Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera MBP eller köpa ny?


wowmaker
 Share

Rekommendera Poster

Hej, behöver lite expertråd av er här inne!

 

Har idag en MacBook Pro 15" sent 2011 med 2,2 GHz Intel Core i7 processor och 4GB internminne och 512GB lagring. Det senaste året har den blivit otroligt seg och har knappt klarat av att ha endast Safari igång med 5-6 flikar öppna åt gången. När jag gick in och kollade på Aktivitetskontrollen så tog kernel_task 802,7% av processorn vilket förklarar varför datorn har varit så seg. Batteriet är även helt kasst, uppe till höger visas bara ett stort kryss över batteriprocenten och i samma sekund som jag drar ur strömkabeln så dör datorn. 

 

Har varit helt inställd på att köpa en ny MacBook Pro 13" men satt idag och försökte väcka lite liv i min nuvarande innan jag skulle beställa en ny. Har rensat upp ordentligt i datorn och provade att skapa en ny användare, när jag loggade in på den så gick kernel_task ner från 802,7% till 15,0% och datorn kändes nästan som ny. Blev därför väldigt osäker på om jag verkligen ska beställa en ny (det är ju inte gratis...) eller om det vore smartare att kosta på den nuvarande en uppfräschning? Jag är väldigt okunnig inom datorer så skulle verkligen uppskatta lite råd från er.

 

Det jag funderar på att göra om jag behåller den nuvarande är att börja med att formatera om den och se om det blir bättre. Sen köpa ett nytt batteri och kanske uppgradera internminnet från 4GB till något lite fräschare. Tror ni det hade gjort stor skillnad och vad hade det kostat? Behöver även betala någon för att fixa det då jag själv har tummen mitt i handen... Är det något annat man borde också uppdatera eller göra?

 

Om jag köper en ny så är det som sagt en MacBook Pro 13" med 1,4GHz processorn och 16GB internminne samt 256GB lagring. Jag är student så med studentrabatt skulle priset bli 20 185kr plus att man får ett par Beats hörlurar. Det enda "problemet" jag har är att nuvarande studentrabatter hos Apple gäller fram till och med den 17/10 så behöver bestämma mig relativt fort hur jag ska göra. Hur mycket "bättre" kommer den nya datorn vara än min nuvarande och är det värt pengarna tycker ni? Uppskattar alla åsikter och kommentarer!

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på SSD istället för mer RAM. Nytt batteri, 512GB SSD-disk och arbete kostar c:a 4000kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, polken säger:

Jag skulle satsa på SSD istället för mer RAM. Nytt batteri, 512GB SSD-disk och arbete kostar c:a 4000kr.

Låter dyrt.

 

SSD + minst 8Gb RAM, invändig rengöring av FFA fläktar och kylare + ny kylpasta av bra kvalitet.

Sedan har du en maskin som fungerar kanon som surfburk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar infoga att det är enorm skillnad på 4GB och 6GB minne, så lyftet till 8GB blir (jämfört med 4GB) riktigt stort. Men mest skillnad gör SSD (som jag antar att du inte har, för kombinationen 512GB SSD och 4GB RAM år 2011 var nog mycket ovanlig). Ska man ändå lämna in burken för SSD och nytt batteri är det absolut värt att öka RAM-minnet också. Din burk borde klara 16GB även om 8GB nog var max 2011, men det vet nog verkstaden.

Apple har skärpt till sina 13" Macbook Pros nu, men din gamla 15" med core i7 skäms inte för sig. Det går säkert att visa att en 2019-burk är typ dubbelt så snabb som en 2011-burk, tusan vore väl annars, men frågan är om man har nytta av den extra snabbheten.

 

Snarare är det den mindre vikten och det mindre formatet, samt bättre batteritid, som nog gör mest skillnad för folk flest. Personligen hade jag dock valt 15" alla dagar i veckan, bättre skärm (givetvis) och även bättre ergonomi tycker jag. Däremot är prestandaskillnaden inte lika stor som förut när 13"-varianterna hade ganska mycket sämre processor. Visst, 15" har fortfarande bättre, men kanske på overkill-nivå om man inte pressar datorn hårt. 

Angående ny kylpasta får jag väl böja mig för expertisen men hade inte kostat på det själv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommendera att uppgradera din MBP. Min nuvarande MBP 15" är från sent 2013 och den fungerar fortfarande väldigt bra. Jag ska snart byta batteri på den, men annars helt ok. Jag behövde dock köpa en ny som klarar att arbeta med tunga och högupplösta 4k videomaterial för redigering. Tyvärr går inte uppgradera MBP Retina på samma sätt som din.

 

Synd att du missade en rabatt kampanj i helgen, Elgiganten hade 25% rabatt på alla Mac-ar. Själv köpte jag en 15"-2019, fick dock beställa den med ovis leverans datum. En bekant till mig (som är student) passade också på och köpte en MBP 13" 2019 för 13200, som jag antar var grundmodellen med i5 processor. Så ett köp med studentrabatt är inte alltid billigast.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, wowmaker säger:

Hej, behöver lite expertråd av er här inne!

 

Har idag en MacBook Pro 15" sent 2011 med 2,2 GHz Intel Core i7 processor och 4GB internminne och 512GB lagring. Det senaste året har den blivit otroligt seg...

En MacBook Pro 15" har inte samma inkråm som en MacBook Pro 13". MacBook Pro 15" har alltid varit ca 100% kraftfullare än 13" så även fast den är från 2011 duger den bra än. Mer RAM-minne tillåter mer flikar och program att användas samtidigt. Din dator klarar 16 GB RAM. Köp det!

...

En SSD-hårddisk istället för en mekanisk hårddisk får hela datorn att gå som på steroider. Allt som involverar hårddisken går fem (5) gånger snabbare än tidigare. Uppstart går nästan blixtsnabbt och ingen fördröjning sker vid start av program och öppnande av filer mm. 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fallet så lovar jag att den segar för att batteriet är kasst. Har själv haft samma fenomen. Utan fungerande batteri så klockar processorn ner sig i nåt slags säkerhetsläge och allt blir som sirap. Efter batteribyte så fungerade allt bra igen på min MBP 15" 2011.

 

Vill du lägga ner mer pengar så är nästa steg att byta disk. Har du traditionell disk så är det inget att snacka om. Byt till SSD. Jag hade en original Toshiba/Apple-SSD på 128 GB i min som kändes lite trång så bytte till en Samsung EVO nånting på 512 GB. Det fick den trevliga bieffekten att den dessutom blev väsentligt snabbare. 4 ggr i nåt diskprestandatestprogram. Och det kändes också vid vardaglig användning. Så även en gammal SSD kan vara värd att byta ut.

 

Och när du ändå tagit bort bottenplattan för diskbyte, stoppa i mer RAM.

 

Jag är fortfarande nöjd med min MBP 15" 2011 finner ingen anledning att byta ut den. Prestandan är bättre än när den var ny. Lite trist att man inte kan få på senaste macOS men jag ser inte det som nån anledning till att lägga ut 15-20 tusen på en ny 13" som har mindre skärm än jag har idag. En ny 15" för 30-tusen, det är ju helt uteslutet

 

 

Redigerad av Yellowman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Yellowman säger:

Vill du lägga ner mer pengar så är nästa steg att byta disk. Har du traditionell disk så är det inget att snacka om. Byt till SSD. Jag hade en original Toshiba/Apple-SSD på 128 GB i min som kändes lite trång så bytte till en Samsung EVO nånting på 512 GB. Det fick den trevliga bieffekten att den dessutom blev väsentligt snabbare. 4 ggr i nåt diskprestandatestprogram. Och det kändes också vid vardaglig användning. Så även en gammal SSD kan vara värd att byta ut.

128 GB har färre kanaler och blir därför mycket långsammare. Sen är det också stor skillnad på SSD och SSD även vid samma storlek. För att få full fart som SATA  6 GBs kan komma upp i en dator, dvs ca 500 MBs läs och skriv, krävs det oftast minimum 512 GB SSD och nästan alltid Samsung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så är det SATA-kabeln som behöver bytas. Jag har en MBP från mid 2012. i5 med 8gb ram. Den har jag använt flitigt till att köra Logic i min hemstudio. För några månader sedan blev den seg som sirap över natten och jag trodde först att HD lagt av. Jag köpte så klart en ny SSD på 500mb. Ingen framgång. Testade sedan med att byta RAM, ingen framgång här heller. Segt som sirap, och då menar jag ca 45 sek för att öppna Chrome. Skulle jag skriva in något i sökfältet så kom badbollen upp innan jag nått till andra bokstaven, för att snurra i 10 sek. Det var lönlöst och jag var nära att köpa en ny dator. För en vecka sedan talade jag med en tekniker på Apple som tipsade om att byta SATA-kabeln. Sagt och gjort, värt ett försök. Kontaktade Stereotypen här på forumet som skickade en kabel snabbt och lätt. Bytte kabeln igår och allt fungerade perfekt. Monterade även den SSD jag provade med från början och datorn är 10 gånger snabbare än den var när jag köpte den. Det tar 10 sekunder för den att starta upp! High Sierra, Logic och UAD 9.10.2 är installerade och allt verkar funka klockrent! Hur kul som helst!

Redigerad av Jesso
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp. Jag trodde knappt det var sant när den hoppade igång efter bytet. Sedan en SSD på det. Mumma!! Hör av dig om det är något du undrar över. Stereotypen är seriös och har bra kablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Jesso säger:

Jepp. Jag trodde knappt det var sant när den hoppade igång efter bytet. Sedan en SSD på det. Mumma!! Hör av dig om det är något du undrar över. Stereotypen är seriös och har bra kablar.

Hmmm.... nu ska vi se. Jag har över 58 000 inlägg här. Du har 4 just nu. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Jesso säger:

Man vill ju dela med sig av bra info  ? Men se upp, jag knappar in...

Helt rätt. Men nu visste jag allt det där redan. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...