Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skriva på två sidor


Bertil79
 Share

Rekommendera Poster

God morgon.

Jag har en HP skrivare/scanner som fungerar perfekt på min iMac Catalina från 2017.

Jag har skrivit ett meddelande i Pages som jag tänkte ge till receptionen som i sin tur ger meddelandet till en person på en av vårdavdelningarna på ett  sjukhus. För att inte obehöriga skall se meddelandet har jag vikt sidan (A4) och sedan stiftat i hop halvorna. Jag har slut på kuvert men då får jag fortfarande problem med att skriva in namnet och avdelningen. Tidigare har jag för hand skrivit till "Bosse på avd xx" men denna gång skulle jag vilja göra det snyggare genom att på datorn skriva in mottagarens namn och avdelning på baksidan som blir framsidan efter att jag vikt ihop den. Jag har testat att scanna in meddelandet med baksidan uppåt som jag sedan försöker skriva in namnet och avdelningen, men det går inte. Man kan tydligen inte skriva ut ett A4 med text på båda sidorna. Eller går det. Berätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skriver du inte vilken Hp du har, men finns inte denna lilla rutan, Dubbelsidig i fönstret du får upp vid utskrift?

 

 

Skärmavbild 2019-11-05 kl. 07.55.10.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en utskrift av sidan 1.

Sedan lägger du det papperet överst i pappersmagasinet och skriver ut andra sidan.

Det finns fyra olika sätt att lägga papperet i pappersmagasinet, så du experimentera litet så det passar DIN skrivare. Dvs så utskriften hamnar på rätt sida av papperet och inte uppochner. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Poca.

Nej tyvärr ser jag ingen sådan ruta. Jag vet att jag lyckades skriva in adress på kuvert men på dubbelvikt A4 vet jag inte om det går.

 

 

Skärmavbild 2019-11-05 kl. 08.06.16.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Gör en utskrift av sidan 1.

Sedan lägger du det papperet överst i pappersmagasinet och skriver ut andra sidan.

Det finns fyra olika sätt att lägga papperet i pappersmagasinet, så du experimentera litet så det passar DIN skrivare. Dvs så utskriften hamnar på rätt sida av papperet och inte uppochner. :) 

Jo jag testade detta men då fick jag två A4 en med framsidans text och en med baksidans text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Bertil79 säger:

Jo jag testade detta men då fick jag två A4 en med framsidans text och en med baksidans text.

Stoppade du tillbaka papperet på rätt sätt? Försök igen :) 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Stoppade du tillbaka papperet på rätt sätt? Försök igen :) 

Jag skall testa igen. Vad jag gjorde första gången var att jag skrev ut sidan  med meddelandet, sedan vände jag på sidan och scannade in den på datorn och där skrev jag in  namn och adress på den blanka baksidan, men när jag skrev ut den igen fanns bara baksidans text. Jag testar ditt förslag.

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Telly82 säger:

Gör en utskrift av sidan 1.

Sedan lägger du det papperet överst i pappersmagasinet och skriver ut andra sidan.

Det finns fyra olika sätt att lägga papperet i pappersmagasinet, så du experimentera litet så det passar DIN skrivare. Dvs så utskriften hamnar på rätt sida av papperet och inte uppochner. :) 

För att förtydliga. Magasinet matur ut nytt A4 underifrån, således borde jag lägga utskriften underst  När nu skrivaren skriver ut Text 1 sidan så finns alltså texten  med i utskriften.(Men bara texten från framsidan) Så varifrån kommer namn och avdelningstexten Text 2 från, den finns ingenstans och därför borde baksidan bli blank, eller har jag missat något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Bertil79 säger:

För att förtydliga. Magasinet matur ut nytt A4 underifrån, således borde jag lägga utskriften underst  

Aha, ja då ska du lägga papperet underst.

Antingen så har du två dokument, ett per sida på papperet, eller så har du ett tvåsidigt dokument med fram- respektive bak-sida.

I det sistnämnda fallet väljer du att skriva ut bara sidan 1. In med papperet i magasinet. Skriv ut bara sidan 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kennethLundgren

Köpte själv en HP CLJP m252dw för ett par tusen för 2-3 år sedan. Skriver utan problem dubbelsidigt både från MBP och ipad mini 5 utan problem. Värt dom kronorna för mindre pappersmängd och hantering.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Telly82 säger:

Aha, ja då ska du lägga papperet underst.

Antingen så har du två dokument, ett per sida på papperet, eller så har du ett tvåsidigt dokument med fram- respektive bak-sida.

I det sistnämnda fallet väljer du att skriva ut bara sidan 1. In med papperet i magasinet. Skriv ut bara sidan 2.

Tack, efter en del trixande lyckades jag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen löst nu, men en grej som borde funka i liknande situationer är att i utskriftsdialogen välja att skapa två olika PDF-dokument med respektive innehåll, som sedan skrivs ut. Då får man kanske lite bättre koll på vad som skrivs ut varje gång.

Men man måste givetvis fortfarande dribbla med pappersplaceringen i skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tydligen löst nu, men en grej som borde funka i liknande situationer är att i utskriftsdialogen välja att skapa två olika PDF-dokument med respektive innehåll, som sedan skrivs ut. Då får man kanske lite bättre koll på vad som skrivs ut varje gång.

Men man måste givetvis fortfarande dribbla med pappersplaceringen i skrivaren.

Det låter som att ditt PDF- Förslag  ändå blir två A4

 

Det enklaste är att man lägger in ett kuvert på släden och väljer kuverstorlek och sedan skriver in namn och avdelning, men det var också en del strul innan det fungerade och det är ett tag sedan jag gjorde detta.

 

 

Skärmavbild 2019-11-05 kl. 22.32.55.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Bertil79 säger:

Det låter som att ditt PDF- Förslag  ändå blir två A4

 

Det enklaste är att man lägger in ett kuvert på släden och väljer kuverstorlek och sedan skriver in namn och avdelning, men det var också en del strul innan det fungerade och det är ett tag sedan jag gjorde detta.

 

 

Skärmavbild 2019-11-05 kl. 22.32.55.png

Beror på, det enda PDF-grejen längst ner till vänster gör är att istället för att skriva ut på papper "skriva ut" till PDF-fil. Vilket gör att du, utan att behöva blanda in skrivaren alls kan skapa två ensidiga dokument som kan skrivas ut, på papper, beroende av varandra.

Beroende på vilka inställningar som finns borde det alltså gå att skapa en PDF med alla udda sidnummer och en annan med alla jämna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Beror på, det enda PDF-grejen längst ner till vänster gör är att istället för att skriva ut på papper "skriva ut" till PDF-fil. Vilket gör att du, utan att behöva blanda in skrivaren alls kan skapa två ensidiga dokument som kan skrivas ut, på papper, beroende av varandra.

Beroende på vilka inställningar som finns borde det alltså gå att skapa en PDF med alla udda sidnummer och en annan med alla jämna.

Jag testar i morgon. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...