Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhetskopiering tar flera timmar?


ulbn
 Share

Rekommendera Poster

Jag satte igång min månatliga säkerhetskopiering till den lösa hårddisken My Passport 1 TB   som i och för sig var nästan full före igångsättning - med bara ca 24 GB ledigt av 1TB, så först måste den väl radera av de äldsta säkerhetskopiorna sedan 2016 osv...

 

Nu efter nästan 4 timmar har ledigt utrymme bara ökat successivt till ca 77GB...

Är det för att jag för ett par  veckor sedan uppgraderade till Catalina som det går så trögt? Finns det nåt att göra eller bara att vänta?

Datorn är en 2015 MacBookPro, och föregående säkerhetskopiering förra månadsskiftet gjordes alltså före installationen av Catalina, dvs under Mojave.

Är jag bara för otålig?

mvh

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, ulbn säger:

Jag satte igång min månatliga säkerhetskopiering till den lösa hårddisken My Passport 1 TB   som i och för sig var nästan full före igångsättning - med bara ca 24 GB ledigt av 1TB, så först måste den väl radera av de äldsta säkerhetskopiorna sedan 2016 osv...

 

Nu efter nästan 4 timmar har ledigt utrymme bara ökat successivt till ca 77GB...

Är det för att jag för ett par  veckor sedan uppgraderade till Catalina som det går så trögt? Finns det nåt att göra eller bara att vänta?

Datorn är en 2015 MacBookPro, och föregående säkerhetskopiering förra månadsskiftet gjordes alltså före installationen av Catalina, dvs under Mojave.

Är jag bara för otålig?

mvh

/B

Är det första TM- backupen efter att du installerade Catalina?

När jag installerat Mojave tog första backupen 6 timmar till min Synology som hade gott om ledigt utrymme. Din backup kan nog ta längre tid än så, om TM först måste rensa bort gamla filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, boevil säger:

Är det första TM- backupen efter att du installerade Catalina?

När jag installerat Mojave tog första backupen 6 timmar till min Synology som hade gott om ledigt utrymme. Din backup kan nog ta längre tid än så, om TM först måste rensa bort gamla filer.

Ja det är det. Får väl ta en långpromenad medan jag väntar då...

Tack för ditt svar ändå...

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en skärmdump jag nyligen tog, nåt kanske börjar hända...

MEn jag undrar: varför behöver TM/my Passport ett utrymme på över 90 GB för att säkerhetskopiera ca 46 GB (som jag tolkar skärmdumpen i a f...)

/B

 

Skärmavbild 2019-10-31 kl. 12.05.38.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen behöver den manöverutrymme för temporära filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullständigt normalt när du låter TM arbeta så sällan. Bättre att du ansluter din externa till din router (förutsatt att den har den funktionen) och låter TM ta backup enligt det schema det är tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Fullständigt normalt när du låter TM arbeta så sällan. Bättre att du ansluter din externa till din router (förutsatt att den har den funktionen) och låter TM ta backup enligt det schema det är tänkt.

Jo, men uppdateringen till catalina och bristen på utrymme på HDD spär säkert på tiden det tar.

Min TM backup var helt färsk och ändå tog det 6 timmar efter Mojave- uppdateringen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en skärmdump jag nyligen tog, nåt kanske börjar hända...

MEn jag undrar: varför behöver TM/my Passport ett utrymme på över 90 GB för att säkerhetskopiera ca 46 GB (som jag tolkar skärmdumpen i a f...)

/B

 

Nu är det strax klart - ca 7 timmar totalt, därav 4 timmar "Frigör utrymme" på My Passport, och 3 timmar säkerhetskopiering. Min MacBook´s HD: 207 GB ledigt av 500 GB (kollade alldeles nyss)

/B

 

...trodde jag... det sista krönet för "sisyfos-jobbet" verkar var värst...

så här är läget: se ny skärmdump:

och om jag avbryter på x-et i skärmdumpen här, är allt ogjort då?? 

Skärmavbild 2019-10-31 kl. 15.10.04.png

Redigerad av ulbn
nytt läge uppstod
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav upp efter 5 dygns "rensar" och raderade backupen till min lekdator fullständigt och började om på nytt på den datorn.
TimeMachine på TimeCapsule är allt annat än snabbt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ulbn säger:

Här är en skärmdump jag nyligen tog, nåt kanske börjar hända...

MEn jag undrar: varför behöver TM/my Passport ett utrymme på över 90 GB för att säkerhetskopiera ca 46 GB (som jag tolkar skärmdumpen i a f...)

/B

 

Nu är det strax klart - ca 7 timmar totalt, därav 4 timmar "Frigör utrymme" på My Passport, och 3 timmar säkerhetskopiering. Min MacBook´s HD: 207 GB ledigt av 500 GB (kollade alldeles nyss)

/B

 

...trodde jag... det sista krönet för "sisyfos-jobbet" verkar var värst...

så här är läget: se ny skärmdump:

och om jag avbryter på x-et i skärmdumpen här, är allt ogjort då?? 

Skärmavbild 2019-10-31 kl. 15.10.04.png

Jag skulle aldrig avbryta TM om jag inte planerar att som SirKnassen börja om från början. Och därigenom förlora alla tidigare versioner.

Kanske dags att köpa en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datortillbehor/externa-harddiskar/wd-my-book-extern-harddisk-3-tb-p61404

Redigerad av boevil
SirKnasen... ska det vara
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föråt kanske en dum fråga...: Vad är det för vits att spara säkerhetskopior från t ex 2016, 2017 osv när vi snart är inne på 2020? Räcker det inte med den senaste säkerhetskopian??

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, ulbn säger:

Föråt kanske en dum fråga...: Vad är det för vits att spara säkerhetskopior från t ex 2016, 2017 osv när vi snart är inne på 2020? Räcker det inte med den senaste säkerhetskopian??

/B

Det är inte en total säkerhetskopia som sparas. Så fungerar inte TM. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, ulbn säger:

Föråt kanske en dum fråga...: Vad är det för vits att spara säkerhetskopior från t ex 2016, 2017 osv när vi snart är inne på 2020? Räcker det inte med den senaste säkerhetskopian??

/B

Det beror på om du 2019 slängt ett dokument från 2017 som du 2020 kommer på att du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur du använder filerna. Jag som programmerar vill ha alla versioner för att kunna kontrollera vad som ändrats om/när något inte fungerar
TM spar också filer som man tagit bort från den interna hdd:n. Så om man kastat något av misstag, kan man få tillbaka filen från TM?

 

 

många visa personer här?

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är lite konstigt att processen ännu inte är slutförd - se senaste skärmdumpen nedan, där Frigjort utrymme nu är 184 GB, dvs dubbelt så mycket som det urspringligen frigjorda utrymmet på 94,4 GB för säkerhetskopierig av 46,14 GB....jag trodde att det strax var klart när 43,76 GB av 46,14 hade kopierats - och nu finns det 184 GB i frigjort utrymme!

 

Får jag se fram emot 5 veckors väntan...??

/B

Skärmavbild 2019-10-31 kl. 16.47.46.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har två val. Vänta och låta TM göra sitt jobb oberoende hur lång tid det tar. Eller avbryta och börja om. Gissa vilket som tar längst tid :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen! Men nu är det klart...fast det kunnat va värre...4 veckor till enl ett inlägg ovan.

Nu får vi se hur det går nästa gång!

Ha en häftig Halloween!

/B

Redigerad av ulbn
stavfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, ulbn säger:

Äntligen! Men nu är det klart...fast det kunnat va värre...4 veckor till enl ett inlägg ovan.

Nu får vi se hur det går nästa gång!

Ha en häftig Halloween!

/B

Grattis.

Men är det inte dags att köpa en större hd?

När jag bytte Synology- NAS till en större och snabbare, fungerade det att kopiera den gamla backupen till den nya och sedan fortsätta backuppa med TM.

... borde fungera med en lös hd också?

(jag blev lite osäker nu när jag påminde mig en artikel här på forumet. Hittar den inte, men handlade om att det inte fungerade att ta säkerhetskopia på TM- backupen. Kanske någon annan på forumet vet ?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ulbn säger:

Jag tycker att det är lite konstigt att processen ännu inte är slutförd - se senaste skärmdumpen nedan, där Frigjort utrymme nu är 184 GB, dvs dubbelt så mycket som det urspringligen frigjorda utrymmet på 94,4 GB för säkerhetskopierig av 46,14 GB....jag trodde att det strax var klart när 43,76 GB av 46,14 hade kopierats - och nu finns det 184 GB i frigjort utrymme!

 

Får jag se fram emot 5 veckors väntan...??

/B

Skärmavbild 2019-10-31 kl. 16.47.46.png

Jag tror att TM tar bort alla gamla kopior fram till ett visst datum, inte bara så många som behövs för attutföra den nya backupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...