senaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Landberg säger:

Japp. Den senaste.

Verkar märkligt. MBAr har samma skärm som en MBPr och jag kör med "förval för skärm" och upplever ingen suddighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
2019-11-25 på 20:29, lappen71 säger:

Verkar märkligt. MBAr har samma skärm som en MBPr och jag kör med "förval för skärm" och upplever ingen suddighet.

För skarp syn? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...