Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min iMac 2011 bara slutade fungera. Startar om sig själv hela tiden.


Malky
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Behöver verkligen hjälp med min imac. 
Den har fungerat felfritt i snart 2 år (2 år sedan jag köpte den) 

igår gick jag in på youtube en sväng och plötsligt så blev skärmen vit. 
tänkte att det bara hade laggat så jag startade om datorn. När jag väl gjorde det så kommer den vita laddningskärmen upp Och sedan startar den om igen, och så håller den på.. 

 

vet någon vad som har hänt med datorn eller vad jag kan göra för att fixa detta? 
 

all hjälp uppskattas

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerade din rubrik.

 

Håll ner skift vid start, och släpp den när du ser förloppslinjen. 

Du gör en s.k  Säker start  (Säkert läge)

 

När uppstarten är klar, så starta om den igen, om det inte hjälper så prova detta

https://support.apple.com/sv-se/HT204063

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet är paj, därav omstarterna.

Trasiga grafikkort "triggar" fram Kernel Panics med omstart som följd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick igång den igen! Tack för hjälpen! 
 

Är det en tillfällig lösning bara? Vad kan det kosta att byta ut grafikkortet? 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
2019-11-07 på 17:35, Malky säger:

Fick igång den igen! Tack för hjälpen! 
 

Är det en tillfällig lösning bara? Vad kan det kosta att byta ut grafikkortet? 
 

 

Nja, om det handlar om iMac 2011 (finns två av dessa i eget hushåll) så är det inte helt enkelt med vad man bör göra. Visserligen är det en iMac modell där det faktiskt går att byta/uppgradera grafikkort men alternativen kan vara knepigare.

 

AMD/ATI grafikkorten från denna tid är lite känsliga och sägs ge upp lite random efter ett antal år (har inte upplevt det själv ännu men det finns en del på nätet kring just dessa kort).

 

Hursom om det är GPUn som håller på att ge upp så har du två alternativ om du bestämt dig för att fortsätta med denna nu 8 år gamla klenod. Antingen försöker du få tag i ett liknande begagnat AMD/ATI kort som har suttit i en motsvarande iMac. Då vet du inte hur långt den har kvar tills den säckar ihop också samt att du är fortfarande fast på High Sierra (dvs 2 Mac OS releaser efter nuvarande Catalina). Nästa år, vanligtvis i oktober upphör Apple High Sierra säkerhetsuppdateringar för denna maskin. Den blir obsolet men kan ju funka ändå. Spendera inte för mycket pengar på ett  begagnat ATI/AMD GPU bara. Ebay och Amazon är ställen att kolla in.

 

Det andra alternativet är att skaffa sig ett begagnat Dell/Alienware (OBS viktigt) Nvidia GPU av Kepler arkitektur (tex 765m, 770m, 780m) på tex Ebay eller Amazon. Dessa har passande MXM slot och Apple använde Nvida Keplerbaserade GPU:er fastlödda på kretskortet i iMac 2013 men aldrig MXM. Dock är det så att det finns drivers i Mac OS som stödjer Kepler direkt så att det går att trycka dit ett Dell/Alienware anpassat kort (failure om kortet är anpassat för andra tillverkare)  av ovan nämnd sort och din iMac startar upp med skärmbild, men utan bootscreen eller brightness kontroll. Lite trasslande med bildutgångar via Thunderbolt om det är viktigt samt att Target display mode inte heller kommer att funka. Men du kommer att kunna köra lite mer grafiktungt även om dessa kort också är passé. Du kommer även att kunna uppgradera till Catalina via Dosdude1:s patch med en del krångel. Vidare kan du emulera screen brightness via en app i appstore samt tex inställer rEFInd boot manager som tröst för boot screen om du avser köra flera operativsystem. Se dock upp. Det finns många Kepler kort på marknaden som marknadsförs som att de suttit i en Dell/Alienware men inte gjort det då blir det svart i rutan.

 

Hursom vad jag försöker säga är att det mesta går, men det är inte en helt rak väg om din GPU gett upp på din 8 år gamla burk. Ett annat alternativ är ju att hitta en något nyare burk, kanske en iMac 2013 och uppåt.

 

Vill du läsa in dig på ämnet så finns en tråd med typ 143 sidor om just GPU upgrade av iMac 2011 på Macrumors.com under forum, hardware, iMac.

 

Räkna med typ 1.000 - 2.000 kr eller tom mer beroende på.

Redigerad av William A
prisuppgift tillagt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller dock att isolera felkällan innan man jagar ny GPU eller pensionerar trotjänaren så inte felet är något annat. 

Redigerad av William A
update
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...