Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hindra nedladdning av iOS


Farbror Gul
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en iPhone 7 som kör iOS 12.4.1 och jag är alldeles nöjd med det. Därför har jag för länge sedan stängt av automatiska uppdateringar. Trots detta fortsätter Apple att köra ned en uppdatering till iOS 13 till min telefon. Eftersom jag har ont om utrymme på telefonen raderar jag uppdateringen gång på gång, men Apple fortsätter att köra ned den i halsen på mig och stjäl både datatrafik och lagringsutrymme från mig. Nu har den tvingats hem sex gånger och mitt tålamod med Apples fasoner börjar tryta. 

Går det inte att välja bort automatiska uppdateringar? Är det något jag har missat eller missuppfattat? Finns det något knep för att stoppa detta ofog?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Farbror Gul säger:

... Finns det något knep för att stoppa detta ofog?

Ja, det finns ett knep. Du kan installera en TVOS-profil (radera först det nedladdade IOS 13 om du inte redan har gjort det):

 

https://betaprofiles.com/install/block-ota/

 

Följ instruktionerna. Profilen har ingen betydelse i övrigt och den kan tas bort när som helst.

 

PS: Appen Feedback aktiveras också, men den kan du helt enkelt gömma undan i någon mapp.

Redigerad av Alix
Diverse
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju strålande! Stort tack för det. Irriterande att man måste ta till ”hack” för att slippa bli tvångsmatad, men huvudsaken att det löser sig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatera, allt annar är bara dumt. iOS 12 saknar många säkerhetsuppdateringar som kommer med iOS 13 förutom då alla andra bra saker som är med i iOS 13.

En bil kan du vara nöjd med för det tillkommer inte så mycket nytt som bilen behöver hantera men en dator och telefon behöver idag uppdateras för att hålla sig säker.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, DKvarn säger:

Uppdatera, allt annar är bara dumt. iOS 12 saknar många säkerhetsuppdateringar som kommer med iOS 13 förutom då alla andra bra saker som är med i iOS 13.

En bil kan du vara nöjd med för det tillkommer inte så mycket nytt som bilen behöver hantera men en dator och telefon behöver idag uppdateras för att hålla sig säker.

Off topic. Moralisera inte över enskilda medlemmars beslut utan hjälp dem i stället. Alternativt läs och gå vidare om ditt ego är viktigare än att hjälpa andra. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, DKvarn säger:

Uppdatera, allt annar är bara dumt. iOS 12 saknar många säkerhetsuppdateringar som kommer med iOS 13 förutom då alla andra bra saker som är med i iOS 13.

En bil kan du vara nöjd med för det tillkommer inte så mycket nytt som bilen behöver hantera men en dator och telefon behöver idag uppdateras för att hålla sig säker.

Om du väljer att uppdatera till iOS 13 (= 200 KB säkerhetsuppdateringar plus 2,2 GB bjäfs och tingeltangel) är såklart ditt val. Men jag förbehåller mig rätten att bestämma över min uppkoppling och lagringsutrymmet på min telefon. Apple får inte parkera i mitt garage, inte sälja mina böcker, inte använda min internetuppkoppling och inte lagra saker på min telefon som jag inte vill ha där.
Många techföretag är ju inne på spåret att ta kontrollen över konsumenternas val. Ta Microsoft tex, som tvångsomstartar datorer - även om du är inloggad på den och sitter och arbetar eller om det är en server där du kör tjänster. Apple är också inne på det där spåret. Det är en utveckling jag avskyr och vägrar att medverka till.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, DKvarn säger:

Uppdatera, allt annar är bara dumt. iOS 12 saknar många säkerhetsuppdateringar som kommer med iOS 13 förutom då alla andra bra saker som är med i iOS 13.

En bil kan du vara nöjd med för det tillkommer inte så mycket nytt som bilen behöver hantera men en dator och telefon behöver idag uppdateras för att hålla sig säker.

Jag har uppdaterat min bil flera gånger senaste månaden. Och mycket nytt har tillkommit. Så bilanalogin håller inte :)

Capture.PNG

Redigerad av Yellowman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Alix säger:

Off topic. Moralisera inte över enskilda medlemmars beslut utan hjälp dem i stället. Alternativt läs och gå vidare om ditt ego är viktigare än att hjälpa andra. 

Har inget med moral att göra, det finns anledning att uppdatera operativsystemet. Testa att kolla upp de senaste säkerhetshålen som iOS 13 faktiskt åtgärdar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Yellowman säger:

Jag har uppdaterat min bil flera gånger senaste månaden. Och mycket nytt har tillkommit. Så bilanalogin håller inte :)

Capture.PNG

Du har nu 2 rattar och den flyger antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, DKvarn säger:

Du har nu 2 rattar och den flyger antar jag?

Nej, men jag kan titta numera på Netflix medans jag laddar och så en hel del annat smått o gott. Naturligtvis även diverse buggfixar och annat som inte nämns i Release Notes:
 

Citat

Here are some of the new or updated features in Tesla V10:

  • Cuphead – Tesla Edition
  • Tesla Theater (Netflix/Youtube)
  • Caraoke
  • Tesla V10 Driving Visualization
  • Automatic Lane Change
  • Feeling Lucky or Hungry
  • Tesla V10 Maps Improvements
  • Sentry Mode Improvements
  • Joe Mode
  • Software Update Improvements
  • Application Launcher

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, DKvarn säger:

Har inget med moral att göra, det finns anledning att uppdatera operativsystemet. Testa att kolla upp de senaste säkerhetshålen som iOS 13 faktiskt åtgärdar.

Det är ingen som har ifrågasatt det. Men andra har andra prioriteringar och det är beskäftigt av dig att tro att du har någonting av vikt att komma med på så vis. I alla händelser är din uppmaning off topic i denna tråd. Förstår du vad det innebär? Off topic? Utanför ämnet, osakligt, irrelevant. Tur för dig att moderatorerna är snälla. Men det förstör ändå.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Det är ingen som har ifrågasatt det. Men andra har andra prioriteringar och det är beskäftigt av dig att tro att du har någonting av vikt att komma med på så vis. I alla händelser är din uppmaning off topic i denna tråd. Förstår du vad det innebär? Off topic? Utanför ämnet, osakligt, irrelevant. Tur för dig att moderatorerna är snälla. Men det förstör ändå.

På dåligt humör idag? Låt folk göra som de vill. Jag kan förstå båda synpunkterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, mikaellq säger:

På dåligt humör idag? Låt folk göra som de vill. Jag kan förstå båda synpunkterna.

Jo, i detta forum får man förstås skriva vad som helst i vilken tråd som helst. Det är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, mikaellq säger:

På dåligt humör idag? Låt folk göra som de vill. Jag kan förstå båda synpunkterna.

Nu vill jag ju egentligen inte hälla bensin på elden, men för att klargöra vad min fråga var:

 

"Finns det någon möjlighet att hindra Apple från att stjäla datatrafik och lagringsutrymme från mig?"

 

Om jag ville ha hjälp att ta ställning till vikten av att installera uppdateringar och att bedöma risken för eventuellt medföljande krångel (min telefon är i första hand ett arbetsredskap, inte en leksak som jag lattjar med, så tid och tålamod att laga sånt som redan fungerade är begränsat) så hade jag ställt den frågan. 

 

Så till min poäng: Jag förstår också synpunkten om vikten av uppdateringar. Men jag förstår inte hur den är relevant i en tråd där jag efterfrågar en lösning på en övergreppsproblematik. 

Men tack till Alix! Det är såna som du som gör att man ens orkar ställa en fråga på tekniska forum.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...