Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro hittar inte Canon 7D Mark II


Sandhamn1962
 Share

Rekommendera Poster

19 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag använder alltid kortläsare; det går fortare än att importera från kameran. Har en Canon EOS 550.

Jag har ingen kortläsare för CF-kort. Dessutom föredrar jag funktionen som namnsätter bilderna med ååmmdd-xxxx vid inladdning genom sladd. Det gör det lättare för mig att hålla reda på alla bilder. Jag plåtar ju rätt många tusen om året......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, ulbn säger:

 

Vet någon om det händer nåt ännu hos Apple ang detta problem??

/B

troligare att det är Canon som ska göra något.

citerat från https://community.usa.canon.com/t5/Software/Canon-Utility-fails-to-install-macOS-Catalina/td-p/276338/page/3

Re: Canon Utility fails to install - macOS Catalina

‎12-27-2019 09:57 PM

We got a ping from Canon about this in another forum.
They are aware of the issue of the Utilities not working properly in Catalina and say they will be releasing an update to the EOS software to address it.
So it’s at least coming.
 
använd bildinsamling eller använd kortläsare så länge
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Sandhamn1962 säger:

Jag har ingen kortläsare för CF-kort.

Varför använder du CF-kort? SD-kort är väl snabbare och billigare? (Kameran stödjer båda)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, SD-kort är ju inte snabbare...... Det finns många fördelar med CF-kort. De är ofta snabbare framförallt vid seriebildstagning. Bufferten i 7D Mk2 blir full väldigt snabbt med SD-kort och det tar lång tid innan bufferten är tömd. 

Nu börjar ju SD-korten bli lika snabba som CF, men har man många CF-kort blir det ännu dyrare att byta till SD.

Redigerad av Sandhamn1962
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Telly82 säger:

Tvärtom. SD-kort är dubbelt så snabba (i runda tal).

https://www.cameramemoryspeed.com/sd-memory-card-faq/fastest-memory-card/

 

7D Mk2 hanterar inte UHS-2, så den jämförelsen är inte riktigt rätt......

 

Redigerad av Sandhamn1962
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Sandhamn1962 säger:

7D Mk2 hanterar int UHS-2, så den jämförelsen är inte riktigt rätt......

Ah, den har visst bara UHS-I. Missade det. Sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar att ladda ner mina bilder via kabel och EOS Utility 2 alt. 3, trots att det tydligen är ”fel” sätt, för att ta ur minneskortet vid varje nedladdning verkar i stort sett vara det enda ”rätta”sättet...

 

När jag laddar ner mina bilder från canon 5D Mk3 resp. min 7DMk2, så gör nedladdningen via kabel och EOS Utility att bilderna läggs direkt i rätt placerade och rätt namngivna mappar, utan min hjälp. Om jag t ex under en hel veckas tid har fotat 10-15 bilder varje dag, så skapar EOS Utiliy programmet 7 olika mappar (en för varje dag), korrekt placerade och korrekt namngivna. 

 

Om jag däremot tar ut minneskortet och laddar ner via en kortläsare separat eller direkt i datorns kortläsarplats, får jag göra det hela jobbet själv med att namnge mappar och sortera in bilder rätt.

 

Fär fotografer som tar kanske tusentals bilder vid ett fototillfälle kanske nedladdningshastigheten är viktigare så att då ta ur minneskortet ur kameran är bättre.

 

Jag har aldrig bråttom när jag laddar ner bilder, sällan över hundra raw-bilder per fototillfälle, utan vill få bilderna på rätt plats direkt.

 

Oavsett om det är Canon eller Apples sak att lösa det uppkomna problemet, så hoppas jag att det sker snarast. Så länge som EOS Utility är nere, har jag andra sätt att hantera det provisoriskt.

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Dom flesta som argumenterar för kortläsare har missat hela poängen.

 
Det handlar inte om kortläsare eller inte utan vilket program man vill importera sina bilder med. Vill man använda Lightroom eller Capture One fungerar det bra med kortläsare. Vill man inte använda nåt av dom programmen så är EOS Utility enklast att använda. 

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-30 på 21:56, Sandhamn1962 säger:

Jag har ingen kortläsare för CF-kort. Dessutom föredrar jag funktionen som namnsätter bilderna med ååmmdd-xxxx vid inladdning genom sladd. Det gör det lättare för mig att hålla reda på alla bilder. Jag plåtar ju rätt många tusen om året......

Just det, jag håller med dig - inte bara namnger bilderna rätt, utan även placerar dom i rätt folder när man laddar ner med sladd.

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Medan jag väntar på att EOS Utility 3 uppdateras så funkar det helt ok att tanka ner bilderna till min Mac Book Pro med programvaran Adobe Bridge, både för Canon EOS 5D Mk III och G1x Mk III (den sistnämnda istf programvaran CameraWindow) - allt via kabel. 

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...